1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Oriëntatietopic
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 oktober 2006 05:38 PM

Omdat mijn (heerlijke!) GS niet bepaald geschikt is als gezinswagen, wilde ik iets anders. LPG inbouwen in de BX is een optie, die is toch wat groter. Maar een CX staat mij uiteraard ook ontzettend aan.
Maar…... Ik weet er weinig van eigenlijk.

Wat heb ik op het oog; een ‘78-er 2400 c-matic
Voor eventuele C-matic problemen ben ik niet uit het veld te slaan. Die ken ik.
Maar wat zijn nu specifieke zaken waar ik op moet letten als ik de wagen ga bezichtigen? Wat zijn zwakke plekken waar verborgen roest te vinden is, wat zijn zaken die duur zijn om te fixen maar wel brood nodig zijn, enzovoorts…
Daarbij komt dat bij dit exemplaar de startmotor niet geweldig meer is, is het veel werk om deze te vervangen, zit hij een beetje bereikbaar?

Kortom, wie probeert mij van dit idee af te komen, bereid mij voor op het ergste!  Wink

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 09 oktober 2006 05:55 PM
  [ # 1 ]

Re: Oriëntatietopic

@Patje: GS geen fijne gezinsauto? In zijn tijd was het absoluut een fijne gezinsauto! Maar tegenwoordig heeft men andere ideeen over een gezinsauto (C4 Picasso).

Kortom: kap nah!! CX is prachtig, leuk, mooi maar ook catostrofaal sleutelonvriendelijk (net als je GS natuurlijk), roestgevoelig, watergekoeld, heeft een 4 cilinder lijnmotor (saaaaaao), etc..

Wel leuk hoor, maar als ik jou was zou ik nog ff lekker GS blijven karren. Je hoeft alleen maar ff de HY te fixen voor de vakantie.

Profiel  

wannabee
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 202

Gepost: 09 oktober 2006 07:15 PM
  [ # 2 ]

En wordt dit dan auto 5 of gaat de GS eruit? Zo ja dan…. Wink
Ps Ach volgens mij heb je al genoeg “ellende” in je bezit om je niet door CX-probleempjes uit het veld te laten staan.

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6515

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 09 oktober 2006 07:29 PM
  [ # 3 ]

Staat de beoogde C-matic op internet? Citroville heeft een mooie staan, opnieuw gespoten.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 oktober 2006 07:32 PM
  [ # 4 ]

Voor de duidelijkheid, de GS gaat niet weg. Dat is een wagentje waar ik te gek op ben om weg te doen.
Maar klein is hij wel. Als ik in een goede rijpositie zit waarin ik het lange tijd mee uit kan houden, is er te weinig ruimte op de achterbank om nog normaal te kunnen zitten. En omdat wij nu met zijn vieren zijn, wordt dat problematisch.
De BX is er uitermate geschikt voor om met de GS van taak te verwisselen. De opties die ik voor mijzelf heb bedacht zijn, of een andere grotere wagen kopen op LPG, of LPG in de BX zetten.

De meest handige oplossing is natuurlijk de BX op LPG zetten. Maar ik vind een CX ook erg aantrekkelijk! Als ik voor het eerste kies, dan wil ik gelijk de BX helemaal aanpakken, dat betekend een nieuwe kop er op (zit een scheurtje in, nu geen probleem meer, maar uiteindelijk zal het een probleem worden. Laten we daar hier niet te diep op in gaan) en een automaat er in. Dit omdat het rijden met een koppeling erg vermoeiend voor mij is.

Maar goed, terug komend op de CX. De dame die ik op het oog heb is al eens volledig aangepakt. Al het laswerk wat er aan zat is al eens gedaan. Daarna heeft ze een tijd stil gestaan, ik weet niet hoe het er nu voor staat. Maar de roestgevoeligheid is dus vergelijkbaar met een DS/GS?
Wat betreft de motoren, hoe degelijk zijn die? Wat voor motor is het eigenlijk, is het een carburateurblok of heeft hij injectie? Hoe houden ze het uit op LPG?
En wat zijn beslist aandachtspunten waar ik absoluut mijn aandacht op moet vestigen als ik ga kijken?

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 oktober 2006 08:26 PM
  [ # 5 ]

In 1978, the injected 2400 engine was available in Pallas and Prestige guise, fitted with the C matic semi automatic transmission as standard in the Pallas and as an option in the Prestige. A new CX 2500 Diesel was also launched that year.

Bron

Dit moet dus haast wel een Pallas zijn. Heeft deze dame ook Diravi?

Sorry voor de newbee vragen, maar dit is echt de eerste keer dat ik serieus naar een CX kijk.

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1902

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 09 oktober 2006 08:33 PM
  [ # 6 ]

Roy (xmmetje) uit Hoogeveen heeft er toch 1?
Misschien heeft hij nog tips en tricks?

Profiel  

xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2764

Gepost: 09 oktober 2006 08:52 PM
  [ # 7 ]

klopt ,ik zou zeggen ...kom gezellig een proefrit maken Very Happy  zover woon je niet en kan je op je gemakkie alles bekijken Wink

en ja hij heeft diravi, is een injectie alleen gas ... of dat samen gaat met de 2400 durf ik niet te zeggen Rolling Eyes

heb alleen op moment een retour leiding lek maar daarom rijdt ze er wel om Razz

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3198

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 09 oktober 2006 09:02 PM
  [ # 8 ]

CX is in Belgie ook als 2400 carburator c-matic geleverd .

motor heeft een andere krukas in verband met de besvestiging van de montageplaat voor de converter .

de c-matic problemen zijn je dus bekend ; hydraulische schakelklep durft het wel eens begeven , kontaktjes op de versnellingsbak -as ....enz

reken daarbij een hoger verbruik ..... en dan moet je zelf verder de rekening maken .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 10 oktober 2006 12:25 AM
  [ # 9 ]

patje let vooral op roest bij de deuren en schermen als het een pallas is haal de chroom lijsten weg om te kijken let er ook goed op dat alles werk aan de auto onderdelen zijn duur en moeilijk
heb je ook een foto van de desbetrffende auto

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6515

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 10 oktober 2006 01:03 AM
  [ # 10 ]
citroenc2 schreef:

patje let vooral op roest bij de deuren en schermen als het een pallas is haal de chroom lijsten weg om te kijken

Yups, de schroefgaatjes van de dorpelplaten van een Pallas zijn een bron van ellende…
Verder volgens mij de standaard CX-dingen, onderkant portieren, wielkast onder achterste zijruitje, zie ook de FAQ op de site van de CX-club.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  

ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1745

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 10 oktober 2006 02:01 AM
  [ # 11 ]

Deze misschien:
http://www.marktplaza.nl/Citroen-CX-2400-injection-pallas-C-matic-bouwjaar-1978-2146824.php

Tsja, je kent de GS. De CX zal ongeveer ook zoiets zijn: Moeilijk sleutelen soms, roestgevoelig, maar ontzettend lekker om in te rijden en alweer een schitterend Opron ontwerp!

Gas en 2400/2500 injectie gaan zeer goed samen, daar is hier op het forum al genoeg over geschreven. Als je wilt en je kunt het niet vinden, dan zoek ik het nog eens op. Reken op ± 1800 euro voor multipoint gasinjectie met italiaans spul met bijna hetzelfde verbruik en kracht als op benzine. Met NL spul kan het zelfs 2200 euro zijn. Goede ervaringen zijn er van 2 mensen van de CX Club, waarvan Aart van der Haagen er 1 van is:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,1421917,1438991,page=2

Over de aanschaf en aandachtspunten gewoon ff zoeken op het CX deel van het forum onder aankoop ofzo; is ook al zat over geschreven.

Suc6 met de overweging.

PS Wij vinden juist die GS steeds aantrekkelijker vanwege het leuke smoeltje:-)

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  

mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1120

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 10 oktober 2006 02:37 AM
  [ # 12 ]

Ik kwam deze site tegen, naarmate het project vordert kan je mooi zien waar de roest zich voordoet.

My other car is a broomstick.

Profiel  

ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1745

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 10 oktober 2006 02:41 AM
  [ # 13 ]

Bekende site van Bas van Klinkenberg, erg mooi om te zien.
Wacht nog steeds op de laatste foto’s en relaas….....

mathijs schreef:

Ik kwam deze site tegen, naarmate het project vordert kan je mooi zien waar de roest zich voordoet.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959

Gepost: 10 oktober 2006 11:27 AM
  [ # 14 ]
ernst23 schreef:

Wacht nog steeds op de laatste foto’s en relaas….....

offtopic: Relaas? Smile De fotos tot en met het uiteindelijke product hebben erop gestaan. Om een of andere reden zijn ze weer weg. Volgens mij heb ik Bas in het verleden wel eens gemailed, to no avail….

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  

hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 567

- CX ambulance
Gepost: 10 oktober 2006 12:00 PM
  [ # 15 ]

Re: Oriëntatietopic

patje74 schreef:

Omdat mijn (heerlijke!) GS niet bepaald geschikt is als gezinswagen, wilde ik iets anders. LPG inbouwen in de BX is een optie, die is toch wat groter. Maar een CX staat mij uiteraard ook ontzettend aan.
Maar…... Ik weet er weinig van eigenlijk.

Wat heb ik op het oog; een ‘78-er 2400 c-matic
Voor eventuele C-matic problemen ben ik niet uit het veld te slaan. Die ken ik.
Maar wat zijn nu specifieke zaken waar ik op moet letten als ik de wagen ga bezichtigen? Wat zijn zwakke plekken waar verborgen roest te vinden is, wat zijn zaken die duur zijn om te fixen maar wel brood nodig zijn, enzovoorts…
Daarbij komt dat bij dit exemplaar de startmotor niet geweldig meer is, is het veel werk om deze te vervangen, zit hij een beetje bereikbaar?

Kortom, wie probeert mij van dit idee af te komen, bereid mij voor op het ergste!  Wink

ha patje,

ik heb (denk ik, Zaandam?!?)  wagen die je bedoeld gezien; zag er niet slecht uit voor de prijs.
al mijn cx-vrienden schreeuwden dat ik met mijn ‘poten’ van een c-matic af moest blijven maar daar ben jij niet bang voor Laughing

succes, Hugo

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook