Citroeneurs,
Bij mijn 2200 pallas van 1976 moet het dashboard (Jaeger)er even uit. Dat was bij mijn vorige auto, een turbo 2 van 1989 geen enkel probleem: ik rukte het er zomaar uit, bij wijze van spreken.
Zo niet bij deze auto. Dus de boeken maar geraadpleegd: Haynes vertelde mij dat ik een aantal clips moet losmaken. Juist ja, bij mij dus geen clips zoals op de foto in het boek.
De Vraagbaak vermelde dat er aan de onderzijde 4 schroeven los moeten. Bij mij zitten er aan de onderzijde 4 metalen klinkerkopjes die ook met flink wat kracht zetten, geen krimp geven.
Wie geeft de tip?
Verder zitten er aan de onderzijde van de lichtschakelaar 2 draaibare weerstanden, netjes achter elkaar. De ene bedient de verlichting van de tellers, de andere doet niets.
De boeken Haynes en Vraagbaak laten niets zien en vermelden niets van een tweede regelbare weerstand.
Ra, ra. Wie verlost mij uit dit lijden?
groeten
rinus
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
sorry citdoks
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Totaal aantal Berichten: 1066
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Er horen in de ‘blokken’ van de schakelaars aan de onderkant holtes te zitten waarin je een kruisschroevedraaier kunt steken. Je ziet de schroeven dus niet maar alleen de schacht. Daarmee gaat het deksel eraf.
Blijkbaar is je dat al gelukt.
De 2 klemmen houden het tellerblok vast. Als deze er niet zijn heeftm wellicht iemand ze vergeten terug te zetten en kun je het blok nu (na losmaken km-kabel) er zo uitlichten
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Totaal aantal Berichten: 848
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
dashboard
Hallo,
Het dashboard van mijn 2200 Pallas (1976) laat zich pas in zijn geheel verwijderen na het loshalen van vier bouten aan de onderzijde van het schotelvormige deel. Om daar bij te komen, dien ik eerst de kap aan de onderzijde van de stuurkolom te verwijderen. De achterste bout kan ik zelfs pas loshalen na verwijdering van het contactslot. Het is eenvoudig, maar het kost even tijd.
Het deksel van het dashboard is makkelijker weg te halen. De kruisschroeven zitten zichtbaar onder de rand. Het is niet aan te bevelen het hele dashboard via deze weg te demonteren. Na het loshalen van de eerder genoemde voer bouten is - na het loshalen van de kabels aan de achterzijde - het hele dashboard weg te nemen. Succes.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’