Hallo,
Weet iemand om de hoeveel km een multi-riem vervangen moet worden??
Is dat net zoeits als de distributieriem? 90.000-120.000 km?
Het is voor een 1,6 8v. tu
Zit er nu zo’n 98.000 km op !
Alvast bedankt )
Volgens de autodata CD moeten de aandrijfriemen van de aggregaten (dus de multiriem in Citroën lingo) alleen maar elke 20.000 KM gecontroleerd en/of gesteld te worden.
Ik zou er dus niet wakker van liggen. Je kan hem altijd preventief vervangen dan zou ik ook de spanrol meenemen als die er is.
Jos van der Voort
Ok dat is mooi!
Alleen als de motor koud is en net na het starten piept hij een beetje.
Dan moet ik hem alleen spannen.
Moet dat ook nog met een spec. spanningsmeter gebeuren of kan ik dat ook zonder doen?
Volgens de experts hier (en dat ben ik dus niet!) moet je de riem tussen duim en wijsvinger ongeveer een kwartslag kunnen draaien. Dan zou het goed moeten zijn.
Eventueel kun je hem iets harder aanspannen om de “piep” weg te krijgen. Als het dan niet lukt en de riem staat echt te strak dan kun je hem beter vernieuwen want anders zet je teveel spanning op de poelies waar hij overheenloopt en dan loop je het risico dat bijvoorbeeld je dynamo naar de eeuwige jachtvelden gaat.
Jos van der Voort
Multisnaren gaan verassend lang mee, ik heb die van mijn er na 50K eraf gehad en deze is nog zgan, dit is wel icm nieuwe spanrollen. Je kan beter meer aandacht aan de spanrollen besteden, zeker als je ook een airco, dan word de riem extra zwaar belast door de “klap” van het inschakelen van de Airco. In mijn Xsara was een oude spanrol vastgelopen en dat vreet de riem op, het was dan ook opeens einde riem op de snelweg.
Wat spannen betreft, beter iets te slap dan te strak, en multisnaar slipt echt niet zomaar. Het piepen kan komen door een slechte spanrol of dat de riem toch te strak staat.