na veel laswerk is mn cx weer helemaal hard.
om dat zo lang mogelijk zo te houden ben ik aan het antiroest behandelen gegaan.
omdat dinitrol duur is en ik er ook minder positieve vberhalen over hoor ben ik naar een alternatief op zoek gegaan.
voor binnenin de holle ruimtes en het chassisis dat gelukt: een tectyl vernevelaar gekocht bij de automaterialenzaak voor 100 euro en 5 liter (das ruim voldoende voor 2 cx en) tenco insmeercompound voor 35 euro.
dit spul is bedoeld voor in schepen, die rotten nog harder dan cx en .
ik ben op zoek naar net zoiets voor de onderkant.
wie heeft een tip?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
ik heb geen cx maar heb wel jaren op schepen gewerkt.
ik betwijfel welke harder roest
succes met je auto en ik volg je met spanning.
wie weet inspireer je me voor hetzelfde.
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
er is er maar 1 dit gebruik ik al jaren, naar volle tevredenheid
Heb nog niet zoveel ervaring met anti-roest middelen. Interessante site is ook http://www.rustbuster.nl Die verkopen inderdaad ook caprotech produkten en fertan produkten. Voor de bodem moet je dan Body-Schutz hebben.
In de Cx en route werd een Duitse test beschreven. Hierin kwam tectyl er vrij slecht uit en Dinitrol middelmatig. Als beste getest was Mike Sander’s fett. Had er nog nooit van gehoord, maar als je even googled kom je het op verschillende autoforums wel tegen. Je kunt het spul via internet bestellen en het wordt in Nederland door een bedrijf in Bennekom verwerkt.
Maar ja, wat nu echt het beste is?
Heb ook al eens wat navraag gedaan naar dat Mike Sander-spul.
Schijnt helemaal niet zo best te zijn, met name niet in onze streken. Je moet dat spul warm aanbrengen, waardoor het gaat “lopen”. Vervolgens wordt het een vaste, flexibele laag. Grote nadeel is echter dat die laag krimpt bij koud weer. Het trekt zich dan als het ware terug.
Hierdoor komen delen waarvan je denkt dat ze behandeld zijn weer bloot te liggen. Met name vervelend bij de beruchte wenkbrauwen van de motorkap.
zo, als er net zoveel tenco smurrie in de holle ruimtes zit als in mn haar oren neus en kleren komt het helemaal goed met de roest de komende 25 jaar.
alleen de deuren moeten nog.
dat artikel uit het cx blad had ik ook gelezen.
het sanders spul leek me wel goed, maar ook niet dus.
morgen toch maar eens bellen met caprotech.
het lullige aan dit soort acties is dat je pas over een paar jaar weet of je het goed gedaan hebt.
p.s. de wenkbrauwen hebben speciale aandacht gekregen net als de achterklep en dorpels.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
om je even op weg te helpen met rx van carprotech,
er rijd een eend rond in nederland, ik geloof van duckhunt,
die is totaal uitgefikt!!! dus compleet kaal, geen verf of iets nog op de wagen,
deze hebben ze een rx behandeling gegeven.
waarna ze er weer een motor en interieur in gebouwd hebben.
wij kwamen de eend en oostenrijk tegen op de wereldmeeting.
ze rijden er nu al zo,n 6 of 7 jaar mee rond, en hij is nog steeds in een goede veroeste staat er zit nog steeds geen lak of iets op.
zelf heb ik mijn ds en eend er ook mee behandeld en ik zweer er bij.
Maak je eigen vet en schei uit met al die commerciele troep
Al meer dan 20 jaar bescherm ik mijn auto’‘s als volgt: Koop een liter of 10 van de goedkoopste olie die je kunt krijgen. Bijvoorbeeld Aldi olie. Verhit een paar liter olie in een pan. Voeg stukken kaarsvet toe en laat dit geheel oplossen in de olie.
Vervolgens neem je de prof op de som. Smeer een beetje olie/kaarsvet mengsel op een plaatje hout en laat stollen. Je ziet nu een prachtige dikke olielaag op het plaatje hout dat niet wegloopt. Afhankelijk van de hoeveelheid kaarsvet wordt het mengsel dikker en stijver in koude toestand. Mijn ideale mengselverhouding is 80% olie en 20% kaarsvet.
In mijn DS-en goot ik dat in de vele holle ruimtes van de auto. De bak van de benzinetank was na behandeling spekvet van de dikke gestolde massa. Ook deuren, voorspatschermen behandelde ik zo. Een oude tectylspuit die ik voorverwarmde gebruikte ik voor de overige plaatsten. Inmiddels heb ik 3 DS-en en 2 CX-en zo behandeld. Een van deze auto’s kruiste van de zomer mijn pad weer eens. De eigenaar vertelde dat de holle ruimtes nog steeds vet waren en er geen roest ontstond.
Inmiddels heb ik een nieuwe CX (76 pallas met weinig km) Die auto gaat ook weer voor de bijl.
Resultaten zijn altijd verbluffend. Er ontstaat geen roest, want dat kan gewoon niet onder de vette laag. De door mij gekozen menselverhouding zorgde ervoor dat pas bij temperaturen boven 30 graden er regelmatig een paar druppeltjes vet onder de auto lagen.
Probeer het eens, je zult er versteld van staan en je portemonnee merkt er weinig van.
groeten
Rinus
Waxoil
Peugeot 307 1.6i 16v Break automaat (2005)
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000) - C5 ph.1 1.8i Break (2003) - C5 ph.1 2.0i Break (2003) - Xsara ph.III 1.6i 16v Break (2005)