gister naar de apk geweest, en afgekeurd op een achterwiellager.
nou ben ik niet kinderachtig met het vervangen van onderdelen, maar dit is echt zinloos.
vanavond dus aan de slag gegaan met het achterwiellager.
behalve dat het volgens mij echt onzin is lukt het ook nog niet
hoe krijg je dat ding eruit??????
ik heb het wiel eraf, remklauw in een hangmatje, zelfs de inmbusbouten eruit gekregen.
maar nu zit het muurvast.
denk zelf aan warmstoken.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
je bent zelf ook een beetje nalatig geweest. Als je het niet eens bent met een afkeur kan je in beroep gaan bij de RDW. Een keurmeester van de RDW komt dan ter plekke controleren of de afkeur terecht of onterecht is.
Ik denk overigens dat je de draagarmlagers bedoelt.
Draagarmlagers zijn bij een CX idd lastig te vervangen, althans de arm is er lastig uit te krijgen. Warm stoken van de achterste bout van de stabilisatorstang is een goede optie.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Afkeuren op draagarmlagers, dit is een grijs keuringsgebied, vertel mij eens hoe ver een ADAL versleten moet zijn voor afkeur….
Wiellagers, heel simpel, je mag ze niet horen en niet te veel voelen, regel is: maximale speling is 5% van de afstand gemeten tussen hart van het wiel tot meetpunt.
Horen: een wiellager mag niet hoorbaar geluid maken wat duidt op een defect of versleten lager…
Emiel
dank voor de tip, maar het was wel degelijk het achterwiellager.
het is gelukt (geweld is een schone zaak)
o ja als ik heel eerlijk ben was de afkeur niet helemaal onterrecht ops: .
was geen vet meer aanwezig en hij draaide iets stroef.
maar hoe ie dat gehoord heeft?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
als het wiel vrij hang en je geeft er een draai aan mag je het lager dus niet horen. Waarschijnlijk heeft de keurmeester het lager dus gehoord.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Tja, dan is het een terechte afkeur.
Het ADAL verhaal is idd een grijs gebied. De ene keurmeester keurt als negatief bij de minste voelbare speling, de ander keurt krakende, scheefstaande, heen en weer wrikbare ADALLEN af.
Bij de type 3 BX, met name de breaks, zit de draagarm er altijd wat scheef in. Dat heeft mij al heel wat discussies bezorgt bij verschillende APK stations. Maar uiteindelijk altijd gewonnen, waarvan één keer dus na mijn verzoek om herkeuring door de RDW.
Test
joepie goedgekeurd
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
BX19trs schreef:(...) Wiellagers, heel simpel, je mag ze niet horen (...)
Radio wat harder, even gauw een heel groot dik enorm stuk staal doorslijpen met en flex, keurmeester oordopjes geven ...
Schijt aan originaliteit.
gister naar de apk geweest, en afgekeurd op een achterwiellager.
nou ben ik niet kinderachtig met het vervangen van onderdelen, maar dit is echt zinloos.
Misschien eerst kijken en luisteren en dan met een (voor)oordeel komen over een APK keurmeester.
Als je niet zeker weet wat er aan de hand is niet meteen roepen dat een ander zijn werk niet juist doet.
Heel veel dingen die voor de APK worden afgekeurd zijn voor de eigenaar (nog) niet meteen bemerkbaar!
Wil niet zeggen dat een keurmeester geen fouten maakt maar om bij voorbaat al te roepen dat er niets mis is terwijl je niet de feiten kent is in mij opnie niet verstandig
Je voelt je lekkerder in een Citroën…...
ha eric, waar had jij je cx gekeurd, ofwel, welke keurmeester had je?
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
hee hugo,
ik ben bij Peter Schokker geweest.
kun je op zich prima doen, hij heeft voldoende cx ervaring, is niet duur, en keurt realistisch.
alleen je moet rekening houden met je achterwiellagers!
als ik de reacties hier lees denkt men dat ik met half verrotte achtwiellagers rond reed en vervolgens verontwwardigd ben dat ze afgekeurd werden.
nou dat is niet zo hoor, bij de ” slingerproef ” hoorde ik absoluut niets.
ook geen speling merkbaar en ook geen zware punten oid.
alleen toen ik na demontage het lager heel voorzichtig ronddraaide kon ik een heel klein beetje een zwaar punt voelen.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik denk dat niet, ik denk dat iedereen vooral denk dat de afkeur dus terecht was en als we je verhaal nu lezen, kunnen we allen maar een bevestiging hierin vinden.
Maaar gefeliciteerd met je APK!
erikkuiper schreef:hee hugo,
ik ben bij Peter Schokker geweest.
kun je op zich prima doen, hij heeft voldoende cx ervaring, is niet duur, en keurt realistisch.alleen je moet rekening houden met je achterwiellagers!
als ik de reacties hier lees denkt men dat ik met half verrotte achtwiellagers rond reed en vervolgens verontwwardigd ben dat ze afgekeurd werden.
nou dat is niet zo hoor, bij de ” slingerproef ” hoorde ik absoluut niets.
ook geen speling merkbaar en ook geen zware punten oid.alleen toen ik na demontage het lager heel voorzichtig ronddraaide kon ik een heel klein beetje een zwaar punt voelen.
schokker zit op de O’hamrikkade toch?
ik ga altijd naar Carfit aan de Florakade.
heb ook wel ok verhalen over Schokker gehoord maar nothing beats Carfit.
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto