Totaal aantal Berichten: 62
- CX GTI turbo 2
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
Hallo allemaal.
Ik heb ff een vraagje, sinds gister werkt mijn turbo niet meer .
Zij rijdt verder gewoon goed maar de turbo komt niet meer in….
Moet ik het in de electronica gaan zoeken of is het iets van een pakking waardoor hij geen druk meer op kan bouwen.
De turbometer komt als ik hem heb gestart, gewoon in de neutraalstand te staan maar reageerd verder niet.
Ik hoop dat jullie mij misschien een beetje verder kunnen helpen.
Groetjes Rémon

Totaal aantal Berichten: 1377
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Kontroleer de luchtslangen en aansluitingen van de Turbo naar de intercooler en van de intercooler van de motor.
Er kan ergens een aansluiting niet goed meer zitten of een slang die lek is.
Kontroleer ook de intercooler zelf op (lucht)lekage door eventueel steenslag of alu corrosie.
Raar dat de Turbodrukmeter zelfs geen onderdruk aangeeft
De wijzer slaagt dus ook niet naar links als je stationair gas bij geeft?
Komt de motor nog op toeren?
Het zou kunnen dat de wastegate blijft open staan ,echter heb ik hier nog niets van meegemaakt of gehoord bij de CX benzine Turbo.
Het systeem werkt op onderdruk met een luchtslangetje ipv een stangetje zoals bij de meeste turbo’s
Lijkt mij op het eerste zicht geen electronisch probleem.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

- CX GTI turbo 2
trxke schreef:Kontroleer de luchtslangen en aansluitingen van de Turbo naar de intercooler en van de intercooler van de motor.
Er kan ergens een aansluiting niet goed meer zitten of een slang die lek is.
Kontroleer ook de intercooler zelf op (lucht)lekage door eventueel steenslag of alu corrosie.Raar dat de Turbodrukmeter zelfs geen onderdruk aangeeft
De wijzer slaagt dus ook niet naar links als je stationair gas bij geeft?Komt de motor nog op toeren?
Het zou kunnen dat de wastegate blijft open staan ,echter heb ik hier nog niets van meegemaakt of gehoord bij de CX benzine Turbo.
Het systeem werkt op onderdruk met een luchtslangetje ipv een stangetje zoals bij de meeste turbo’sLijkt mij op het eerste zicht geen electronisch probleem.
Dank je voor je reactie ik ga morgen kijken of ik hier iets aan heb.
De motor zelf komt gewoon goed op toeren maar wat ik al zei zonder turbo….Stationair met gas blijft de meter neutraal staan.
nogmaals dank ga morgen ff kijken.
Dat is wel typisch, heb zelf gehad dat de luchtslang was losgeschoten, op dat moment was er eigenlijk niet meer te rijden met de Turbo. Qua vermogen had hij nog maar de helft. Haalde amper de 100 km/u, met herrie. Zoals jij het omschrijft lijkt de motor verder wel soepel te lopen. Misschien een domme vraag; Is je metertje niet defect?

- CX GTI turbo 2
wannabee schreef:Dat is wel typisch, heb zelf gehad dat de luchtslang was losgeschoten, op dat moment was er eigenlijk niet meer te rijden met de Turbo. Qua vermogen had hij nog maar de helft. Haalde amper de 100 km/u, met herrie. Zoals jij het omschrijft lijkt de motor verder wel soepel te lopen. Misschien een domme vraag; Is je metertje niet defect?
Nee want ik merk gewoon dat hij vermogen mist… normaal merk je dat de turbo tussen de 2500 en 3000 tpm in komt dit is nu toch echt weg en ik hoor ook het aanzuigen van de lucht (fluiten) niet meer.
thnx

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hmmmm. De turbodruk meter op je dash wordt geregeld door de AEI, de electronische ontsteking die zijn signaal krijgt van de MAP sensor. De map sensor zit, als je voor de motorkap staat linksachter de verwarmingsbuis (dat is dat ding wat naar het grilletje in je motorkap gaat). Er moet een vacuum/overdruk slangetje naartoe lopen vanaf het inlaat systeem, en er moet een stekker opzitten. Even loshalen en weer vastzetten kan geen kwaad. Als de naald van die turbodruk meter in het midden blijft staan moet je dat euvel daar ergens in zoeken. De mijne doet het ook niet, maar die blijft gewoon naar links staan, doet helemaal niets meer, dus dat is anders.
Het enige is, die verklaart niet echt vermogensverlies. Wel zou de ontsteking niet meer goed vervroegd worden als de AEI geen mapsensor signaal krijgt. Misschien geeft ie dan ook gewoon een signaal voor een soort noodloop af, wat natuurlijk vermogen zou schelen, ik weet niet of het CX injectiesysteem zo’n functie heeft. Nu ik er over nadenk heeft het systeem geen variabele manier om het vermogen te beperken, behalve dat de AEI misschien wel naar een soort ‘superveilige’ stand gaat zonder MAP signaal.
Even doordenkend, als de turbodruk sensor gewoon in het midden blijft staan is dit natuurlijk een indicatie dat de vacuumslang helemaal niet meer aan het inlaat circuit bevestigd is. Hij geeft dan gewoon de buitenlucht druk aan natuurlijk. Als de MAP sensor niet meer in het inlaatcircuit zit heb je daar ergens zowiezo een luchtlekkage, en dit kost in ieder geval vermogen. Misschien is het zelfs alleen zo simpel dat de vacuumslang van de MAP sensor is losgeschoten, als ie echt helemaal neutraal blijft zou je bijna zeggen dat daar de lekkage zit, want als ie ergens anders zat zou ik in ieder geval nog wel een heel klein beetje uitslag verwachten.
Hoop dat hiervan iets helpt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!