H7 koplampunits in Xsara ph I
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7900

Gepost: 23 november 2006 02:42 PM

Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met H7 lampen in hun Xsara phase I?

Ik ben op zoek naar wat betere verlichting en ben nu op marktplaats een set H7 koplampen tegen gekomen.

Mijn vraag is wie wellicht eens H7 koplampen heeft gemonteerd in een Xsara met standaard H4. Ik heb de Haynes er al op nagekeken (elektrische schema’s) maar kan er niet echt wijs uit worden.. Is dit een kwestie van plug and play en werkt het dus met de bestaande bediening en bekabeling? Of moet er echt flink aangepast worden?

Hier in ieder geval het schema van de verlichting en de verklaring erbij..

Het lijkt er op alsof het alleen een kwestie is van andere stekkers monteren?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 23 november 2006 06:16 PM
  [ # 1 ]

OK even hardop denken.

Ik ga er vanuit dat de hoogteverstellers dezelfde zijn voor zowel de H4 als de H7 behuizingen. Dus dat ik die gewoon kan aansluiten.

Met wat kabel, kabelschoentjes en een krimptang moet ik wel een adaptertje kunnen maken die de huidige tweepolige stekker van stadslicht en de driepolige H4 stekker naar de vijfpolige H7 aansluiting verbindt.

Rest mij nog de vraag, wat zorgt er in de huidige situatie voor dat bij het inschakelen van het grootlicht de dimlichten uit gaan? Het lijkt mij dat dit in de bedieningshendel moet zitten aan het stuur (aangeduid als ‘93’ in de tekening). Aangezien ik wil dat bij het gebruik van grootlicht alle vier de H7 lichten branden zou ik dus een andere bedieningshendel uit een model met H7 of H1 lampen moeten hebben, bijvoorbeeld een Xantia, met ook claxon- en voormistlamp-bediening. Zou ik hierbij geen zwaardere zekeringen moeten gebruiken want 4 keer 55 watt ipv twee keer 60 bij grootlicht aan?

Ik heb gevraagd om een foto van de aansluitingen van de H7 koplambehuizingen dus ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld Cool

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
Totaal aantal Berichten: 7098

Gepost: 23 november 2006 06:32 PM
  [ # 2 ]

Xantia zou kunnen ja, let er dan ook even op dat er Xantia hendels zijn gemaakt waar geen mistlicht aansturing op zit.
Ik dacht alleen dat bij de xantia de dimlichten ook uitgaan als het grootlicht aangaat.

Verder vraag ik me af of je de hendel sowieso moet wisselen, want dit is slechts een schakelaar.

Afgaand op de tekening zou je haast zeggen dat deze schakelaar identiek moet zijn.

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

2d
Administrator

Gepost: 23 november 2006 06:48 PM
  [ # 3 ]

Als je naar ‘93’ op de tekening kijkt zie je a, b en c.

a is de inschakeling van dimlicht. Weliswaar op het pookje drie standen maar pas bij de derde nok gaat het dimlicht aan - daarvoor bij de tweede nok alleen stadslichten (stadslichten is een ander schema).

c is de grootlicht-seinschakelaar, dus voor je de hendel helemaal naar je toe trekt. Als je een sein geeft branden van de H4 lampen beide spiralen Dit kun je namelijk zien als je de handel doortrekt en schakeling b wordt ingeschakeld.

b is dus de schakeling voor permanent grootlicht. In de huidige situatie weet ik dat wanneer deze is ingeschakeld niet beide spiralen branden. Is ook niet logisch want dan zal de lamp niet lang meegaan.

Bij mijn weten is het in een Xantia zo dat bij gebruik van dimlicht de buitenste lampen branden en als je vervolgens een grootlichtsein geeft óf het grootlicht permanent aanzet, alle vier de lampen branden..

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten

Gepost: 23 november 2006 07:17 PM
  [ # 4 ]

Ik dacht dat alleen bij de XM was.

Wanneer werd een xsara voorzien van H7 koplampen?

Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

2d
Administrator

Gepost: 23 november 2006 07:38 PM
  [ # 5 ]

Geen idee. Wellicht alleen de VTS - of Exclusive modellen? Of nooit geleverd in Nederland?

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten

Gepost: 23 november 2006 07:46 PM
  [ # 6 ]

Voor zover ik kan zien heeftf de VTS dezelfde schakelaars.
Er wordt alleen onderscheidt gemaakt tussen met of zonder mistlamp bediening.

Andere bouwjaren wellicht? misschien enig idee waar ik op zou kunnen zoeken?

Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook