Totaal aantal Berichten: 1205
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Hoi CX-liefhebbers,
Zo af en toe check ik op de rdw-site nog hoe ‘t met mijn vorige zwevers is. Zo weet ik dat de 205 alweer 3,5 jaar bij de volgende eigenaar is, blijkbaar tevreden ook ermee
Net zie ik alleen dat de CX 22 TRS (FP-JV-66) net weer een verse APK heeft, maar ook een nieuwe eigenaar.
Iemand van hier? En zo ja, vragen over de historie wil ik prima behandelen. En ben ook wel nieuwsgierig naar de staat, na de afgelopen paar jaar. Toen verkocht aan een Xsara-rijder die een oude HP-citroen wilde. Nu???
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Totaal aantal Berichten: 3025
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Aan het kenteken te zien was het idd zijn auto!
Lijkt me een hele nette prijs voor een hele nette CX!
En dan die historie erbij van een forummer.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Op de foto’s ziet ie er wel mega strak uit en mooi in de was.
Blijf benieuwd naar de historie.
Jos van der Voort

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
ZX-Enschede schreef:Op de foto’s ziet ie er wel mega strak uit en mooi in de was.
Vind de foto’s zelf eigenlijk tegenvallen En de prijs nogal laag, gezien de staat waarin ik ‘r verkocht
En dat na slechts 5.000km in 2 jaar - staat ‘ie al 1 jaar stil ofzo??? Of heeft de eigenaar ‘m nu voor een nieuw speeltje ingeruild en gewoon wat verlies genomen?
Aanschaf particulier begin 2001, daarna in onderhoud bij Van Bemmelen (Delft) en Van Gompel (Eindhoven). Zelf dingen vervangen als accu en verbeteringen gemonteerd:
- harde gebruikte motorkap en kofferklep
- hoofdsteunen achterin
- lm-wielen laten balanceren en monteren
- vergane zwarte “siertape” rond zijramen verwijderd: hey daar zit gewoon mooi chrome onder
De rekeningenhistorie is met de auto meegegaan, wat ik nog 1-2-3 weet:
- origineel Belgsche voiture, in 1993 (?) geïmporteerd door Citroville
- week na mijn aanschaf sloeg de fan niet aan, rood lampje, stilstaan, contactjes rommelen, klaar (en vervolgens braaf voor en na iedere winter die dingen schoongemaakt, vaseline erop en klaar)
- radiator vervangen
- remmerij is ook wel ‘s wat meer dan blokken vervangen (weet niet meer of ‘t voor of achter was, maar is toch gewoon slijtagewerk)
- druksensor LHM-circuit vervangen (na al tig keer door rode lampjes het peil onnodig gecontroleerd te hebben bij 100% functioneren van het systeem, leuk als een sensor zelf je fopt )
- gordel rechtsachter liep soms nogal stroef (heb wellicht zelfs nog een vervangdeel liggen)
- schuifdak is origineel, dakje had enkele netjes bijgewerkte plekken maar de belangrijkere bak was knalhard
- de linkerspiegel verstelde zichzelf als je de deur 2x wat hard dicht deed
- er zaten toen 4 goede Michelins onder
- voor de duidelijkheid: er zit zeker GEEN katalysator onder
Verdere vragen: PM of reply gerust, ook voor foto’s uit 2004 Zou ‘m voor dit geld bijna zelf terugkopen, maar dan krijg ik ruzie geloof ik
Reden van verkoop alhier trouwens:
- we hadden GSA, 205 en CX
- en na 3 jaar CX vond mijn vrouw ‘m nog steeds niet mooi (de GSA wel trouwens)
- de 205 diesel was wel erg klein met een kleine (en mijn 1m89)
- “dus” de lease-Xantia-HDi van vaderlief overgenomen en zowel de 205 als de CX verkocht
- waarna we nu dus weer juist een kleine diesel en een grote hobby-XM hebben (XM wordt wel gewaardeerd hier )
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Rogier Verhoef schreef:ZX-Enschede schreef:Op de foto’s ziet ie er wel mega strak uit en mooi in de was.
Vind de foto’s zelf eigenlijk tegenvallen
En de prijs nogal laag, gezien de staat waarin ik ‘r verkocht
En dat na slechts 5.000km in 2 jaar - staat ‘ie al 1 jaar stil ofzo??? Of heeft de eigenaar ‘m nu voor een nieuw speeltje ingeruild en gewoon wat verlies genomen?
Aanschaf particulier begin 2001, daarna in onderhoud bij Van Bemmelen (Delft) en Van Gompel (Eindhoven). Zelf dingen vervangen als accu en verbeteringen gemonteerd:
- harde gebruikte motorkap en kofferklep
- hoofdsteunen achterin
- lm-wielen laten balanceren en monteren
- vergane zwarte “siertape” rond zijramen verwijderd: hey daar zit gewoon mooi chrome onder![]()
De rekeningenhistorie is met de auto meegegaan, wat ik nog 1-2-3 weet:
- origineel Belgsche voiture, in 1993 (?) geïmporteerd door Citroville
- week na mijn aanschaf sloeg de fan niet aan, rood lampje, stilstaan, contactjes rommelen, klaar (en vervolgens braaf voor en na iedere winter die dingen schoongemaakt, vaseline erop en klaar)
- radiator vervangen
- remmerij is ook wel ‘s wat meer dan blokken vervangen (weet niet meer of ‘t voor of achter was, maar is toch gewoon slijtagewerk)
- druksensor LHM-circuit vervangen (na al tig keer door rode lampjes het peil onnodig gecontroleerd te hebben bij 100% functioneren van het systeem, leuk als een sensor zelf je fopt)
- gordel rechtsachter liep soms nogal stroef (heb wellicht zelfs nog een vervangdeel liggen)
- schuifdak is origineel, dakje had enkele netjes bijgewerkte plekken maar de belangrijkere bak was knalhard
- de linkerspiegel verstelde zichzelf als je de deur 2x wat hard dicht deed![]()
- er zaten toen 4 goede Michelins onder
- voor de duidelijkheid: er zit zeker GEEN katalysator onderVerdere vragen: PM of reply gerust, ook voor foto’s uit 2004
Zou ‘m voor dit geld bijna zelf terugkopen, maar dan krijg ik ruzie geloof ik
![]()
Reden van verkoop alhier trouwens:
- we hadden GSA, 205 en CX
- en na 3 jaar CX vond mijn vrouw ‘m nog steeds niet mooi (de GSA wel trouwens)
- de 205 diesel was wel erg klein met een kleine (en mijn 1m89)
- “dus” de lease-Xantia-HDi van vaderlief overgenomen en zowel de 205 als de CX verkocht
- waarna we nu dus weer juist een kleine diesel en een grote hobby-XM hebben (XM wordt wel gewaardeerd hier)
Volgens mij lijkt het ontwerp van de CX toch zeker wel erg sterk op het lijnenspel van een GS/A.
Wij hebben sinds j.l maart 2006 een GSA X1. En sindsdien is mijn vrouw erg te spreken over een CX. [Een CX is sinds de afgelopen 10 jaar al mijn droomauto]. Daarvoor deed een auto haar echt helemaal niks !
Nu is het mijn vrouw die mij aanspoort om een CX te kopen
Terwijl ikzelf [met mijn hart] een CX wil rijden maar nog enigzins over de financiële gevolgen aan het nadenken ben !!
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Tja, ik was gewoon zo naïef te denken dat je een ontwerpster van haar zeer uitgesproken mening kunt afkrijgen na een periode van gewenning ops: Naturellement pas
De link met het oorspronkelijke GS-ontwerp ziet ze ook wel. Een CX vindt ze alleen uit proportie getrokken, te laag en breed. Een GS/A is toch behoorlijk dynamischer, compacter vormgegeven.