Even een vraagje over de stappenmotor van een xsara.
Ongeveer 70 000 km geleden (ca 2 jaar) startte de auto ineens niet meer. Bleek de stappenmotor vuil. ANWB heeft hem schoongemaakt en weer een paar weken prima gereden. Toen hetzelfde probleem en is de stappenmotor vervangen.
Vorige week hetzelfde (205 000 km). Opeens startte de auto niet meer (daarvoor nooit problemen, geen voortekenen). ANWB heeft de gaskabel wat strakker gesteld en hij deed het weer. Naar de garage die heeft de stappenmotor schoongemaakt en sindsdien geen problemen meer.
Nu las ik van de week het stukje van de wegenwachter in de ANWB Kampioen. En die vertelde van een Citroen (geen type vermeld) die langs de kant van de weg stond met een vuile stappenmotor!
Hebben meer mensen dit en is er iets aan te doen (behalve preventief een keer per jaar de stappenmotor reinigen)?
PS ik heb een Xsara Break 1.8i automaat (benzine) van 1999 (type 1)
PS 2 deze fantastische auto komt binnenkort te koop!
schoon maken en als je last ervan krijg kan eventueel ook 15 min je accu los helpen want dan reset deze zich
Re: uitval
mmeewis schreef:15 minuten de accu los halen is wel erg lang. ikzelf heb ook last van dit probleem en haal de accuklem (+) even los totdat ik hem hoor zoemen. Dan reset hij zich namelijk. Hebben jullie niet het probleem dat hij tijdens het rijden uitvalt??? Of als de motor stationair warm is zo gauw als hij de ventilator wil aansturen de motor uitvalt???
Kunnen jullie mij daarbij helpen???
groetjes mmeewis
Dat hij tijdens het rijden uitvalt heb ik nog niet gehad. Alleen de laatste keer toen er problemen waren met de stappenmotor. Hij startte toen opeens niet. Na veel gas geven sloeg hij aan. Stuk gereden todat ik een stukje langzaam moest rijden. Toen sloeg hij weer af en kreeg ik hem niet meer aan. ANWB heeft de gaskabel strakker gezet enz (zie mijn eerste berichtje hierboven).
Wat moet zich resetten als je de accu loshaalt? Ik neem aan een centraal computer dingetje? Ik heb toen hij niet wide starten wel de stekker van de stappenmotor losgemaakt en na een tijdje weer vast. Maar dat hielp niet.
Als hij afslaat als de ventilator aanslaat lijkt me een accu of dynamo probleempje.