



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Hallo forum,
heb net een ‘78 cx gekocht, een Pallas met 2-liter op G3-gasinstallatie. Knap machien met amper 65000km.
Een paar teleurgestelde DS rijdende maten (met heel wat technische bagage die ik niet heb) wezen me achteraf op de (soms) wankele betrouwbaarheid vd eerste cx’en.
Iemand ervaring met de betrouwbaarheid.. of beter de onbetrouwbaarheid?
Ik kom van een 2.4 pallas I.E met automaat uit ‘81. Qua betrouwbaarheid in ieder geval fenomenaal was!
groeten

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
De 2 liter is weinig meer dan een DS-motor, dus het lijkt me een beproefd recept. Rijd zelf een 2 liter uit ‘77 en die zou ik met de beste wil van de wereld niet onbetrouwbaar kunnen noemen. Veel plezier ermee!
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
als je betrouwbaarheid wilt moet je japans gaan rijden.
maar je bent al citroen gewend dus je gaat voor comfort, uiterlijk en orginaliteit.
dan zou ik me over de auto niet al te veel zorgen maken.
gewoon repareren wat stuk gaat
dat gas is een ander verhaal.
niet dat ik ervaring heb met gas in zon auto hoor, maar volgens mij is gas sowieso niet om op te rijden.
p.s. fototje?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
erikkuiper schreef:als je betrouwbaarheid wilt moet je japans gaan rijden.
maar je bent al citroen gewend dus je gaat voor comfort, uiterlijk en orginaliteit.dan zou ik me over de auto niet al te veel zorgen maken.
gewoon repareren wat stuk gaat![]()
dat gas is een ander verhaal.
niet dat ik ervaring heb met gas in zon auto hoor, maar volgens mij is gas sowieso niet om op te rijden.p.s. fototje?
Betrouwbaar rijden? DS natuurlijk!
En de meeste oude Citroens rijden beter op LPG dan op benzine (slijtage carb’s). Bovendien is het beter voor het milieu en goedkoper…..
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
erikkuiper schreef:als je betrouwbaarheid wilt moet je japans gaan rijden.
maar je bent al citroen gewend dus je gaat voor comfort, uiterlijk en orginaliteit.dan zou ik me over de auto niet al te veel zorgen maken.
gewoon repareren wat stuk gaat![]()
dat gas is een ander verhaal.
niet dat ik ervaring heb met gas in zon auto hoor, maar volgens mij is gas sowieso niet om op te rijden.p.s. fototje?
LPG wordt al ruim 50 jaar met succes in auto’s toegepast. Het is de schoonste van de drie. De betrouwbaarheid is ook dik in orde. Volgens mij is gas wel degelijk om op te rijden.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Idem hier, ‘78er 2000 Super op LPG. Gaat als de brandweer en wat mij betreft superbetrouwbaar. Komt wel door de historie van de auto ( van ex-monteur/SM eigenaar geweest ) maar enige onbetrouwbare is de carosserie wat mij betreft. Dat rot weg waar je bij staat
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zelfde ervaringen hier. Mijn dec 77 gti is technisch onverwoestbaar. Alleen ja… roest roest roest. Sterker nog ik durf te stellen dat mijn 77’er gti de betrouwbaarste auto is die ik ooit gehad heb…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Re: Betrouwbaarheid allereerste cx’en
citroenzot schreef:heb net een ‘78 cx gekocht, een Pallas met 2-liter op G3-gasinstallatie.
Staat dat in je papieren dat het een G3 installatie is? Een G3 is namelijk bedoeld voor auto’s vanaf ‘96. Of werkt het zo dat je in auto’s vanaf ‘96 van de staat een korting krijgt met zo’n installatie, maar dat ze wel in oudere auto’s ingebouwd kunnen worden…?
Animal triste post coitum


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat 2e is correct. G3 is een goedkeuringseis die opgaat voor een combinatie van motortype/gasinstallatie. Kan vaak prima een G3 installatie in een eerdere auto gebouwd worden, alleen maakt het niets uit voor het wegenbelastingtarief, dat blijft gewoon in de categorie gas.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ik ben weer iets wijzer!
Animal triste post coitum




Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Bedankt voor de reacties op geen tijd!
Qua auto komt dat schuif maw. Dat was in ieder geval ook mijn idee, ‘t zou al moeten lukken dat zo’n auto anders 28 jaar blijft rondrijden. Er zijn natuurlijk wel sm’s..
Op m’n vorige had ik zowat 2 roestvlekjes op de koets, op deze is zelfs niets terug te vinden en de dinitrol druipt er langs alle mogelijk kanten vantussen
Leidingskes, deur- en raamrubbers zijn netjes ingevet tegen het verduren.
Ik heb er nog geen eigen foto’s van genomen (k heb hem echt maar pas gekocht) maar ik heb nog een foto van de vorige eigenaar die ik kan posten. Nu.. hoe je dat doet.. Moet je die elders uploaden en hier de url tussen de html-tags zetten..?[/img]
Jap, ben benieuwd
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!




Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
foto’s van de niewste aanwinst!
Kijk aan, dat ziet er zeeeeeer netjes uit. Aan de onderkant ook proper?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!




Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
ik heb de indruk dat dinitrol het codewoord was de laatste 28 jaar!
sans-pareil schreef:Dat 2e is correct. G3 is een goedkeuringseis die opgaat voor een combinatie van motortype/gasinstallatie. Kan vaak prima een G3 installatie in een eerdere auto gebouwd worden, alleen maakt het niets uit voor het wegenbelastingtarief, dat blijft gewoon in de categorie gas.
hee sans pareil, begrijp ik jouw antwoord goed dat een g3 installatie in een auto van voor 1996 geen verlaging van de wegenbelasting krijgt maar het normale (tov G3 veel hogere) LPG tarief moet betalen?