van Jeroen Kelfkens van Cxtrème hoorde ik in het verleden al dat ze “kroggy” kunnen zijn maar wat zijn jullie ervaringen?
ik ben aan het denken over een “projectje” met een c-matic die niet naar behoren werkt.
kan er evt een andere automaat of 5-bak onder of valt de c-matic makkelijk te fixen?
of zijn ruil c-matic automaten makkelijk te scoren?
veel vragen, nu is het tijd voor antwoorden
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Hoewel de CX en de GS bij mijn weten technisch niet overeenkomen, kan je misschien meer info vinden in het topic over de C-matic problemen van Patje74. Hier is de link: [url=http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164076&highlight=cmatic]http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164076&highlight=cmatic [/url].
Schijt aan originaliteit.
net het relaas van Patrick gelezen.
mooi verhaal.
begreep van Sans Pareil dat de C-matics van Cx en Gs niet gelijk hoeven te zijn…
ben benieuwd of iemand dat met zekerheid kan zeggen!!
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het principe is anders, echter gebruiken beide bakken een elektromagneet.
Eigenlijk een spoel met daarin een anker welke in- en uitschuift waardoor er hydraulische kleppen worden bediend.
Het probleem is dat deze dingen de rare neiging hebben om uitelkaar te spatten. En de verkrijgbaarheid is waardeloos.
Ik heb toen dus een complete motor + bak moeten kopen, alleen voor dat kleine dingetje.
Maar verder kan ik mij geen lekkerdere bak voorstellen dan een C-matic!
vind het sowieso bizar dat een auto van 1500 kg met een 2500 injectieblok een 3 versnellingsbak heeft.
hoe verzinnen ze het
zal wel tijdsgeest zijn…
de eigenaar meldt:“gaat alleen af en toe niet in de versnelling”...
nou ja, moet uberhaupt eerst nog een prijs overeen komen
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Zoek je een nieuwe CX hugo? Of specifiek die van MP met c-matic en lpg
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:Zoek je een nieuwe CX hugo? Of specifiek die van MP met c-matic en lpg
weet niet of het dezelfde is maar het is er wel een van mplaats
hebben we een battle dan?
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Ow nee hoor, ik heb misschien ook nog wel mooie pekel-CX in de aanbieding
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
de electrische schakeling die de c-matic doet schakelen (in z’n vrij moet zetten) is kaduuk. de c-matic schakelt verder zelf wel prima.
heeft iemand een inschatting van hoeveel werk het zal kunnen kosten om zo’n klus uit te voeren?
en heeft iemand ervaring en zin om mee te helpen ops:
ops:
ik heb een boel motivatie, een niet te verpesten humeur, veel koffie, beetje geld en zin in een goed werkende c-matic.
(p.s. de startmotor en de starterkrans moeten ook vervangen worden)
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
T(h)ijs schreef:Ow nee hoor, ik heb misschien ook nog wel mooie pekel-CX in de aanbieding
que?
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
hugo schreef:de electrische schakeling die de c-matic doet schakelen (in z’n vrij moet zetten) is kaduuk. de c-matic schakelt verder zelf wel prima.
De elektromagneet dus… een bekend evel. Niet veel werk (denk ik, ik weet niet hoe bereikbaar hij bij een CX zit) maar wel moeilijk aan te komen.
kan je dat met zekerheid stellen?
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
hugo schreef:kan je dat met zekerheid stellen?
Eh, ik heb alleen ervaring met de C-matic-bak van een GS, wat een ander principe is. Maar hoe dan ook;
Om van de ene naar de andere versnelling te gaan moet je ontkoppelen. Dat gebeurt wanneer je de pook richting zijn vrij beweegt. Op dat moment wordt er een spoel in werking gezet die de koppeling aan stuurt.
Als die kapot is, dan heb je dus dit verschijnsel.
In mijn geval was het zelfs erg goed zichtbaar dat hij stuk was.
heb net met goede vriend en cx-kenner/liefhebber Jeroen Kelfkens gebeld en laat het ding op zijn advies staan.
de c-matic is mij net even iets te breekbaar en ik heb immers al een mooie ambu.
volgend snoepje beter
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
hugo schreef:heb net met goede vriend en cx-kenner/liefhebber Jeroen Kelfkens gebeld en laat het ding op zijn advies staan.
de c-matic is mij net even iets te breekbaar en ik heb immers al een mooie ambu.
volgend snoepje beter
![]()
heb ik ook geen concurentie meer
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl