Speling aandrijftrein
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 21 november 2006 12:02 AM

vandaag mijn Break Diesel opgehaald! Goed, wat koop je dus voor 350 euro….

Min: Behoorlijk veel roest op de koets, allerlei kleinigheden met het “hang- en sluitwerk”, vermoeide motortjes ruitenwisser en ramen (hoewel, die zouden misschien ook wat afstelling/smering kunnen gebruiken), een lampje stuk hier, een op hol slaand toerentellertje daar.

Plus: Motor is een ton geleden gereviseerd bij een naar verluidt goed bedrijf, loopt heerlijk, ligt fantastisch op de weg (met ook nog reservewiel erop) geen getril, in principe werkt alles, interieur valt alles mee, lekker kacheltje…

..kortom, ik ben er blij mee. Na deze vreugdekreet een enkele vraag: de aandrijftrein heeft nogal wat speling. Tussen “aandrijven” en “op de motor remmen” zit nogal wat ruimte, ook merkbaar bij het gebruik van de koppeling. Je moet met wat gas de koppeling laten opkomen om de speling te verdrijven, anders heb je als het ware twee aangrijppunten. Ik leg het wat plastisch uit, maar zo voelt het ongeveer. De vraag is natuurlijk: is dat normaal/bekend/schadelijk? En waar zit het hem? Let wel, het gaat beslist zonder bijgeluiden.

Corrosion sympa!

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3198

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 21 november 2006 12:46 AM
  [ # 1 ]

Mijn eerste gedacht is de bovenste motorsteun , achteraan de motor ter hoogte van de luchtinlaat .

Dan heb je nog de onderste motorsteun en de steun van de versnellingsbak .

Het makkelijkst is de wagen op de handrem laten aanzetten en dan kan je onder de kap wel zien waar hij te veel beweegd .

Succes met je aankoop Very Happy

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  

Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 21 november 2006 07:42 PM
  [ # 2 ]

Walter, dank je wel, in één keer goed. Het is die bovenste steun. na 600 kilometer (even uitproberen Wink) is het ook erger geworden, dus die krijgt snel aandacht.

Fijn!

Corrosion sympa!

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243

Gepost: 22 november 2006 01:01 AM
  [ # 3 ]

hee freek,

gefeliciteerd met je cx, en nog wel een diesel ook.

er is laatst een lijntje geweest over gereviseerde motorsteunen, misschien wat voor jou.
over die toerenteller met ruitenwisser gedrag: ik ben van het weekend een beetje op onderzoek uit geweest.
volgens mij is het zo dat het toerental mechanisch met een kabel uit de bak komt en vervolgens achter het dashbord naar electronisch omgezet wordt.
helemaal zeker weet ik het nog niet, maar ik denk dat je in elk geval aan de dashbord kant moet beginnen.
als ik meer weet hoor je het.

groet erik

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- 2CV special
Gepost: 22 november 2006 01:06 AM
  [ # 4 ]
erikkuiper schreef:

over die toerenteller met ruitenwisser gedrag: ik ben van het weekend een beetje op onderzoek uit geweest.
volgens mij is het zo dat het toerental mechanisch met een kabel uit de bak komt en vervolgens achter het dashbord naar electronisch omgezet wordt.
helemaal zeker weet ik het nog niet, maar ik denk dat je in elk geval aan de dashbord kant moet beginnen.
als ik meer weet hoor je het.

groet erik

Neen je motortoerental kan nooit uit de versnellingsbak komen : is de kilometerkabel en de kabel voor je diravi .

Toerental wordt gemeten met een sensor op het vliegwiel als ik het mij nog goed herinner .

Walter

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243

Gepost: 22 november 2006 01:12 AM
  [ # 5 ]

weet je dat zeker?

bij mij komen er twee kabels uit de bak:
eentje loopt via een splitsing naar een witte bol (diravi ?) en naar het dashbord.
de andere gaat rechtstreeks naar het dashbord.

misschien verschil tussen diesel en benzine of het kan ook zijn dat ik verkeerde conclussies getrokken heb

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 22 november 2006 01:29 AM
  [ # 6 ]

In theorie KAN het toerental wel vanuit de bak gemeten worden.  Een elektronisch sensortje lijkt op zichzelf logischer. Ik lees graag mee als er nieuwe inzichten zijn! Op zich ziet de storing er wel mechanisch uit, d.w.z. het lijkt op de springende snelheidsmeter van mijn snoek.

Ik heb inderdaad inmiddels gelezen over de motorsteunen van Van der Laan. Die ga ik bellen, ik sta al op de klantenlijst. Vervangen ziet er niet ingewikkeld uit.

Toch zijn dit niet de meest dringende problemen. De roest is echt erg: motorkap is helemaal krom en klappert door roest aan de sluiting, alle deuren zijn gaar en de voorschermen volledig verrot. Maar eens Marktplaats in de gaten houden voor vervanging, qua techniek is ze het wel waard om op te knappen…

Corrosion sympa!

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- 2CV special
Gepost: 22 november 2006 02:02 AM
  [ # 7 ]
erikkuiper schreef:

weet je dat zeker?

bij mij komen er twee kabels uit de bak:
eentje loopt via een splitsing naar een witte bol (diravi ?) en naar het dashbord.
de andere gaat rechtstreeks naar het dashbord.

misschien verschil tussen diesel en benzine of het kan ook zijn dat ik verkeerde conclussies getrokken heb

Die ” witte bol ” is de centrifugaalregelaar van de diravi .
Hangt achter de chasisbrug onder het reservewiel .
Van hieruit heb ik nooit een kilometerkabel weten vertrekken naar binnen , het is toch geen leiding die naar het diravi huis gaat ??

Anders moet je er eens een foto van nemen , dat verduidelijkt gewoonlijk veel meer .

Normaal gaat er dan vanop het differentieel uit het verdeelstuk een tweede kabel naar de kilometerteller .

Bij de oude vierversnellingsbakken kwam deze kabel van aan de zijkant van de versnellingsbak , daar is dan later de vijfde versnelling gekomen , en is men overgestapt naar dat verdeelstuk op het differentieel .

Een verschil tussen benzine en diesel is er volgens mij niet .

Walter

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook