










Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Zonder heel technisch te zijn wil ik toch altijd wel graag weten hoe iets werkt.
Zo ook vwb de Diravi.
Op internet heb ik wat animaties gevonden over dit systeem. Als je de achtergrond en de schema kent van het principe dan kun je de animaties volgen.
De bekrachtigde terugloop blijkt hieruit maar ook de werking dat het verdraaien van het stuur er voor zorgt dat olie in het stuurhuis gepompt wordt en dat als je het stuur niet beweegt er ook geen olie gepompt wordt. Dit laatste vind ik echt een briljante constructie. Alleen als je actief stuurt (dus het stuur beweegt) wordt er olie gepompt; als je het stuur stilhoudt, in welke stand ook, blijft het stuurhuis in die stand ‘staan’ doordat er geen olie wordt gepompt noch wegvloeit.
Je begrijpt dan ook dat je inderdaad geen enkele terugkoppeling krijgt van wat de wielen ‘meemaken’. Je begrijpt dan ook waarom een CX uit de sporen van de wasstraat loopt. Waar bij elke andere auto de voorwielen het spoor volgen en het stuur in je handen gaat draaien, blijven de wielen van een CX rechtuit staan tenzij je het stuur verdraait.
Het blijft een buitengewoon knappe constructie.
Maarten
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voor een mooie grafische en textuele uitleg kijk even hier
Mooi he.. teksten als “je stuur wordt uit je handen geslagen als je een steen raakt” WHOEHAHAHAHAHA
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163886&postdays=0&postorder=asc&start=30
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Hmm, dan moet ik toch concluderen dat er echt iets flink mis is met de diravi van mijn CX.
Want:
- zeer gevoelig voor spoorvorming sinds ik 210/55-banden onder m’n CX heb (daarvoor 200/60)
- sporen/hobbels/kuilen/ brengen ‘m van koers en slaan bij wijze van spreken ‘t stuur uit handen (doet af en toe echt een stap opzij)
- ook zijwind heeft invloed
- bovendien: variabel karakter, de ene keer stabiel rechtdoor, de andere keer in gevecht met ‘t stuur.
Voor de rest zijn alle ‘gebruikelijke’ karakteristieken van diravi gewoon aanwezig, ‘t is niet zo dat ‘ie niets meer doet en ook geen zichtbare/merkbare lekkage oid.
Overleden?












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
beerpeet schreef:Hmm, dan moet ik toch concluderen dat er echt iets flink mis is met de diravi van mijn CX.
![]()
Want:
- zeer gevoelig voor spoorvorming sinds ik 210/55-banden onder m’n CX heb (daarvoor 200/60)
- sporen/hobbels/kuilen/ brengen ‘m van koers en slaan bij wijze van spreken ‘t stuur uit handen (doet af en toe echt een stap opzij)
- ook zijwind heeft invloed
- bovendien: variabel karakter, de ene keer stabiel rechtdoor, de andere keer in gevecht met ‘t stuur.Voor de rest zijn alle ‘gebruikelijke’ karakteristieken van diravi gewoon aanwezig, ‘t is niet zo dat ‘ie niets meer doet en ook geen zichtbare/merkbare lekkage oid.
Overleden?
Vervuild denk ik. Of de kabel van de toeren meet unit is rot…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
bogaard77 schreef:Vervuild denk ik. Of de kabel van de toeren meet unit is rot…
Ik haal het niet uit de schemaatjes in bovengelinkt pdf-je: is dat dezelfde kabel als voor de toerenteller, een afgesplitste of heeft ‘t totaal niks met de toerenteller te maken? Toerenteller werkt normaal.
Vervuiling is niet onwaarschijnlijk, want filters reinigen maakte onlangs al een gigantisch verschil, ook voor de rest van de hydrauliek. Maar diravi is al raar zolang ik de CX heb, ondanks spoelen/verversen LHM. Met name de 0-stelling nog steeds niet goed, wisselend gedrag dus en zwaarder de ene kant op sturen dan de andere kant.


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
De stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk, de kabel die het “potje” in gaat komt van de versnellingsbak en is niet toerentalafhankelijk.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:De stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk, de kabel die het “potje” in gaat komt van de versnellingsbak en is niet toerentalafhankelijk.
Om precies te zijn, de terugduwende (centerende) kracht op het stuur is snelheidsafhankelijk.
De ‘bekrachtiging’ is niet snelheidsafhankelijk, maar de kracht op stuurstang is altijd in evenwicht (~150bar aan de ene kant ~75bar aan de andere op een twee keer zo groot oppervlak)
Een toerentaller werkt op een CX elektronisch (als er een elektronisch ontstekingssignaal is)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Heb je de diravi wel ontlucht?
De zuiger die voor centering zorgt kan je apart ontluchten.
Op de aansluitbundel die naar binnen gaat zit ook een ontluchtingsnippel.
Kijk meteen naar de afstand van het ‘middenbruggetje’ in de overbrenging naar de stuurpijp, deze moet gecenterd zitten (halverwege) de bovenste en onderste plaat.
In dit middenbruggetje zitten twee rubbers, deze willen nog wel eens uitlubberen.
Bedenk wel dat de auto twee rechtuit-instellingen heeft, één via de juiste afstelling van de wielgeometrie, en één via de afstelling van de diravi.
Dit maakt het ook zo belangrijk dat je laat uitlijnen door een specialist.