Ben weer even verder gegaan: stuurstang losgetrokken uit het rondsel van het stuurhuis, het wieltje (van het appeltje) opgetilt en het stuur zo gedraaid dat de inkeping van het appeltje bij het wieltje op de veer kwam, hetgeen betekent dat de spaak van mijn stuur nu op 20.30 uur staat, mij best. Het wieltje loopt nu over het appeltje heen, heb nog eens goed gekeken en zo zit het denk ik goed, ziet er ook logisch uit.
Zo, nu ben ik moe en ga zo lekker eten (het ruikt al heerlijk, de lasagne van mijn vriendin is nimmer evenaard!! =P~ ) en dan straks weer de boel opbouwen en checken hoe die dan rijdt. Hopelijk kan ik er morgen mee naar Limburg!
Peter en citroDS bedankt voor jullie tips en meedenken! Tot straks, wordt vervolgd!
O:)
Het is gelukt!!! =D>
Na opnieuw de stuurbuis te hebben vastgezet op een andere manier (zie boven) bleek het goed te zijn. Vervolgens de hele handel weer gemonteerd en alles werkt naar behoren! Meteen ook een nieuwe thermostaat gemonteerd, de lekke HD-pomp vervangen voor een goede en de radiateur van verse anti-vries voorzien. Ook de droogmachineafvoerslang die op de blower zat vervangen voor een originele, en wat bleek? Er zat een filter in, vol met stro en troep. Geen wonder dat ie binnen slecht warm werd en niet goed ontwasemde! Dus dat is ook weer opgelost!
Al met al een zeer nuttig dagje, de auto komt nu razendsnel omhoog, rijdt heerlijk, stuurt goed en diverse kwaaltjes opgelost! Ben nu echt blij, hopelijk slaat die blijdschap voorlopig niet om en blijft (blijkt) het 2ehands stuurhuis (gereviseeerde waar 2 jaar mee is gereden, toen werd auto gesloopt) goed te zijn, al verwacht ik van wel!
Tot later weer, weltrusten!
(Jippie, morgen lekker met de snoek naar Limburg toeren!!!
)
Vanmorgen een retourtje Limburg gedaan met de snoek, zo’n 300 km.
Hij rijdt prima, al is het sturen nog niet je-van-het… Hij zwabbert een beetje, de wegligging voelt slap en onstabiel. Bij rechtuit rijden blijf je wat corrigeren en bij het wisselelen van weghelft reageert de auto anders dan je zou willen, minder gevoel in het stuur zeg maar. Oh ja: ik heb ongeveer 1 cm speling op het stuur, dat ik kan draaien zonder dat de wielen verdraaien, vandaar misschien ook dat indirecte gevoel?
Wat zou dat allemaal zijn? Het appeltje-afstel verhaal? Is het een kwestie van opnieuw afstellen, stuurpin opnieuw in rondsel zetten, het appeltje losdraaien en het hele appeltje zo verdraaien dat de inkeping precies in het wieltje valt?
Nu voelt het rijden onveilig aan…
(verder was alles overigens goed, het stuurhuis en de pomp zijn kurkdroog)












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vaak gemaakte fout: de tool die je gebruit op je stuurhuis-stuurbuis combi leunt op je hydrauliqueleiding die naar de rechterkant van het stuurhuis loopt. Hierdoor is de uitleining niet goed.
Appeltje kan ‘net’ scheef zitten, Hulpstuurhuis bouten niet vast gedraaid?( het was tenslotte half 1 snachts)
Het vage gevoel kan ook komen doordat je eindelijk een goed stuurhuis hebt!
Het weghelft wisselen gevoel is meestal een scheef appeltje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>








Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Misschien de voorwielen opnieuw (laten) uitlijnen? Kan me voorstellen dat de geometrie van de wielen veranderd is?
Maarrehhh… respect voor enorme zelfklus hoor! =D>





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gefeliciteerd met het vervangen van je stuurhuis! Als je speling hebt op je stuur heb je waarschijnlijk die hulpstuurarmen idd niet goed genoeg vast gezet. Probeer anders eens iemand het stuur een beetje te laten verdraaien terwijl jij kijkt of alles goed meedraait onder de motorkap, dan zie je het snel genoeg denk ik. Ook kun je controleren of de klamp van de stuurbuis om het stuurhuis wel goed vast zit (moet wel die accubak er weer uit…)
Het appeltje heeft er niets mee te maken, die zorgt dat het stuur weer terugkomt in de rechtuit positie.
Heerlijk om een lekvrije auto te hebben niet? Blijft-ie nu ook lang omhoog staan?
Bedankt voor de tips. komend weekend zal ik de boel maar weer eens uitbouwen, dat ik nu een fluitje van een cent geworden! Dan kan is de boel eens goed nakijken en eventueel afstellen. Het zwabberende effect en de speling heeft dus niks met het appeltje te maken?
De stangen van het hulpstuurhuis heb ik van het oude naar het nieuwe stuurhuis overgezet, eerst dat dikke rubber, dan de stangen en dan een dikke moer. Wellicht moet die moer strakker?
Nu eerst effe lekker een paar dagen naar Duitsland, helaas niet met de DS maar met de BX (die mag wel door pekel rijden en heeft winterbanden)
Groeten!
Enne, yep hij komt veeeel sneller omhoog, vrijwel meteen en blijft ook langer omhoog staan! Zo’n lekvrij stuurhuis is als viagra voor je auto!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
fluidphreak schreef:Gefeliciteerd met het vervangen van je stuurhuis!
Als je speling hebt op je stuur heb je waarschijnlijk die hulpstuurarmen idd niet goed genoeg vast gezet. Probeer anders eens iemand het stuur een beetje te laten verdraaien terwijl jij kijkt of alles goed meedraait onder de motorkap, dan zie je het snel genoeg denk ik. Ook kun je controleren of de klamp van de stuurbuis om het stuurhuis wel goed vast zit (moet wel die accubak er weer uit…)
Het appeltje heeft er niets mee te maken, die zorgt dat het stuur weer terugkomt in de rechtuit positie.
Heerlijk om een lekvrije auto te hebben niet? Blijft-ie nu ook lang omhoog staan?
Als het appeltje verkeerd staat, gaat de auto weldegelijk vreemd sturen en vaag recht uit. Het appeltje zorg voor de rechtuitstand van de auto, en heeft dus grote invoeld op het zwabber gedrag.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kees-Jan Smit schreef:Misschien de voorwielen opnieuw (laten) uitlijnen? Kan me voorstellen dat de geometrie van de wielen veranderd is?>
Nee kan niet. RTFM.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
M'thijs schreef:Het zwabberende effect en de speling heeft dus niks met het appeltje te maken?
De stangen van het hulpstuurhuis heb ik van het oude naar het nieuwe stuurhuis overgezet, eerst dat dikke rubber, dan de stangen en dan een dikke moer. Wellicht moet die moer strakker?
Volgens mij heeft de speling niets met je appeltje te maken, het zwabberende effect misschien wel.
Die moer moet je wel goed vastdraaien, maar het hulpstuurhuis klemt zich vast op het stuurhuis dus dat zit wel goed denk ik. Ik bedoelde eigenlijk de koppeling tussen de as van het stuurhuis, en je stuur zelf, die zou ik ook even controleren.
Hallo!
Na het openen van div. andere topics over specifieke probleempjes, heb ik toch maar besloten om dit topic weer leven in te blazen, het is tenslotte een soort ‘hoofdtopic’ over mijn auto.
Sinds de vorige post hierin heb ik div. kleine probleempjes gehad, zoals binnenverlichting die bleef branden, het temperatuurlampje dat soms rood uitsloeg met als gevolg dat mijn zunuwen dat ook deden. De hemel heb ik opnieuw bekleed, het stuur zwabbert nog steeds wat en ik heb speling op mijn rechtervoorwiel, daar ga ik binnenkort mee aan de slag, dan is het zwabberende sturen wellicht ook over.
Vanavond heb ik weer wat gefixed wat me een hoop duiten heeft bespaard. De vorige eigenaar had zelden of nooit op benzine gereden, de pomp was ook stuk en enkele maanden terug heb ik er een nieuwe benzinepomp ingezet en een halve tank op banzine gereden, todat mijn filter verstopt zat. Sindsdien weer op LPG verdergereden, met de gedachte dat mijn tank wel vol prut zou zitten, de indicator gaf immers aan dat de tank nog halfvol was. Vandaag besloot ik mijn tank met vieze benzine af te tappen, om eens te zien hoe erg de vervuiling was. Laatst had ik bijna voor 150 euro een zo goed als nieuwe tank bij de club gekocht, maar toch maar niet gedaan. Maar goed ook, want mijn tank is perfect!
Wat bleek? Bij het aftappen kwam er bijna niks uit, tot mijn grote verbazing. Ik heb toen de tankplaat onder de achterbank losgemaakt en de vlotter eruit geschroeft. Met een zaklamp scheen ik in een LEGE en schone tank! Kortom: mijn filter was wel vies, maar niet verstopt: de tank was gewoon leeg! De vlotter bleef hangen, halverwege!
Zojuist de tank volgegooit, er ging 64 liter in (en een beetje ernaast)! Heb een nieuw benzinefilter gemonteerd en hij rijd als een zonnetje op benzine! Het kan zo simpel zijn!
Nu de vlotter ff in de gaten houden, als hij bij een lege tank een halfvolle blijft aangeven, is het tijd voor vervanging denk ik!
Tot de volgende update weer!
Te vroeg gejuicht….
Zojuist naar mijn werk gereden, na zo’n 30 km op benzine begon hij bij 100 km/u in te houden en kon ik nog maar halfgas rijden, dat ging wel goed. Daarna begon de auto steeds meer te stotteren en in te houden. Ik stoppen, kap open en het benzinefilter is nog schoon, wel zie ik bij stationair draaien luchtbellen erdoor gaan. Hoort dat zo? Ook ruik ik een benzinelucht naast de auto, niet bij de carb en pomp, daar is alles droog en ruikvrij. Bij de plek van de achterbank, boven de tank, ruik ik ook benzine, daarnaast ging de benzinemeter verdacht snel omlaag… Ik vermoed ergens een lekke slang, of iets onder de tankplaat dat niet in orde is… Dat stotteren werd zo erg dat ik maar weer op lpg ging rijden.
Iemand tips misschien?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Geknakte benzine leiding in je balk? zuigt ie lucht aan en zweet ie..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Is dat een kwestie van de platen die aan de onderzijde van de kokerbalken zitten verwijderen en dan liggen de benzine- en lhm-leidingen bloot? Heb ik nl. nog nooit gedaan. Wel heb ik onder de motor een leiding vernieuwd, een rubberen slang die naar de benzinepomp gaat heb ik vernieuwd, deze zit op een harde leiding van plastic, en die zou dus wel eens geknakt kunnen zijn? Dat van de luchtbellen hoort dus niet?