Ben een 77-er GTI aan het demonteren voor de spuiter. Alles is er reeds af, heb alleen moeite met de antennevoet en de linker buitenspiegel.
1: Hoe kan ik bij de moer van de antennevoet zonder de hemel te beschadigen. Deze is namelijk nog heel strak en schoon. Is zonde om hem te beschadigen bij demonteren. Een goeie tip is zeer welkom.
2: De zeskant moer van de buitenspiegel zit zo enorm vast dat ik het idee heb dat ik iets over het hoofd zie. Het is een 34mm moer en zelfs met een wringijzer van 1 meter krijg ik hem niet los. Voor ik de boel met geweld beschadig wil ik weten of er bij montage loctite is gebruikt of is het misschien een moer met links draad?
Alvast bedankt voor de info.
‘k ben blij dat ‘k glij

Totaal aantal Berichten: 1066
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ik neem aan dat dit de spiegels zijn in een huis en niet meer de oude op een steeltje.
Deze spiegels zitten inderdaad met een forse bout vast op een holle as waardoor de bediening loopt (in mijn geval de elektrieke draadjes die een hopeloos kwetsbaar motortje en mechaniek aanstuurt).
De bout moet loskunnen. Je kunt ook eerst de spiegel eraf halen, bij mij zit op de spiegelvoet onder een plastic afdichting een schroefje waarmee de spiegel los komt van de voet.
Jaren geleden heb ik mijn beide spiegels vervangen… Ik zit in mijn herinnering me af te vragen of je als je de spiegel van zijn voet haalt je de holle as kunt fixeren vanaf de buitenkant.
Ik had in ieder geval geen moeite met demontage.
Maarten
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Totaal aantal Berichten: 1066
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
maartens schreef:Ik neem aan dat dit de spiegels zijn in een huis en niet meer de oude op een steeltje.
Ik beantwoord deze vraag maar meteen… een GTI heeft nooit een spiegel op een steeltje gehad.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Totaal aantal Berichten: 1377
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Re: Demontage CX 2400GTI
maCX2400GTI schreef:Ben een 77-er GTI aan het demonteren voor de spuiter. Alles is er reeds af, heb alleen moeite met de antennevoet en de linker buitenspiegel.
![]()
1: Hoe kan ik bij de moer van de antennevoet zonder de hemel te beschadigen. Deze is namelijk nog heel strak en schoon. Is zonde om hem te beschadigen bij demonteren. Een goeie tip is zeer welkom.
2: De zeskant moer van de buitenspiegel zit zo enorm vast dat ik het idee heb dat ik iets over het hoofd zie. Het is een 34mm moer en zelfs met een wringijzer van 1 meter krijg ik hem niet los. Voor ik de boel met geweld beschadig wil ik weten of er bij montage loctite is gebruikt of is het misschien een moer met links draad?
Alvast bedankt voor de info.
Eerst en vooral welkom op het forum
Ik neem aan dat je de voorruit ook gedemonteerd hebt om de auto te kunnen spuiten?
Als dat zo is kan je de gespannen pvc folie hemel (als ik het goed heb heeft een een ‘77 GTit dit nog) ietsje losmaken aan de rand van de ruitopening zodat je met een sleutelje de moer van de antenne kan losmaken.
Dit gaat zonder dat je de hemel zou beschadigen.
De zeskant moer van de buitenspiegel die lang de binnenkant van de deur zit is gelast en kan je niet losmaken.
Hierin zit een hol stuk draadstang wat je eens je het spiegelhuis van zijn voetplaat gehaald hebt er kan uitdraaien.
Het spiegelhuis zelf zit vast op de voetplaat met een inbus die afgedekt is met zwartafdekkapje, eens die inbus los is moet je het geheel van de voetplaat kunnen afschuiven.
Succes
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie antwoord, ik ga zaterdag weer met goede moed verder.
‘k ben blij dat ‘k glij
maCX2400GTI schreef:Allemaal hartelijk bedankt voor jullie antwoord, ik ga zaterdag weer met goede moed verder.
Heb vandaag lekker geklust en spiegel en antenne liggen nu op de plank. Bedankt voor de goede tips.
‘k ben blij dat ‘k glij