Ik heb een vreemd geluid bij het afremmen op de motor. Ik hoor regelmatig één tik als ik afrem op de motor, net of er ergens speling op zit. Ik heb onder de auto alles al zo’n beetje vast gehad en gecontroleerd of er speling in zit, maar helaas. Bij het starten en afslaan van de motor hoor ik ook zo iets dergelijks. De auto heeft 60.000 km gereden en is van 2002. Het lijkt mij sterk dat dit te maken heeft met de distributieriem, maar ik weet het niet zeker. Ik heb er al een tijdje last van en wilde het nu gaan oplossen. Weet iemand hier iets over te vertellen?
Groetjes Hans
ik kan jouw ‘‘tik’’ zo moeilijk beoordelen, maar als ik dit zo lees denk ik aan de onderste motorsteun die tussen het motorblok en het subframe inzit. even een sleutel 16 pakken en even kijken of de bouten + moeren goed vast zitten.
waarschijnlijk zit de horizontaal gemonteerde bout wat losjes
Bedankt Sat2000, ik ga dit zo snel mogelijk controleren als ik er tijd voor heb, misschien maandag al. Mocht dit niet het geval zijn dan kom ik even terug op dit forum. Groetjes Hans
Tikkend geluid bij afremmen op de motor. Picasso 1.8 16V
Ik heb de auto vandaag aan de onderkant geheel gecontroleerd en niets verdachts kunnen vinden. De bouten van de onderste draagarmsteun zaten vast. Ik heb er nog 2 mensen bij gehaald om te kijken naar dit euvel, maar niets gevonden. De bouten van de brug bij de motorsteun rechts zaten wat los, maar ook dit was het niet. Ik merkte wel dat ik de verticale bout bij de onderste draagarmsteun(scharnierpunt) wat kon aandraaien, maar met hoeveel kracht ik dit verder kan doen weet ik niet, want ik vind dat er toch nog wat “speling” in zit.
Voor zover bekend: geen speling op de volgende punten; aandrijfassen, lagers voor, stuurstangen en kogelgewrichten, stabilisatoren, bevestiging schokbrekers, geen gebroken veren.
We gaan volgende week weer verder zoeken.
de bouten van de achterste kantelsteun moeten echt goed vast zitten, en dan bedoel ik ook goed vast. maar je moet ze natuurlijk ook niet afbreken
maar de minste speling levert al nare rammels op.
Vandaag eens een keertje zonder de achterstoelen gereden ivm een groot voorwerp. Tsja en toen was er ineens geen gerammel of getik meer. Helemaal niets. Blijkbaar wordt het getik in het vooronder veroorzaakt door een te los zittende stoel achter. Raar alleen dat het getikt voor mijn gevoel van rechtsvooronder komt. Het kan raar lopen met die geluiden. Bedankt voor het mee denken.
Groet Hans
het is tenminste opgelost en daar gaat het om toch?
nu snap je misschien ook wel waarom rammeltje’s en piepje’s zulke ‘‘gehate’’ opdrachten zijn voor monteurs om op te lossen