veerbollen break
martijnj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 16-01-2007

- BX 16 TZI
- CX 25 TRI break
- GS/GSA GSA club berline
Gepost: 16 januari 2007 06:45 PM

Ik heb een cx break 20 RE uit 1987.
Aangezien de vering aan de achterzijde vrij stug is overweeg ik nieuwe veerbollen aan achter.
Ik wil mijn cx graag zo soepel mogelijk laten veren en vraag mij af of het mogelijk cq aan te raden is om berline bollen te monteren.
Iemand ervaring hiermee?

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 16 januari 2007 07:34 PM
  [ # 1 ]

Hangt ervan af of je er ook zware dingen in gaat leggen.. normaal hebbe breaks vanachter deelbare bollen en andere druk

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 16 januari 2007 07:58 PM
  [ # 2 ]

De berline bollen Wink zijn kleiner (500cm, break 700), met een iets hogere druk (40bar, break 35). In combinatie met de grotere plunjerdiameter van de break levert dit een 20% hogere stijfheid op. Dat kan nooit je bedoeling zijn.  Idea

Ze hebben bovendien een kleinere doorlaat (1.25mm, break 1.5mm)
Doordat de plunjer van de break (42mm) 20% groter is moet er ook bij gelijkblijvende verplaatsing 20% meer LHM door de demperdoorlaat, dus het geheel voelt qua demping ook extra stug aan.

De break heeft vooral grotere plunjers om extra gewicht aan te kunnen. Om bij gelijkblijvende verplaatsing niet al te progressief te veren, zijn dus ook de bollen vergroot.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 16 januari 2007 08:12 PM
  [ # 3 ]

Toch zou ik geen confortbollen achteraan zetten ken al een aantal prestiges die wanneer ze snel over een vluchtheuvelgaan bijna de grond raken…en vermits een break even lang is en zwaarder geladen kan zijn dan een prestige…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 januari 2007 08:18 PM
  [ # 4 ]

Gewoon de originele op druk brengen. Rijdt heerlijk!
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 17 januari 2007 03:21 PM
  [ # 5 ]

waarom wil iedereen toch zo graag knutselen met andere bollen?
ik snap het niet, een cx en ook een break veert gewoon goed met origineel materiaal.

Als de bollen goed op druk zijn, en hij is nog te stug dan is er iets anders aan de hand.
Begin maar eens bij je draagarmlagers (te zien aan X pootjes, schokkend omhoog/zakken of drukloos op een krik te voelen).
Een andere mogelijkheid is ingesleten veercylinders (te zien aan grote hoeveelheid retour lhm)

succes

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 18 januari 2007 11:22 AM
  [ # 6 ]

Opboren of iets dergelijks van je break achterbollen kan ik niet aanraden.
En als je de indruk hebt dat je break vrij stug is aan de achterzijde kan het natuurlijk ook gewoon tijd zijn om een specialist eens je hele hydraulisch systeem te laten bekijken.
Wij rijden dagelijks in een break, zo’n 20.000 km per jaar, en ben persoonlijk van mening dat onze break van achteren al zachter veert dan onze berline.
Overigens is het veergedrag van een break/prestige sowieso anders dan van een berline door de veel grotere wielbasis.
Mocht je ook nog eens een trekhaak onder je break hebben zitten ga je, zeker bij drempels, toch wel erg dicht aan de grond komen bij het inveren op sommige momenten.

Mijn advies is dus…
laat gewoon eens al je bollen qua druk meten, en vervang/vul ze eventueel. Reinig alle filters en het LHM-reservoir, en vervang de LHM of desgewenst de Kendall Hyken Glacial Blu (de blauwe hydraulische vloeistof die Renard Automobiles gebruikt).
Pas dan kun je een objectief oordeel vellen over het veergedrag van je break (en voor een berline geldt hetzelfde).
LHM is een vloeistof die sowieso na 2 jaar z’n beste tijd heeft gehad, en boldruk wordt ook minder na verloop van tijd.
Eventueel kun je ook nog je wagenhoogte achter iets veranderen.
Als de achterkant 1 centimeter hoger staat dan de voorkant heeft dat een positief effect op je rechtuit stabiliteit.

Profiel  
 
martijnj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 16-01-2007

- BX 16 TZI
- CX 25 TRI break
- GS/GSA GSA club berline
Gepost: 23 januari 2007 06:32 PM
  [ # 7 ]

bedankt voor de reacties!
Heb vandaag de originele deelbare bollen laten vullen en de wagenhoogte afgesteld.
Eerlijk gezegd valt het resultaat tegen.
Het veercomfort is aan de achterzijde iets verbeterd, maar niet veel.
Dus wellicht draagarmlagers of veercilinders?
Iemand enig idee van een richtprijs voor het laten vervangen van deze lagers?
En een goed adres voor het laten vervangen ervan?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 januari 2007 09:36 PM
  [ # 8 ]
m schreef:

bedankt voor de reacties!
Heb vandaag de originele deelbare bollen laten vullen en de wagenhoogte afgesteld.
Eerlijk gezegd valt het resultaat tegen.
Het veercomfort is aan de achterzijde iets verbeterd, maar niet veel.
Dus wellicht draagarmlagers of veercilinders?
Iemand enig idee van een richtprijs voor het laten vervangen van deze lagers?
En een goed adres voor het laten vervangen ervan?

waar heb je ze laten vullen Confused:

Profiel  
 
martijnj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 16-01-2007

- BX 16 TZI
- CX 25 TRI break
- GS/GSA GSA club berline
Gepost: 24 januari 2007 11:13 AM
  [ # 9 ]

Bij Franse Auto in Groningen.

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 25 januari 2007 10:57 AM
  [ # 10 ]

Franse Auto?  Is dat garage Timmer?  Daar richting Hoogkerk?

Maar nog even verdergaand….
Als je veercilinders stuk gaan dan merk je dat volgens mij wel hoor, dan veert je CX gewoon nauwelijks meer.
Althans, dat is mijn ervaring want onze break had toevallig een aantal maanden geleden een kapotte (linker) veercilinder achter.
En hoewel er vrijwel niets qua beschadiging te zien was veerde de auto gewoon NIET meer uit.
Ze ging dus nog wel in de veren, naar beneden dus, maar kwam dan niet meer verder omhoog dan de rijhoogte stand.

Nogmaals, een goede beoordeling van je veergedrag is eigenlijk alleen mogelijk met alle 5 bollen op druk, schone filters en voorraadtank én nieuwe LHM.
En dan nog moet je daarna in een andere, identieke, break gaan rijden om te zien of er verschil is.
Er zijn vast wel mensen die weten of er op een Prestige andere bollen zitten dan op een break, die kun je ook proberen als ze anders zijn.
Maar, nogmaals, een break is geen berline en veert sowieso totaal anders en moet dat ook doen.
Een break heeft een veel grotere wielbasis dan een berline en de bollen zijn bedoeld om zwaardere belasting aan de achterzijde te kunnen dragen.

Overigens, qua bollen, weet ik niet of Franse Auto (Timmer) tegen de expertise van Chyparse of Renard Automobiles op kan.

Profiel  
 
docitro
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 15-09-2006

Gepost: 25 januari 2007 11:55 AM
  [ # 11 ]

Franse Auto en Garage Timmer hebben niets met elkaar te maken.
Franse Auto is een autosloperij +. Ze zijn gespecialiseerd in Franse onderdelen, gebruikt maar ook nieuw. Verder doen ze APK keuringen en reparaties, b.v. het vervangen van 1 fusee voor de prijs van 2 bij een AX (auto van vriend) Evil or Very Mad

Wat kostte het vullen van die bollen bij Franse Auto nou?

Na het plotseling kapot gaan van een veerbol voor (1 jr. eerder nog op druk gebracht) ben ik naar Garage Wilberink (Citroën specialist in Groningen) gegaan. 1 gebruikte bol + op druk brengen beide bollen voor kostte toen iets van 45 euro. Verder maken ze gebruik van vulnippels, zodat de bollen de volgende keer op de auto getest en gevuld kunnen worden.
Redelijke prijzen dus en als uitzondering op de regel bij de ‘specialisten’ hier in Groningen wordt je hier WEL fatsoenlijk behandeld.

Profiel  
 
martijnj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 16-01-2007

- BX 16 TZI
- CX 25 TRI break
- GS/GSA GSA club berline
Gepost: 27 januari 2007 08:15 PM
  [ # 12 ]

was 70,- Euro kwijt voor het laten vullen van de achterbollen en het afstellen van de wagenhoogte.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook