Bij een snelheid van zo’n 140-150km/h begint mijn auto licht te trillen. Het is een beetje een gevoel alsof er hele kleine ribbeltjes in het wegdek zitten (maar die zijn er dus niet echt).
Kan dit iets met de voorwielophanging te maken hebben, of moet ik het meer in de vering zoeken?












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
banden balanceren, wielophanging, andrijfassen. Niet in de vering.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Om nog even wat aan te vullen; ongelijkmatig afgesleten banden, cuppende banden, zelfs vuiligheid aan de binnenkant van de velg kan dit veroorzaken! (ervaring mee….)
Komen binnenkort nieuwe voorbanden om, inclusief uitlijnen en balanceren. Maar eens kijken of het probleem dan over is.
Kunnen gare silentblocs in de onderste draagarmen trouwens ook voor dergelijke problemen zorgen?












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Apprentice schreef:Komen binnenkort nieuwe voorbanden om, inclusief uitlijnen en balanceren. Maar eens kijken of het probleem dan over is.
Kunnen gare silentblocs in de onderste draagarmen trouwens ook voor dergelijke problemen zorgen?
IDD voor balanceren je velgen goed schoonmaken aan de binnenkant!
Ja gare silentbloks kan ook….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
als eerste nieuwe banden + balanceren.
waarschijnlijk is het dan opgelost.
kijk wel even of de oude banden scheef of onregelmatig gesleten zijn, dit is indicatie voor meer problemen.
als het probleem niet is opgelost verder zoeken in alles wat speling kan krijgen in de aandrijf/stuurinrichting.
p.s. als je in groningen op zoek gaat naar michelins hoor ik graag waar ze het goedkoopste zijn want ik ben binnenkort ook aan de beurt.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Voorbanden zijn aan de buitenkant scheef afgelopen. Aan beide kanten in exact dezelfde mate, dus ik twijfel er een beetje aan of het de silentblocs zijn. Het zou wel heel toevallig zijn als dat aan beide kanten een identiek beeld gaf. Denk eerder aan een verkeerde sporing.
DIRAVI staat wel mooi in de rechtuitstand en geeft verder geen problemen. Misschien dat een kleine correctie in toe- of uitspoor voldoende is.
@Erik: hoeveel banden heb je nodig, alleen voor of rondom? Ken een bandenboer waar ik een flinke korting kan krijgen. Kan ik ze misschien in een keer bestellen.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Controleer toch je draagarm rubber maar VOOR je nieuwe banden monteerd .
Ook de dempers in de spoorstangen durven nog wel eens uitlopen of zelfs los komen ( dan wordt het echt gevaarlijk)
Kan je controleren door gewoon aan de stuurstangen te trekken en duwen
Walter
Meten is weten , gissen is missen






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Apprentice schreef:Voorbanden zijn aan de buitenkant scheef afgelopen. Aan beide kanten in exact dezelfde mate, dus ik twijfel er een beetje aan of het de silentblocs zijn. Het zou wel heel toevallig zijn als dat aan beide kanten een identiek beeld gaf. Denk eerder aan een verkeerde sporing.
DIRAVI staat wel mooi in de rechtuitstand en geeft verder geen problemen. Misschien dat een kleine correctie in toe- of uitspoor voldoende is.
@Erik: hoeveel banden heb je nodig, alleen voor of rondom? Ken een bandenboer waar ik een flinke korting kan krijgen. Kan ik ze misschien in een keer bestellen.
De Diravi heeft een instelbaar “nulpunt”, dus als men daar aan heeft zitten draaien kan nog de wieluitlijning volledig weg zijn en stuurt ie mooi rechtdoor.
Apprentice schreef:Voorbanden zijn aan de buitenkant scheef afgelopen. Aan beide kanten in exact dezelfde mate, dus ik twijfel er een beetje aan of het de silentblocs zijn. Het zou wel heel toevallig zijn als dat aan beide kanten een identiek beeld gaf. Denk eerder aan een verkeerde sporing.
DIRAVI staat wel mooi in de rechtuitstand en geeft verder geen problemen. Misschien dat een kleine correctie in toe- of uitspoor voldoende is.
@Erik: hoeveel banden heb je nodig, alleen voor of rondom? Ken een bandenboer waar ik een flinke korting kan krijgen. Kan ik ze misschien in een keer bestellen.
stienstra in augustinusga (vlak achter buitenpost)
laatst nog 2 nieuwe Michelins gekocht voor 60 euro incl montage en dergelijke. waren wel oude bandjes maar nog spiksplinternieuw
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Bedankt voor de tips. Dat gaan we allemaal eens even controleren.
Wanneer er door de een of andere Kwik Shit monteur ooit aan die Diravi is geknoeid, is dat dan weer een beetje gemakkelijk te herstellen?
net een berichtje getypt.
ben nu 2 en later nog 4 banden nodig.
wanneer gaan we een cx groningen avond organiseren?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Apprentice schreef:Bedankt voor de tips. Dat gaan we allemaal eens even controleren.
Wanneer er door de een of andere Kwik Shit monteur ooit aan die Diravi is geknoeid, is dat dan weer een beetje gemakkelijk te herstellen?
Spoorstangen afstellen is zoals bij een “gewone auto” , dempers in de spoorstangen zullen ze wel nog nooit gezien hebben , en dus ook niet gecontroleerd .
Denk zelf dat ze nog niet eens weet dat je de rechuit kan afstellen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
haha
goed idee!
ik woon in een hofje met parkeerplaatsen waar de dames (max. 3) wel samen kunnen staan. kunnen wel een keer koffie drinken en ervaringen uitwisselen etc…
Tuinbouwdwarsstraat 15 (tussen grachtstraat en tuinbouwstraat)
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
wbogaerts schreef:
Spoorstangen afstellen is zoals bij een “gewone auto” , dempers in de spoorstangen zullen ze wel nog nooit gezien hebben , en dus ook niet gecontroleerd .
Denk zelf dat ze nog niet eens weet dat je de rechuit kan afstellen .
![]()
Walter
ga ik volgende week ook laten doen.
mijn cx trekt enorm naar rechts. (op lange afstanden stomvermoeiend…)
ga eerst langs een bandenboer om de voorwielen te balanceren en daarna gaat een vriend de diravi in het midden zetten
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
ok zeg maar wanneer. liefst na het weekeind want dan is mijn wintercx klaar.
moet nu nog in een peugeot komen ops:
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v