Veergedrag cx 2000 pallas 79
joris
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23

Gepost: 19 december 2006 11:09 PM

Ik heb met mijn Citroen CX 2000 pallas uit `79 het idee dat ie voor beter veert dan achter.
Dus dat ie achter gewoon alleen schaniert maar niet veert, en dat dan de voorkant wel goed veert.
Hij heeft een behoorlijke tijd stilgestaan!

Is nieuwe veerbollen genoeg hiervoor?
Wil het hele systeem ook schoonspuiten en opnieuw vullen (wuppoV8 tip)

Iemand dit ook eens meegemaakt?

Oja vandaag ook de dorpels in de holtz gezet Cool

En met welke sleutel krijg ik me bougies los?

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4311

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 19 december 2006 11:12 PM
  [ # 1 ]

Re: Veergedrag cx 2000 pallas 79

joris schreef:

Ik heb met mijn Citroen CX 2000 pallas uit `79 het idee dat ie voor beter veert dan achter.
Dus dat ie achter gewoon alleen schaniert maar niet veert, en dat dan de voorkant wel goed veert.

Is nieuwe veerbollen genoeg hiervoor?
Wil het hele systeem ook schoonspuiten en opnieuw vullen (wuppoV8 tip)

Iemand dit ook eens meegemaakt?

Oja vandaag ook de dorpels in de holtz gezet Cool

Ik zal inderdaad zoals je zelf al aangeeft nieuwe veerbollen achter monteren en de rest laten controleren of er genoeg druk inzit.

Je kunt de LHM ook eerst vervangen door spoelolie , die hou je er 1000 km in en vervangt het dan weer door LHM. De spoelolie maakt je hele systeem weer schoon van binen. Heeft bij mijn auto’s al vele malen geholpen.

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3215

Gepost: 20 december 2006 01:15 AM
  [ # 2 ]

Laat dat doorspoelen met LHM maar zitten. Als je wilt dat het systeem schoon wordt, dan moet je zoals citro-power al suggereerde een tijdje met spoelolie gaan rijden.

Animal triste post coitum

Profiel  

ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1745

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 20 december 2006 01:21 AM
  [ # 3 ]

Kan ook zijn dat de ADALS versleten zijn, dan veert hij alleen wel maar stug. Het scharnieren gaat dan vaak stroef of met schokken.

Serge schreef:

Laat dat doorspoelen met LHM maar zitten. Als je wilt dat het systeem schoon wordt, dan moet je zoals citro-power al suggereerde een tijdje met spoelolie gaan rijden.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  

CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 20 december 2006 06:54 AM
  [ # 4 ]

Als je aangeeft dat het meer scharniert dan veert, denk ik eerder aan een onwillige hoogteregelaar achter. Zelfs al lijkt de auto wel op hoogte te komen, dan nog kan een slechte hoogteregelaar zorgen voor belabberd veercomfort.
Pas wanneer het echt stug is als je de auto indrukt, zijn het waarschijnlijk de bollen.

Mocht het zijn dat je een flinke “tik” hoort tijdens het instappen kun je er donder opzeggen dat het de draagarmlagers zijn.

Natuurlijk gaat er niets boven een rondje frisse bollen, en mijn ervaring is dat na een jaar of 4 het mooie er af is. en gezien een bol zo’n EUR 30 p/stuk kost kost het de kop niet.

gelijk ff de LHM verfrissen en zeker weten dat je weer gracieus over de weg zweeft
Ik heb altijd m’n twijfels bij het spoelgebeuren, als het systeem netjes om de 2 jaar ververst wordt, is dat spoelen echt overbodig. Ik denk dat pas het zin heeft wanneer je een auto hebt waarbij de vorige eigenaar verzaakt heeft op tijd de LHM te verversen.

Tipje: remleidingen hebben geen retour, dus olie stroomt daar niet rond, dus na het verversen even de voor en achterremmen ontluchten tot er weer mooie groene LHM uitstroomt.

suc6!!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  

joris
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23

Gepost: 20 december 2006 09:57 AM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de reactes!

Zoals ik al had aangegeven heeft de auto lang stil gestaan!
Daarom ga ik eerst de veerbollen vervangen.
Als je hem indrukt terwijl ie stilstaat dan is ie niet stug!

En met spoelolie rijden lijkt me ook een goed plan!

Heb ik een speciale sleutel nodig voor mijn bougies?
En ik ben haastig opzoek naar een luchtfilter Confused

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3215

Gepost: 20 december 2006 01:58 PM
  [ # 6 ]
CEE-IKS schreef:

Ik heb altijd m’n twijfels bij het spoelgebeuren, als het systeem netjes om de 2 jaar ververst wordt, is dat spoelen echt overbodig. Ik denk dat pas het zin heeft wanneer je een auto hebt waarbij de vorige eigenaar verzaakt heeft op tijd de LHM te verversen.

Kwestie van ff het filter uit het vat halen en kijken in welke staat ie verkeert. Is ie grijs/zwart dan helpt een verse slok LHM ook niks meer.

Animal triste post coitum

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook