De laatste tijd komt er zo af en toe als ik mijn cx net gestart heb en koud is de eerste vijf a tien minuten bij doortrekken witte rook uit de uitlaat, eenmaal warm is het weg, duidt dit misschien op een aankomende koppaking revisie, of iets anders misschien
Welkom!
Is alleen niet duidelijk hoeveel koelvloeistof jouw cx verbruikt, en wat voor cx het is.
Maar waarom in de eerste 5 minuten al doortrekken?
Voel eens aan de koelwaterslangen als ie warm is.
Als ze keihard worden kan dat idd op een koppakking duiden.
Eventueel voor het starten de dop van het koelwater reservoir afhalen en laten warmdraaien, als ie bellen geeft in het reservoir weet je het zeker.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee joh! witte rook is waterdamp die condenseert. Later is de uitlaat zo heet dat het niet zo snel condenseert en dan zie je het niet meer..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ha ha lijkt logisch, zeker op gas kan er bij een koude motor een behoorlijk mistpluimpje ontstaan.
Maar het topic heet koelwaterverbruik, is dit omdat je dat denkt?
of omdat je daadwerkelijk moet bijvullen met KOEL water (das wat anders dan water!)?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
antwoord op vragen nav art. koelvloeistof
alvast bedankt voor jullie reaktie, omdat ik nog niet door heb hoe je per persoon antwoord even samenvattend, piet ik heb geen bellen in het reservoir en ook de slangen zijn niet uitgehard, erik het is een gewone 2500 diesel en ik bedoel met doortrekken niet echt meer dan 4000 toeren.Boogaard77, hij verbruikt zo ongeveer een liter op duizend kilometer, ik weet niet of dat veel is.Die optie van het condenseren kan ik niet rijmen met het koelvloeistofgebruik en heeft ie ook niet altijd gedaan, is compressie meten bij een diesel een optie?
Een liter per 1000 km is wel teveel.
Een koppakking lekkage is te detecteren door de koelvloeistof te controleren op residu van verbrandings-gassen, hier hebben de meeste dealers een setje voor.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Een liter op duizend kilometer duid meer op een heel klein lekje .
Bekijk het zwarte potje ter hoogte van de luchtinlaat van de verwarming eens goed : hierop komen drie darmen toe ( als ik het goed heb) , dit potje is tweedelig en durft nog al eens miniem lekken op de horizontale naad .
Dit merk je opdat er dan restjes opgedroogde koelvloeistof achterblijft .
Ook kan je je hele koelsysteem op druk brengen met en speciaal handpompje en zien of je drukverlies hebt .
De radiator in de verwarming lekt ook wel eens , maar gewoonlijk heb je dan aangeslagen ramen en ruik je verbrande antivries .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
koelvloeistof
Beste heer bogearts, bedankt, ik kan tot op heden nog geen passende dop vinden om op het drukvat te zetten om op te meten, het blijft een beetje lekken de meter die ik heb, verder heb ik de kachelradiateur al een jaar geleden vernieuwd dus die zal het wel niet zijn, de vloer is droog en de ruiten beslaan niet, ik zal morgen eens kijken naar dat zwarte tonnetje waar die slangen op uitkomen.
koelvloeistof
walter, vandaag alles visueel op lekkage gecontroleerd lijkt goed, dus nu op zoek naar passend rubber om koelsysteem af te persen en het testmateriaal door p.visser genoemd om de koelvloeistof op samenstelling te controleren.