Hallo mede CX liefhebbers,
Ineens start mijn cx niet meer! heb de accu doorgemeten en die is ok. Als ik de sleutel in het contactslot omdraai dimmen alle lampen en doet hij niets meer. Als ik haar m.b.v. mijn Jumpy even overstart heb ik volop stroom en start hij gewoon. hij loopt en rijdt bverder lekker totdat ik haar uitzet en opnieuw wil starten.Helemaal niets alsof de accu leeg is. Nu dacht ik aan het electrische deel van het contactslot en heb dat vervangen. Mocht niet baten! het zelfde euvel blijft! iemand een idee wat het zou kunnen zijn???
groet, Marty [/list]














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Re: Mijn CX 2000 ‘78 heeft startproblemen
Marty schreef:Hallo mede CX liefhebbers,
Ineens start mijn cx niet meer! heb de accu doorgemeten en die is ok. Als ik de sleutel in het contactslot omdraai dimmen alle lampen en doet hij niets meer. Als ik haar m.b.v. mijn Jumpy even overstart heb ik volop stroom en start hij gewoon. hij loopt en rijdt bverder lekker totdat ik haar uitzet en opnieuw wil starten.Helemaal niets alsof de accu leeg is. Nu dacht ik aan het electrische deel van het contactslot en heb dat vervangen. Mocht niet baten! het zelfde euvel blijft! iemand een idee wat het zou kunnen zijn???groet, Marty [/list]
Heb je de ampére van de accu gemeten?
Maak de accuklemmen eens los en maak polen en klemmen grondig schoon en monteer ze terug.
Zou niet de eerste CX zijn die niet meer start door slecht contact.
succes
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Lastig werkje
als je een andere akku eens probeert. Mischien de poolen los haalen en met kabels van een andere auto aansluiten. Dan hoef je niet de zwaare bak uit de CX te trekken. Ik had zoiets bij onze BX eens. Heen en weer gemeeten. Toch was de akku om weg te gooien. Het meetaparatje trouwens ook.
Succes, Johannes


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
12V op de polen hoeft niets te zeggen over de staat van de accu hoor!
Maar het kan natuurlijk ook o.a. een slechte massa zijn…
En apm. meten kan niet op een onbelaste accu, doe je dat wel dan sluit je hem kort. Er is pas sprake van troom (Apm.) op het moment dat de accu belast wordt. De ampere meter (stroom dus) moet dus altijd in serie worden aangesloten, de spanning (Volts) meet je wel parallel, dus over de polen heen.
[offtopic]@Johannes, leuk rijtje wagens heb je in het register staan! [/offtopic]






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Zet eerst je voltmeter op de batterijkabels en laat dan iemand starten .
Meet dan nog eens rechtstreeks op de ( loden ) born van de batterij terwijl je start .
Als de spanning twee keer inzakt is je batterij kapot .
Blijft bij de tweede meting de spanning goed , heb je zoals al geschreven een slechte verbinding .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
dit ziet er volgens mij uit als een massaprobleem.
begin eens met je accupolen goed schoon te maken en in te vetten met kopervet.
vaseline kan ook, maar dan wel zuurvrije.
dan de massakabel op je bak dezelfde behandeling geven.
de accu zelf lijkt me niet zo verdacht (behalve als hij leeg staat of bevroren geweest is).
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
o ja, wat natuurlijk ook nog kan is dat de dynamo niet meer bijlaadt.
makkelijk te controleren door met lopende motor en een beetje gas de spanning op de accu te meten.
normaal is ca 13,5 tot 14 volt.
minder is niet goed maar veel meer maakt je accu kapot
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Allen bedankt voor de tips!!! Heb inderdaad op jullie aanraden de boel eens even goed schoongemaakt en warempel ze doet het weer!!
Dank is groot! gr. Marty \:D/
Meetaparaatje
patje74 schreef:12V op de polen hoeft niets te zeggen over de staat van de accu hoor!
Maar het kan natuurlijk ook o.a. een slechte massa zijn…
En apm. meten kan niet op een onbelaste accu, doe je dat wel dan sluit je hem kort. Er is pas sprake van troom (Apm.) op het moment dat de accu belast wordt. De ampere meter (stroom dus) moet dus altijd in serie worden aangesloten, de spanning (Volts) meet je wel parallel, dus over de polen heen.
[offtopic]@Johannes, leuk rijtje wagens heb je in het register staan![/offtopic]
Het aparaatje hadt bijna 13 volt op het displai staan. Maar op de accu van de XM waren het 18!! zonder dat die kookte. Dus de multimeter was aan vervanging toe. En de accu van de BX.
[oftopic] alleen op het moment niet genoeg tijd er voor. XMen en GS schuilen in de schuur. Een boerderij gkocht voor genoeg parkeerplek. Maar dat is meer werk dan wat auto’s.
Groet, Johannes


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Om te beginnen zou ik eens even checken of de dynamo zijn werk nog wel doet. Als die nog OK is (13,5 > 14V), hoe is de staat van de accu en is de massa goed?
Even iets anders, hoe lang duurde het voordat de accu leeg was? Op zich is dit een normaal verschijnsel als je lang moet starten voor hij aanslaat.
Het kan dus ook zijn dat je gewoon startproblemen hebt zonder dat dat iets met het laadstroom-gedeelte en de accu te maken heeft.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat je bobine naar de knoppen is, die kan slecht gaan werken als hij warm is. Hierdoor wil hij niet goed starten en trek je je accu leeg met je startmotor.
Hoe dan ook, welkom op het forum!!!












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Koud wel starten en warm niet? Startmotor aan vervanging toe. Waarschijnlijk is het hitteschildje weg….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: nieuw dingetje
motorviktor schreef:Hartstikke bedankt voor de tips alvast en het warme welkom
Ben beginnend sleutelaar, zeg maar gerust groentje, dus laat ik met de kleine dingen beginnen.
Dank en groet,
Viktor
Ok! begin maar met het hele forum door te lezen! Er is al een heleboel gevraagd door collega ‘groentjes’ !!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>