1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
uitlijnen
hoiwessy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 22-02-2005

Gepost: 12 juni 2006 09:42 PM

Ik heb sinds kort een ID special en die heb ik laten uitlijnen De monteur wist me te vertellen dat ie merkte dat de wagen makkelijker naar rechts stuurde dan naar links terwijl ie met z’n voorvoetjes van de grond was. Ook dat een CX een soort fijnafstelling had d.m.v. een soort plaatje wat versteld kan worden. Hij heeft gezocht hierna bij de ID maar kon ‘m niet vinden. Na het uitlijnen blijft het dat ie naar rechts trekt.

Mijn vragen zijn nu ;

Wat kan het zijn dat ie makkelijker naar re. dan naar li. stuurt en is er een soort fijnafstelling nadat de wagen goed is uitgelijnd.

Groet en bedankt Martijn

niets moet, alles moet kunnen

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 12 juni 2006 10:31 PM
  [ # 1 ]

De rechtuit stand stel je af met de “appel schijf”. Deze zit aan de stuurstang en een rolletje duwt hem naar een bepaalde positie. De schijf dusdanig afstellen ( boutje m8 iets lossen, klein beetje draaien etc) totdat de auto bij loslaten stuur rechtuit rijdt.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 juni 2006 12:17 PM
  [ # 2 ]

Ik wil je niet ontmoedigen maar als je uitlijn station DAT niet weet heeft ie em bijna zeker niet goed uitgelijnd…

Wist ie bijvoorbeeld dat de DS TOEspoor heeft ipv uitspoor?  dat de achteras smaller is dan de vooras( en dat je dus met oude uitlijn apparatuur die verschillen moet compenseren) ?

Zou toch zonde zijn van een setje michelins….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 13 juni 2006 01:54 PM
  [ # 3 ]

Kleine correctie: het is een M5 boutje, met sleutelwijdte 8, dat de hartschijf (“appel”) op zijn plaats houdt Smile

Citroen!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 13 juni 2006 09:56 PM
  [ # 4 ]
DriverD schreef:

Kleine correctie: het is een M5 boutje, met sleutelwijdte 8, dat de hartschijf (“appel”) op zijn plaats houdt Smile

Natuurlijk !!!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
mike
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 339
Geregistreerd: 08-08-2003

Gepost: 13 juni 2006 10:12 PM
  [ # 5 ]

Uitlijnen bij een DS met zijn voetjes van de vloer Shocked

Ajeto!!!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 juni 2006 12:13 PM
  [ # 6 ]
mike schreef:

Uitlijnen bij een DS met zijn voetjes van de vloer Shocked

Dat bedoel ik….  Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
hoiwessy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 22-02-2005

Gepost: 14 juni 2006 09:54 PM
  [ # 7 ]

Tsja, bedankt jongens. Ik ben er geheel vanuit gegaan dat als ie duidelijk aangeeft dat ie een DS kan uitlijnen, ie dat ook daadwerkelijk kan.
Ik ga zeker even verhaal halen hoe en wat…...

Martijn

niets moet, alles moet kunnen

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 14 juni 2006 11:49 PM
  [ # 8 ]

Uitlijnen kan je het beste zelf doen. In de vorige La Bombe stond hier een helder artikel over. Maar het kan nog simpeler.
Een stok van 2 meter nemen. hier 2 schroeven in draaien op precies de afstand van de velgdiameter. Zo dat je de koppen van de schroeventegen de velgrand kan houden. Maak aan het lange uiteinde van de stok een merkteken, bv ook een schroef in de kopse kant van de stok schroeven. Nu een helper er bij, een krijtje en een rolmaat. Duw de 2 schroeven tegen de velg met de stok naar achteren, de helper zet een krijt streepje op de grond. Keer de stok om naar voren, idem, krijtstreepje. Zelfde 2 handelingen aan de andere kant. Meet de afstand( breedte ) tussen de achterste 2 streepjes en tussen de voorste 2 streepjes. Het vershchil in cm is de toespoor in mm, moet 2 a 4 mm toepsoor zijn. Door de truc met de stok verleng je ahw de velg diameter 10x. daarmee vergroot je de parallelogram en vergroot je de te meten waarde 10 maal. Waarde niet goed: stel mof spoorstang verdraaien en nogmaals meten etc. Als het goed staat, de auto 1/2 wiellengte verrijden en nogmaals meten ( dit om slingering velg uit te middelen). In feite moet je het gemiddelde van deze waarde en de vorige hebben.
Tja lang verhaal en zonder plaatjes moeilijk voor te stellen. De 2 vorige sleuteldagen in Rotterdam had ik mijn stok met krijtje bij mij en hebben wij meerdere auto’s uitgelijnd. Per auto minder dan 1/2 uur werk.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Polleke
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 05-04-2006

Gepost: 06 november 2006 07:53 PM
  [ # 9 ]
Egbert schreef:

Uitlijnen kan je het beste zelf doen. In de vorige La Bombe stond hier een helder artikel over. Maar het kan nog simpeler.
Een stok van 2 meter nemen. hier 2 schroeven in draaien op precies de afstand van de velgdiameter. Zo dat je de koppen van de schroeventegen de velgrand kan houden. Maak aan het lange uiteinde van de stok een merkteken, bv ook een schroef in de kopse kant van de stok schroeven. Nu een helper er bij, een krijtje en een rolmaat. Duw de 2 schroeven tegen de velg met de stok naar achteren, de helper zet een krijt streepje op de grond. Keer de stok om naar voren, idem, krijtstreepje. Zelfde 2 handelingen aan de andere kant. Meet de afstand( breedte ) tussen de achterste 2 streepjes en tussen de voorste 2 streepjes. Het vershchil in cm is de toespoor in mm, moet 2 a 4 mm toepsoor zijn. Door de truc met de stok verleng je ahw de velg diameter 10x. daarmee vergroot je de parallelogram en vergroot je de te meten waarde 10 maal. Waarde niet goed: stel mof spoorstang verdraaien en nogmaals meten etc. Als het goed staat, de auto 1/2 wiellengte verrijden en nogmaals meten ( dit om slingering velg uit te middelen). In feite moet je het gemiddelde van deze waarde en de vorige hebben.
Tja lang verhaal en zonder plaatjes moeilijk voor te stellen. De 2 vorige sleuteldagen in Rotterdam had ik mijn stok met krijtje bij mij en hebben wij meerdere auto’s uitgelijnd. Per auto minder dan 1/2 uur werk.


Hi,

Ik wil mijn DS ook uitlijnen omdat ik anders spoorstangen heb gekregen.
Ik heb je verhaal gelezen maar snap niet helemaal wat je bedoelt.
Is het mogelijk een schematisch tekeingetje te maken van wat je bedoelt, je zult me hier enorm mee kunne helpen.

Groetjes,

Paul

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 november 2006 10:44 PM
  [ # 10 ]
Polleke schreef:

Ik wil mijn DS ook uitlijnen omdat ik anders spoorstangen heb gekregen.
Ik heb je verhaal gelezen maar snap niet helemaal wat je bedoelt.
Is het mogelijk een schematisch tekeingetje te maken van wat je bedoelt, je zult me hier enorm mee kunne helpen.

Geen tekening maar wel foto’s op:
http://www.xs4all.nl/~meeter/uitlijnen/
( Deze site met IE en niet met bv Mozilla openen)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Polleke
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 05-04-2006

Gepost: 06 november 2006 11:23 PM
  [ # 11 ]
Egbert schreef:
Polleke schreef:

Ik wil mijn DS ook uitlijnen omdat ik anders spoorstangen heb gekregen.
Ik heb je verhaal gelezen maar snap niet helemaal wat je bedoelt.
Is het mogelijk een schematisch tekeingetje te maken van wat je bedoelt, je zult me hier enorm mee kunne helpen.

Geen tekening maar wel foto’s op:
http://www.xs4all.nl/~meeter/uitlijnen/
( Deze site met IE en niet met bv Mozilla openen)


Ja nu snap ik het
is het precies 10x vergroot? dus 20 to 40 mm verschil met voor en achter?, dus velg is 400/10 is 40 cm.

Heel goed te doen, ga ik vrijdag voor elkaar brengen haha.

bedankt.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 07 november 2006 12:25 AM
  [ # 12 ]
Polleke schreef:

is het precies 10x vergroot?

Met deze maten is het precies 10 maal vergroot, dat rekent makkelijk.
Succes.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 09 november 2006 04:32 PM
  [ # 13 ]

Dat appeltje, veroorzaakt dat dan ook dat het sturen in de middenstand erg schokkerig gaat als deze te strak staat? Ik ben constant aan het corrigeren en das erg vermoeiend op lange afstanden.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 november 2006 04:45 PM
  [ # 14 ]
Alcyone schreef:

Dat appeltje, veroorzaakt dat dan ook dat het sturen in de middenstand erg schokkerig gaat als deze te strak staat? Ik ben constant aan het corrigeren en das erg vermoeiend op lange afstanden.

Dan staat ie net niet recht! Als het appeltje recht staat dan kan je zonder druk net corrigeren als je bijna rechtuit rijdt!
Het lagerwieltje dat op de appel loopt moet wel lekker gesmeerd zijn en de appel niet vervuild met vetkorsten oid..

Eerder gesuggereerd: haal het drukwieltje van de appel af en kijk of je zware punt er dan nog is. Zoja: Dan is je stuurhuis niet goed uitgelijnd.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 27 juli 2011 05:17 PM
  [ # 15 ]
Polleke schreef:
Egbert schreef:
Polleke schreef:

Ik wil mijn DS ook uitlijnen omdat ik anders spoorstangen heb gekregen.
Ik heb je verhaal gelezen maar snap niet helemaal wat je bedoelt.
Is het mogelijk een schematisch tekeingetje te maken van wat je bedoelt, je zult me hier enorm mee kunne helpen.

Geen tekening maar wel foto’s op:
http://www.xs4all.nl/~meeter/uitlijnen/
( Deze site met IE en niet met bv Mozilla openen)


Ja nu snap ik het
is het precies 10x vergroot? dus 20 to 40 mm verschil met voor en achter?, dus velg is 400/10 is 40 cm.

Heel goed te doen, ga ik vrijdag voor elkaar brengen haha.

bedankt.

Ik wil dit ook gaan uitvoeren, maar snap de tekst versus de foto’s niet.
In de tekst geeft je aan dat je een stok van 2 meter moet gebruiken, maar op de foto’s geeft je aan dat de 2 meter tot het centrum van het wiel is. Volgens de foto moet de stok dus 2 meter 20 zijn en is de afstand tot de velg 1 meter 80. Klopt mijn veranderstelling?

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook