Gisteren de bobines vervangen voor nieuwe (100 euro). Het waren originele citroën onderdelen, maar bleken inderdaad gemodificeerd te zijn. Het zijn nu echt twee losse delen en er zit geen spoel meer omheen, en ook die condensators aan de zijkant zijn helemaal vervallen.
Hierdoor is de bevestiging helaas ook anders. Er zat wel een montagetekening bij, maar toen ik ze op die manier bevestigd had bleken de bougiekabels te kort te zijn. Nu heb ik er één aan de waterpomp gehangen (ook bevestigingspunt oude) en één (wel volgens montagetekening) aan het uiteinde van die soort van stang die van bovenop de motor een stukje naar achter loopt (eigenlijk geen idee wat het precies is).
Toen het volgende probleem, ook de stekkertjes van de aansturing moesten vervangen worden, omdat ook dit een heel ander type is dan de originele. Dit was overigens wel allemaal meegeleverd. Oude stekkers afgeknipt, draden opnieuw strippen, en dan op elk draadje een contactpuntje knijpen en solderen. Vervolgens de contactpuntjes in de stekkertjes klikken en klaar! Zo had het moeten gaan tenminste…
Per stekkertje zijn er drie contactpuntjes, 2 + en 1 -. Volgens de tekening is het schema ++-, maar we zagen al dat de oude +-+ was aangesloten. Toch maar het schema van de nieuwe gevolgd. Toen alles min of meer netjes, vast zat, bleek de auto dus niet te starten.
Het meest logische was dus om de middelste + en de - weer om te wisselen. Helaas bleken de contactpuntjes met een soort weerhaakjes definitief vast te zitten in het plastic omhulsel. De draden omzetten was ook niet handig, want vastgesoldeerd en vastgeknepen in de contactpuntjes. Uiteindelijk heb ik ze maar weer afgeknipt achter de contactpuntjes in het stekkertje en daarna maar met een druppel soldeertin weer wat vastgebakken. Ook de rubberhoes die het uiteinde van het stekkertje mooi af zou moeten sluiten kreeg ik er niet om, omdat dit veel te krap is.
Nu is het dus helaas een beetje gepruts geworden, met veel tape.
Maar het goede nieuws is dat de motor daarna perfect liep en ook na flink warmdraaien geen problemen meer!
Bedankt voor alle tips!
Nou das fijn in ieder geval.
Maar het is een bekend probleem met die bobines.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980