2 van de 2
 < Vorige 1 2

Euro95 in een cx2000 ‘76
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 24 oktober 2006 09:51 PM
  [ # 16 ]

Ik ben toch wat sceptisch mbt het lange termijn effect dat geclaimd wordt.

Een motor gaat pingelen door een te laag oktaangetal, dat is duidelijk. DAT punt waarop de motor gaat pingelen hangt van allerlei omstandigheden af. De fabrikant probeert dat te voorkomen door een veilige marge aan te houden. Sommige motoren kunnen het zelf detecteren (voornamelijk geavanceerdere injectie motoren al dan niet met turbo).

Nou kan je als gebruiker het pingelen wel horen bij lage toerentallen. Het is een bekend geluid en als je dat vaak hebt dan kun je al snel schade verwachten. Toch is pingelen bij lage toerentallen relatief onschadelijk omdat je het direct hoort en dus de belasting kan aanpassen: dat deed mijn volstrekt a-technische moeder ook zelfs nog. Het pingelen bij hoge toeren is voor een niet geoefende luisteraar veel moeilijker te onderkennen EN veel schadelijker.  Voor zover ik weet zal juist deze vorm van pingelen snel tot motorschade leiden.

Er is wellicht wel een situatie te bedenken waar pingelen net wel/niet optreedt en niet al te desastreuze schade aanricht die vooral op lange termijn te merken is. Ik ben zelf toch meer geneigd te geloven dat je toch eerder op korte termijn gestraft wordt als je benzine tankt met een te laag oktaangetal.

Het voornaamste gevaar van EUR 95 tanken is wel dat het in NL best goed kan gaan, maar dat het een keer misgaat als je lekker in Duitsland aan het jagen bent of onder zware omstandigheden in de bergen rijdt.  Het oktaangetal dat je motor nodig heeft mag dan door de fabrikant wel als een statisch minimum zijn gespecificeerd, het hangt gewoon sterk af van de belasting en het motorontwerp. Vandaar dus dat er zoveel mensen zijn die melden dat het prima gaat. Toch zul je altijd in het achterhoofd moeten houden dat een fabrikant niet voor niets 98 heeft voorgeschreven.

Kortom: het is toch best een gecompliceerd verhaal. Conclusies als “ik heb in al m’n citroens (2cv,acadiane,DS en CX) altijd euro 95 gegooid zonder ook maar het kleinste probleem, ik zie ook echt het nut niet van 98 in een lage compressie motor” zijn dus misschien best valide voor 1 gebruiker, maar dat wil nog niet zeggen dat het voor een andere gebruiker opgaat.

Ik heb een tijdje geleden eens een zuiger mogen bewonderen van een BX GTI 16v motor die was losgetrapt op de autobaan met EUR 95. Er zat een mooi afvoerputje in de zuiger. Soortgelijke foto’s ben ik ook eens tegengekomen van een 205 (ja, wist ik veel: ik dacht dat ie prima liep op 95).

Wees dus voorzichtig met euro 95. Het zal ongetwijfeld best goed gaan bij veel motoren die gewoon rustig benut worden, maar het kan ook goed fout gaan.

Profiel  

Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1615

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 24 oktober 2006 10:11 PM
  [ # 17 ]

Ik sluit me 100% bij Martens verhaal aan!

Lees ook dit verhaal eens, bijzonder boeiend:

Een bekende vorm van pingelen (twee vlamfronten - waarvan één door zelfdetonatie door te laag octaangetal - die elkaar tegenkomen waardoor zuiger een opdonder krijgt):

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6515

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 24 oktober 2006 11:37 PM
  [ # 18 ]

Tsja, het blijft dus een welles-nietes verhaal als ik de reacties zo lees, maar ik hou het na het verhaal hierboven toch maar bij euro98. Dan maar wat duurder uit bij de pomp…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 25 oktober 2006 03:50 AM
  [ # 19 ]
Mulder schreef:

Tsja, het blijft dus een welles-nietes verhaal als ik de reacties zo lees, maar ik hou het na het verhaal hierboven toch maar bij euro98. Dan maar wat duurder uit bij de pomp…

Welles nietes.. Zoasl je uit mijn verhaal kan begrijpen ligt het genuanceerder dan dat. Het hangt duidelijk van de gebruiksomstandigheden en staat van de motor af. Een verleten motor met weinig compressie zal bijv. veel minder snel gaan pingelen. Echter, als de onsteking niet goed is gesteld en hij staat te vroeg kan ie ook weer gaan pingelen. Zo blijf je bezig Wink

Overignes heeft dit mij er niet van weerhouden in de BX 14 RE die 98 nodig heeft volgnes het boekje, gewoon 95 te tanken. Meja, bij dat ding maakte het me weinig uit of ie daarvan schade zou ondervinden. Uiteindelijk ging het goed Wink

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook