Stuurhuis? Mooie klus!
Prijsindacatie, zo rond de 800 pleuri, en dan mag je het ding er nog inhangen ook (geen idee of dat in of exclusief borg is)
Laten doen zal rond de 1500 pleuri komen ben ik bang, maar met wat hulp kun je het zelf ook in een dag doen, zolang je tot het stuurhuis kunt beperken, en alles gelijk in één keer goed doet….
Staat wel ergens een topic over dit onderwerp van mijn hand in dit forum.
Enig discussiepunt is waar je gereviseerde stuurhuis vandaan mag komen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Citrotech omdat ik met hun goede ervaringenheb opgedaan bij al mijn hydraulische klusjes. Een ander zal zweren bij chyparse onderdelen, dus tsja…..
Maar een klus die zeker te doen is (al twijfelde ik daar ook aan toen ik eraan begon…)
Succes!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Pffoehee, meen je dat, zoveel? Ik schrok me rot toen ik je bericht las….
heb net al het forum gescant en inderdaad wel wat topics gevonden, o.a. iemand die zelf een stuurhuisrevisiesetje kocht voor €95 en zo alles zelf fixte. Dat is misschien ook een optie. Want zo veel geld als je noemde kan ik nu niet missen…. Wat een domper!

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een stuurhuis zelf reviseren is erg lastig: als het stuurhuis zelf lekt (dus niet het rondsel) heb je speciaal gereedschap nodig voor demontage.
Als ik jou was, zou ik ff kijken naar een goed gebruikt stuurhuis. Bij de gebroeders Sanders bijvoorbeeld
Groeten,
DriverD (1 van de cursusleiders afgelopen zaterdag)
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 3844
- CX 2200
- CX 2200
als je een nieuwe koopt zou ik zeker een citrotech stuurhuis halen. Die schijnen idd bij de club het goedkoopst te zijn. Maar een goede gebruikte is zeker ook een optie (ook mijn optie). Alleen heb je dan kans dat je vrij snel weer met een lekkend huis staat…
Hmm, dus eerst een goed stuurhuis op de kop tikken en dan de boel inbouwen. Nu heb ik een digitale versie van dat 4-delig citroen werkplaatshandboek, maar ik kan de info over stuurhuis inbouwen / uitbouwen niet vinden. Ook niet hier op het forum. Kan iemand mij een link of info hierover geven? is er ergens een handleiding of omschrijving van de werkzaamheden en heb je speciaal gereedfschap nodig? Moet je de boel nog specifiek afstellen?
Kortom: wie kan mij verder helpen?
Vanochtend voor mijn werk op-en-neer geweest van Tilburg naar Rotterdam, de auto rijdt heerlijk maar opvallend is dat bij flauwe bochten het stuur lijkt terug te trekken naar de rechtdoorstand en schokkerig reageert. Dat geeft niet echt een veilig idee tijdens het rijden. Dit in combinatie met lhm op de remmen….. maakt dat ik het stuurhuis graag spoedig vervang of laat vervangen, hopelijk past het binnen mijn budget!
alvast bedankt voor eventuele montage handleiding / link / meedenken / tips!
Groeten!

- CX 2200
- CX 2200
ik ga het zelf doen op een sleuteldag
dat schokkerig reageren blijft, hoort nu eenmaal bij de anatomie van het stuurhuis, niet vergeten dat het ouderwetse techniek betreft, als dat schokkerige in de recht uitstand de reden is dat je je stuurhuis wil vervangen zou ik even iemand om een second opinion vragen. Het stuur hoort ook wat plakkerig aan te voelen in de rechtuitstand, dit komt door het appeltje op je stuurstang (een soort pen slot mechanisme) die de rechtuitstand regelt.
Ga je toch in of uitbouwen staat alles keurig beschreven in het werkplaats handboek, vergeet vooral niet genoeg ruimte te maken (dus ook radiateur eruit halen) scheelt je een hoop gepriegel en moet er uiteindelijk toch uit. Vervang dan ook gelijk je versnellingsbak olie, je kan er dan namelijk goed bij.
Maar check eerst even of jestuurhuis wel aan vervanging toe is, slaat je hydrauliek pomp veel in?
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

- CX 2200
- CX 2200
Wel zitten er nog wat kleine dingetjes niet helemaal 100% en zijn er wat slordigheidjes, maar de basis is prima! Het enige wat echt een tegenvaller was, is dat het stuurhuis blijkt te lekken, mijn remschijven waren nat van de lhm.

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Wat schokjes in je stuur zou ik me totaal geen zorgen over maken. Slaat de pomp direct aan als je het stuur ronddraait? -> wijst op interne lekkage, ook niet heel ernstig zolang het niet de spuigaten uitloopt. Maar je zei dat je externe lekkage hebt en daar moet je wel echt iets aan doen… helaas!
Ik moet trouwens een stuurhoes vervangen, ook een lekker klusje
tsja, externe lekkage….
Vandaag ongeveer 350 km gereden in de snoek, steeds korte ritjes van ongeveer 45 min, en helaas constateerde ik aan het eind van de middag een beetje olie onder onder de auto, dus thuis meteen gekeken: bleek lhm te zijn, eerst zag ik wel eens een drupje wat waarschijnlijk van dat stuurhuis kwam, nu is het steeds een plasje. Ik heb het goed bekeken en precies in het midden, onder de radiateur en koelvin, ligt een plas lhm op de versnellingsbak. Als ik met mijn hand langs het stuurhuisrubber ga, is het wel lhm vet maar niet zeiknat. in het midden kan ik echter niet voelen of goed kijken, ivm de radiateur en waterpomp enzo die in de weg zitten.
Betekend dit dat mijn stuurhuis nu echt stervende is of kan het ook iets anders zijn dat lekt? De hydroliekpomp is droog…
kan ook je remservo zijn, geeft ook onder het midden van de auto een plasje, feitelijk geeft alles wat lekt een plasje onder het midden omdat er beschermplaten onder de motor zitten….... ik zou zeggen auto op blokken, motor starten, alles op druk laten komen, motor af en onder de wagen gaan liggen met een zaklamp en op zoek….....niet leuk maar werkt wel
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Als je een einddop van je stuurhuis draait en er komt lhm uit is je stuurhuis lek.
Is bij ook het geval.
Ik heb zelf alle rubbers en teflonringen vervangen en nu moet het geheel nog getest worden.
Eens een DS altijd een DS.
ds21pallas schreef:Als je een einddop van je stuurhuis draait en er komt lhm uit is je stuurhuis lek.
Is bij ook het geval.
Ik heb zelf alle rubbers en teflonringen vervangen en nu moet het geheel nog getest worden.
Begrijp ik goed dat je ‘m dus zelf min of meer gereviseerd hebt? Mag ik vragen waar je de onderdelen vandaan hebt, waar en hoe dat testen gaat en of deze klus redelijk zelf te doen is of heb je speciale kennis, gereedschap etc nodig?
Vandaag heb ik e.e.a. eens goed bekeken en geconstateerd dat hij lekt op het punt waar de stuurstang zit. Van onderaf scheen ik er met een zaklamp zo op, en daar is het heel nat… Is daar iets aan te doen misschien, zoals het bovenstaande of toch een nieuw stuurhuis?
het gekke is, de LHM voorraad daalt niet merkbaar. Wel mijn motorolie, vanwege een lekkage bij de oliedrukzender. Dus dat plasje dat ik steeds zag, was helemaal geen LHM maar gewone olie!!!
Conclusie: stuurhuis is wel lek maar niet zo drastisch als ik dacht. Heeft iemand misschien tips?
oh ja, nog 2 andere vraagjes:
1. ik weet nu ook waardoor die niet op benzine rijdt: kapotte benzinepomp! Kan ik die reviseren ofzo of is vervanging noodzakelijk? Quanta costa, más o menos?
2. Beginnersvraagje: hoe verwijder ik mijn voorschermen? ops:
Thanx!