2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Accu leeg…
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 26 september 2006 03:02 PM
  [ # 16 ]

Ik heb hetzelfde probleem. Heb zelfs een nieuwe accu (62Ah) gekocht om dat onderdeel uit te sluiten. Echter nadat we 2 weken met de C5 op vakantie waren geweest, weer terugkwamen en de XM wilden starten zat er helemaal niks meer in. Er ging zelfs geen lampje meer op het dashboard branden.
Daarna de accu opgeladen. Als we dagelijks rijden is er geen probleem. Een paar dagen gaat ook nog wel. Ik ook heb zo’n multimeter die maar tot 200 mA gaat. Is dat niet veel te weinig als je die hier en daar gaat tussenzetten?
Zou het een truuk zijn om hem tussen de minpool vd accu en de minklem vd auto te zetten om dan vervolgens zekeringen eruit te trekken totdat je geen ampere meer meet? Lees net iets op een ander forum waarbij ze ipv een multimeter een lampje (van 12V) gebruiken. Ook hier wordt geadviseerd om zekeringen eruit te trekken en dan te kijken wanneer het lampje uit gaat. In dat circuit moet je dan zoeken.
Heeft er iemand ervaring met het systematisch opzoeken van stroomstoringen? Of heeft de XM bekende euvels op dit gebied?

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 26 september 2006 04:53 PM
  [ # 17 ]
deeluh schreef:

Zou het een truuk zijn om hem tussen de minpool vd accu en de minklem vd auto te zetten om dan vervolgens zekeringen eruit te trekken totdat je geen ampere meer meet?

Ik heb hem tussen de plusaansluiting van de (natuurlijk losgekoppelde) accu gezet en de aarde, dat gaf een weerstand van 13 ohm ipv oneindig. Vervolgens heb ik stuk voor stuk alle zekeringen eruit getrokken: geen invloed op de weerstand. Het euvel is klaarblijkelijk niet gezekerd.

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 26 september 2006 05:18 PM
  [ # 18 ]

brandstofpomp zoemt ook en is niet gezekerd…........

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
jan van tiggelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 13-10-2005

Gepost: 27 september 2006 12:31 AM
  [ # 19 ]

Hallo Deeluh,
Wil je wel een keer helpen, woon in Oirschot (niet te ver van Veldhoven). Laat maar weten.
Groet,
Jan

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 27 september 2006 12:18 PM
  [ # 20 ]

13 ohm is bijna een ampere, dus dan is je accu na een paar etmaal wel leeg. Bedenk wel dat lage weerstanden niet altijd nauwkeurig gemeten worden. Wat je kunt doen om een hoge stroom te meten met een multimeter, is een vermogensweerstand kopen van 0.1 ohm of iets dergelijks bij een electronicazaak. Die zet je tussen de pluspool en de accuklem. Nu kun je met een multimeter de spanning over die weerstand meten. De stroom volgt dan uit I = U/R, waarbij U de spanning, en R de weerstand (dus 0.1).

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 27 september 2006 05:05 PM
  [ # 21 ]

Hmm ik herinner me opeens iets.

Ik had afgelopen vakantie een koelkastje bij me die op de
accu liep. Deze stond op de achterbank en aangesloten natuurlijk.

Bij het uiladen van de auto (tent etc.) liet ik de deuren open, en
de achterklep. Dan branden natuurlijk al die lampjes in je interieur,
en onder je deuren. Zoals het hoort.

Maar na ongeveer 10 a 15 minuten ging alles uit, en ook het gezoem,
de hydractiefklep volgens sommigen (wat waarschijnlijk wel klopt).

Maar ook was mijn koelkast (sigaret aansluiting) uit.

Kortom na die 10/15 minuten wordt alles uitgezet, waarschijnlijk
beveiliging voor je accu etc. Alles gaat ook uit als je de deur dicht
gooit natuurlijk, maar mocht je dat vergeten of niet hard genoeg
doen, dan schakelt die zelf alles na verloop van tijd uit.

Wie weet is dat bij jou niet goed.
Wat je kan proberen dus je deuren open doen, alles gaat branden.
En na 10 a 15 minuten moet alles toch wel uitgaan.
Mocht dit niet het geval zijn, dan zit daar het probleem wellicht.
Wat dit probleem dan is, ja dat weet ik ook zo niet.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 27 september 2006 09:10 PM
  [ # 22 ]

Accu laten doormeten en die blijkt niet goed meer te zijn. Bij een slechte accu kan het alarm in paniek raken en daardoor de accu in zijn geheel leegtrekken. Dat is waarschijnlijk gebeurt.

Dat de auto een paar minuten na het uitzetten 1 amp gebruikt is normaal, dit hoort snel te zakken naar 200 m_amp. Dat verbruikt ie continu voor klokjes etc.

Er zit nu een “nieuwe” in. Kijken of het euvel voorbij is.

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 28 september 2006 10:55 AM
  [ # 23 ]

trek gelijk dat alarm er uit, wie jat er nou een xm?

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 09 oktober 2006 01:21 AM
  [ # 24 ]
Ree schreef:

Er zit nu een “nieuwe” in. Kijken of het euvel voorbij is.

Twee weken stilgestaan, euvel is voorbij!

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 15 september 2008 11:10 PM
  [ # 25 ]

Dit is een heel oud topic, maar mooi aansluitend bij mijn vraag:

Na drie weken stilstaan (kapotte automaat), was vandaag m’n accu leeg.
Nu heb ik de “lekstroom” eens gemeten, en die meet ik op 100-130 mA. Volgens dit topic keurig in orde.

Maar als ik dan even uit ga van een 65Ah accu, die minstens 20 over moet hebben om te kunnen starten, mag de auto dus 45Ah opmaken. Bij een lekstroom van 130mA duurt dit dus 14,4 dagen..

Dit lijkt mij redelijk kort; je zou dus nooit eens lekker op vakantie kunnen, of een aantal weken in/op één van de andere bolides kunnen rijden, zonder een lege accu te hebben..

Het lijkt me dan ook waarschijnlijk dat de juiste lekstroom een stuk lager behoort te zijn. Weet iemand wat die standaard mag zijn?

Groet,
F

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 16 september 2008 12:17 AM
  [ # 26 ]

Mijn XM staat regelmatig zes weken stil, en daarna is de accu altijd nog prima. Blijkbaar wordt de lekstroom na verloop van tijd minder.

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 17 september 2008 03:57 AM
  [ # 27 ]
FerryV schreef:

Dit is een heel oud topic, maar mooi aansluitend bij mijn vraag:

Na drie weken stilstaan (kapotte automaat), was vandaag m’n accu leeg.
Nu heb ik de “lekstroom” eens gemeten, en die meet ik op 100-130 mA. Volgens dit topic keurig in orde.

Maar als ik dan even uit ga van een 65Ah accu, die minstens 20 over moet hebben om te kunnen starten, mag de auto dus 45Ah opmaken. Bij een lekstroom van 130mA duurt dit dus 14,4 dagen..

Dit lijkt mij redelijk kort; je zou dus nooit eens lekker op vakantie kunnen, of een aantal weken in/op één van de andere bolides kunnen rijden, zonder een lege accu te hebben..

Het lijkt me dan ook waarschijnlijk dat de juiste lekstroom een stuk lager behoort te zijn. Weet iemand wat die standaard mag zijn?

Groet,
F

Je vergeet dat naarmate de accu leger is , de lekstroom ook minder wordt .
Vergelijk lekstroom met een brandende lamp , die gaat ook zwakker branden bij minder stroom .
Zo beredeneerd kom je al gauw tot bijna 2 maanden voor de auto niet meer wil starten.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook