Hallo forum’ers,
Eindelijk is mijn lang gekoesterde droom uitgkomen: gisteren heb ik mijn DS opgehaald en nu staat ‘ie veilig in mijn garage!
Het is een DS 21 uit 1971, 5-bak, carb-versie. Ik twijfel of het geen Dsuper5 is, want hij heeft een rempedaal ipv knop. Maar het kenteken zegt DS 21.
Hij (zij?) komt uit Zuid-Frankrijk, is 10 jaar geleden naar NL gekomen en heeft sindsdien 1 eigenaar gehad, waar ik ‘m van kocht, een man van rond de 70. Hij heeft (volgens km registratie APK-rapporten) de afgelopen 3 jaar maar 1000 km gereden, dus 3 x per jaar op zondagmiddag ofzo. De auto stond altijd binnen en is keihard met redelijk strak plaatwerk, leren interieur en loopt als een zonnetje!
Gisteren ben ik er meteen mee langs m’n ouders gereden, ongeveer 45 km enkele reis. Op de heenreis had ik de choke per ongeluk een beetje open staan, wat een verschil in vermogen op de terugreis zeg, lekker veel power, zeker voor een klassieker gaat ie supervlot met het verkeer mee. En op de snelweg is het heerlijk cruissen in z’n 5.
Wat me opviel is dat het stuur heel licht gaat, het lijkt wel of je de tandjes in het stuurhuis kan voelen. Hoort dat zo?
Wat ik er aan moet doen is een nieuwe hemelbekleding erin maken, eens goed wassen en poetsen, want al dat stof erop… Verder leidt de dashbord verlichting een eigen leven, zal wel iets met een slechte aarde zijn denk ik. Effe de bedrading checken.
Verder wil ik de auto een beurt geven en leren kennen met sleutelen enzo, dus ik ga hopelijk naar de 10.000 km workshop van de DS club. Zijn er misschien liefhebbers in omgeving Tilburg die mij een beetje wegwijs willen maken met de DS?
Ik ga nu lekker een stukkie rijden, dan zal ik meteen foto’s maken en later hier posten.
Groeten!
wauw, ik ben jaloers en denk dat menigeen lezer er hetzelfde over denkt
veel succes en vooral plezier met je nieuwe aanwinst
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto

Totaal aantal Berichten: 3844
- CX 2200
- CX 2200
mooi!, gefeliciteerd! en nu de foto’s.

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Veel geluk met je snoek man! Het klinkt allemaal zeer goed, ik ben benieuwd naar je foto’s.

Totaal aantal Berichten: 783
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gefeliciteerd!
Je auto is inderdaad een Dsuper5.
Citroën is met de type aanduiding van de Dsuper5 niet consequent geweest.
Is er in het verleden eens een nieuw of gereviseerd stuurhuis in gezet?
Veel plezier!
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gefeli Matthijs,hopelijk heb je met dezes meer geluk als met je triple…
@dashboardverlichting: kijk eens naar de bekabeling/aarde van de dimmer (onder het stuur,in de onderconsole).
Dimmertjes willen wel eens hemelen gaan ja.
@stuurbekrachtiging: deze moet soepel gaan,als je hakkelen voelt (schokbeweging tijdens sturen) zit er werk aan te komen…
@hemeltje: is goed te doen.
@remknop/pedaal: zo te horen heb je een Super5 (wat is de chassiscode? DS-F?)
Tot ziens op een treffen!
‘Spirit of avant-garde’
Gefeliciteerd!!
De mijne komt uit feb.‘72 en is een DSuper met 5 bak en bij mij weten is de DSuper5 daar weer de opvolger van. Dus dan zou het misschien een DSuper kunnen zijn.
Animal triste post coitum

Totaal aantal Berichten: 783
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Naar mijn bescheiden mening (mooi hè? ) kan het geen Dsuper zijn, want die zijn nooit als DS21(m) op kenteken gezet.
Dsupers werden altijd altijd ID20 genoemd.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Totaal aantal Berichten: 587
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Mathijs,
Proficiat met je aanwinst.
Naar mijn (on)bescheiden mening hapert er vanalles aan de typeaanduiding op kentekens van invoerauto’s. Zo heet mijn DSuper van 72 DSpecial op het kenteken. Dat terwijl het toch zeker een DSuper is (DSFD, 2 liter, optionele 5 bak). De DSuper5 (heet DS21M op het typeplaatje, 2,1 liter, lange vijfbak) kwam pas na 72. Waarschijnlijk is het een DSuper, al dan niet aangepast aan DS21 specificaties.
Maar ach, lekker belangrijk. Het gaat toch om het prachtige lijnenspel van je DS, het ultieme comfort en de uitstraling.
Veel plezierige kilometers.
Nou, net ‘effe’ (!) gewassen en wat foto’s gemaakt. Jammer dat het weer een beetje somber is, dat zie je terugop de foto’s. Maar ik vind hem echt supermooi! Hij rijdt lekker, maar wel warm, de kachel klopt niet helemaal en de slangen bij de motor zitten niet zoals het hoort, daar moet ik nog eens naar kijken.
En nu eens uitzoeken hoe ik hier foto’s plaats….
[/img]
Nou, dat is lekker, heb ik foto’s gemaakt, kan ik ze niet plaatsen….
Allemaal bedankt voor jullie reactie, ik ben zwaar in mijn nopjes!!
Pascal, thanx! Inderdaad voel ik licht hakkelen tijdens het sturen, alsof hij terug wil naar rechtdoor. je voelt ‘m een beetje trekken. Verder rijdt ie echt perfect! Wel is de koppeling nog even wennen, maar dat heb ik met elke vreemde auto waar ik in rijd.
waar kan ik hemeltje spul kopen? En heeft iemand tips voor spul om droog leer mee te voeden / behandelen / opknappen?
Doeg!
Altijd goed om te zien een nieuwe blijde DS rijder.
Voor leerbehandeling moet je even kijken op http://www.colourlock.nl.
Hier staat van alles over reinigen en behandelen van leer.
Eens een DS altijd een DS.
wat een blijheid, hulde! ik wordt er helemaal door besmet,
welkom, en veel rijden! dat is the Fun part.
.komma

Totaal aantal Berichten: 2485
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gefeliciteerd!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
@GerardDSuper; de type-aanduiding ‘DS-FD’ kan zowel DSuper als de laatste twee jaren van de DSpecial zijn (dus vanaf het moment dat de DSpecial dezelfde motorvermogen kreeg als de Super)...
Maar zoals je zelf al aangaf; wat maakt het in ‘shemelsnaam uit wat de juiste typebenaming is…zolang je er maar plezier in/aan beleeft,niet?!
@Matthijs; hemelbekleding.
‘Doe’ eens een rondje op internet langs de grote jongens op DS-gebied in Nederland; die hebben vrijwel allemaal wel iets in de stellingen liggen.
Prijzen kunnen echter varieren,dus een beetje shoppen is handig.
Je kunt het leer insmeren met een leerolie; daar wordt het weer mooi en soepel van,alleen geeft het de eerste tijd nogal af (pas daar dus mee op,of geef het de tijd om in te trekken).
Kijk of je kachelkraan goed sluit,soms is een paar keer aan/uit manoeuvreren van de hendel voldoende…
Helaas; foto’s bijplaatsen kan niet rechtstreeks zoals op MF,maar moet via en gelinkte url…sjammer.
Ik ben echter héél benieuwd naar jouw voiture!
Veel plezier ermee!
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 2155
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ook gefeliciteerd!
Hopelijk wordt het geen zorgenkindje…