Mijn cx gti uit 1987 wordt toch wel warm.
Als ik gewoon rij gaat het prima.
Maar vandaag kom ik uit frankrijk, rij ik in belgie in de file, dan wordt het wel heel warm.
Thermostaat gaat open bij 78 graden, fan springt aan bij 91.
Maar in de laagste stand koelde de fan vandaag net niet voldoende.
Dan draait ie heel even in de hoogste stand 96 graden.
Mijn cx heeft maar een fan.
Twee vragen:
-andere mensen ervaring met de temp en een gti?
-Ga een tweede fan bijplaatsen, iemand nog een tip om aan die schakeling te komen?
Alvast bedankt!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
ik heb zelf ooit ook een gti gehad uit 87.
die had ongeveer hetzelfde maar dan tot boven 100 graden.
bij mij bleek toen het koelwatersysteem lucht te bevatten.
jammer voor jou weet ik niet precies meer wat ik allemaal ontlucht heb, maar volgens mij moet je met logisch nadenken en kijken een eind komen.
ovrigens lijkt me 96 graden (als de meter klopt) niet heel verontrustend.
zeker niet als hij gelijdelijk oploopt en dit in de file met warm weer gebeurt.
als het met sprongen en onregelmatig gebeurt kun je aan ergere dingen gaan denken.
p.s. als er 2 fans in een gti zouden moeten zitten dan had citroen dat vast al wel gedaan.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
oke ontluchten kan ik nog eens proberen.
2 fans zetten citroen er ook in als je aangaf een caravan te trekken.
Airco en automaat autos hebben ook 2 fans standaard.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Totaal aantal Berichten: 1724
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
het kan ook zijn dat de radiateur verstopt zit. Als de motor warm is voorzichtig voelen aan de radiateur of hij overal even warm is.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Die is net nieuw, heb ik vervangen.
Dat vermincerde het probleem iets, maar was geen heel groot verschil.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik heb wel eens gezien dat cx rijders bewust een schakelaar monteren
om middels die schakelaar de ventilator ( en ) op full power te laten draaien . Dit bijvoorbeeld in de file om oververhitting te voorkomen .
Mijn vraag is eigenlijk is dit nu echt nodig ? Is dit van toepassing op serie 1 en / of serie 2 ?
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Kun je er geen fans van een airco model opzetten dan? Die van mij heeft airco en ik kom rijdend nooit boven de 80 en stationair -ook in de file-nooit boven de 88 graden. Scheelt enorm.
De verkeerde kabelboom kan nogal wat ellende opleveren, dat zeg ik uit eigen ervaring.
Onze CX had een “originele” airco, maar later ingebouwd ivm bpm. Originele onderdelen, maar een verkeerde kabelboom (‘83 ipv ‘88 ) Die had bijv. een vrij onzinnige luchttemperatuur sensor. Het gevolg was dat er bij een bepaalde temp (~83C) een ging lopen, dan even uitging en bij 88C gingen er dan twee parallel lopen, waarop de temperatuur doorschoot naar boven de 90C. Uiteindelijk hebben we de kabelboom vervangen voor de juiste.
Heb je twee ventilatoren (zoals op een GTi met airco) dan kan je dus een vol, twee half (serie) of twee vol (parallel) laten draaien. Dit geeft wat meer mogelijkheden tot het sturen van de temperatuur en het heeft (op twee vol aan) meer capaciteit dan 1 vol. Kijk in de RTA hoe dit precies geschakeld wordt. Ik weet niet of er hierbij ook een andere radiateur hoort.
Het lastige is niet om er een andere boom in te zetten of zelfs een extra ventilator, het lastige is dat er een link is met de airco. Je kan natuurlijk een schakelaar hiermee verbinden die je omzet voor file rijden, of met iets aan je trekhaak of bij volle zomer.
Als laatste tips nog - mocht je ooit in de problemen komen met de temperatuur - je in eerste instantie door de verwarming vol open te gooien (eventueel met de ramen open) wat extra warmte afvoeren. Mocht dat niet voldoende zijn, zet je auto dan aan de kant - stationair - en zet een flinke schroevendraaier over de contacten van het moto-ventilateur relais.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
verkuilm schreef:Die is net nieuw, heb ik vervangen.
Dat vermincerde het probleem iets, maar was geen heel groot verschil.
Als sindsdien dat probleem optreed is ontluchten nog geen gek idee
Zou ontluchten helpen, heb er al 2ooo meegereden, is de lucht er toch wel uit? Kan eens kijken.
Ik bouw een 2de fan bij, dat is inderdaad hetzelfe als standaard bij gti’s met airco of automaat.
Alleen die schakeling, bij mijn vorige heb ik hetzelf gemaakt met 4 relais, is wel te doen, werkte perfect, je krijgt alleen een redelijke draden bos.
Want het is:
-uit geen fans draaien
-laagste stand 2 fans in serie dus 7 volt per fan ongveer.
-hoogste stand 2 fans parallel dus 14 volt per fan.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980