
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 10-01-2006
- CX Prestige Gti turbo II
Ik heb het volgende probleem..
Ik heb een turbo 1 motor vervangen voor een turbo 2 motor in een prestige alles werkt behalve de turbo druk meter, ik weet dat de meet- unit (zo noem ik het maar =zwart kastje) zich achter de inlaat van de kachel bevind en d.m.v. van een slangetje naar de uitgangslang van de turbo loopt, verder zit er een oranje 3 weg stekker hierop aangesloten!
Mijn turbo meter doet echter nix (ook geen midden stand) voor de motor overbouw echter wel, volgens schema (vraagbaak) staat deze meter rechtstreeks met de onstekingsmodule (computer) in verbinding. De meetunit kan ik in de schema niet traceren, ik heb nu een probleem dat omnabij de 3000 toeren de motor ineens inklapt en dan ineens power geeft mijn vraag is of de turbo meting invloed heeft op de motor regeling zelf en genoemde probleem kan veroorzaken en om hier achter te komen wil ik vragen of iemand bereid is die oranje stekker even los te maken en een rondje ermee wil rijden en kijken of dit probleem zich dan ook voordoet, dit zou voor mij een groot plezier zijn om wijzer te worden omtrent werking cx turbo motor..
Electronica is i.v.m. met mijn vak geen probleem en ga zeker de bedrading naar het metertje uitvogelen maar wil weten of die meetunit tussen de meter en ontseking module zit wie weet hier anders meer over?
Bijvoorbaat dank voor de moeite!
gr Hans
CX Prestige gti turbo 2 (‘85)
C5 Exclusive V6-24 (‘05)
Jumper 3.0 HDI (‘12)


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Heb je wel ook de intercooler gemonteerd, injectie en ontstekingscomputers over gezet? Gekeken of de injectie circuits hetzelfde zijn? Heb je de injeectoren van de T1 of de T2 gebruikt? Zover ik weet geeft de AEI het signaal af voor de turbodruk meter, zonder dat daar nog verder kastjes tussenzitten, al geef ik toe dat ik dat niet 100% zeker weet.
Compressie van een T1 is namelijk een stukje lager dan van een T2, dus die intercooler heeft behalve verbruik verbetering wel degelijk een anti-klop functie.
Mijn turbodruk meter doet het overigens ook maar sporadisch, maar het lijkt me dat dat los staat van je 3000 toeren probleem. Je kan altijd bij de autohandel een autostyle turbodruk meter halen het voor diagnostische doeleinden aan je vooruit tapen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 10-01-2006
- CX Prestige Gti turbo II
Ik heb al jouw genoemde onderdelen overgezet: de complete bedrading, interkoeler, luchtmassameter, ae1 en injectiemoduul etc. dat turbodruk kastje of module hoe je het noemen wilt zit wel degelijk achter het kachel inlaathuis je zou me een groot plezier kunnen doen door even die oranje stekker eraf te trekken (lipjes inhouden) en een rondje ermee te gaan rijden zou graag willen weten of de wagen dan inhoud rondom die 3000 toeren.
Als je die stekker eraf haalt valt je turbodrukmeter uit!
Gezien jouw turbometer het sporadisch doet zou ik mijn genoemde kastje eens gaan vervangen..
gr Hans
CX Prestige gti turbo 2 (‘85)
C5 Exclusive V6-24 (‘05)
Jumper 3.0 HDI (‘12)


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Bij mij maakt het niet uit of de turbodruk meter wat aangeeft of niet. Het kastje wat je beschrijft ken ik, maar ik dacht dat de kabels daarvan naar de AEI gaan en niet naar de turbodruk meter. Ik zal eens kijken of ik even kan proberen zonder kastje, maar ik ben er enigszins huiverig voor want de druk is ook van invloed op de onstekingsvervroering e.d.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
sans-pareil schreef:Bij mij maakt het niet uit of de turbodruk meter wat aangeeft of niet. Het kastje wat je beschrijft ken ik, maar ik dacht dat de kabels daarvan naar de AEI gaan en niet naar de turbodruk meter. Ik zal eens kijken of ik even kan proberen zonder kastje, maar ik ben er enigszins huiverig voor want de druk is ook van invloed op de onstekingsvervroering e.d.
Ik zou niet gaan rijden zonder dat de mapsensor is aangesloten,stilletjes rijden zal weinig gevaar geven maar echt in de toeren gaan of turbodruk laten opbouwen zou ik niet doen.
De mapsensor geeft signaal (afhankelijk van de druk in het inlaatspruitstuk) door aan de AEI die hier de onstekings vervroeging op berekend en die op zijn beurt het signaal ook doorgeeft aan de injectie computer, die daarop dan de inspuiting op berekend.
De turbodruk-meter in het dashboard krijgt zijn signaal rechtstreeks van de AEI.
Waarschijnlijk zit het probleem bij mec zijn CX ergens in de verbinding tussen de mapsensor en de AEI, hierdoor gaat de wagen bij maximale turbodruk (=rond de 3000 t)inhouden omdat er iets niet klopt met de onsteking en/of inspuiting.
Meet even de kabels door , kabelbreuk valt wel meer voor en zeker als je de kabelboom hebt overgebouwd uit een ander wagen is dit niet denkbeeldig.
Succes
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De brandstofvoorziening komt volgens mij van via de luchtweger. Het is mijn bescheiden mening (waarvan ik me niet meer kan herinneren hoe ik tot die conclusie ben gekomen), dat de MAP sensor echt zuiver en alleen de AEI regelt, en de luchtweger is verantwoordelijk voor de brandstoftoevoer…
Verwant is er het mystieke probleem van de turbodruk cutoff van 0.7 bar… ik heb zo langzamerhand weer een andere theorie waarom onze engelse tunervrienden hiervan geen last lijken te hebben… het is geen cutoff, maar als de turbodruk boven de ~0.7 tot ~0.9 bar komt, trekken de injectoren het niet meer, ze zijn eenvodigweg niet groot genoeg om die hoeveelheid brandstof in te spuiten, en de injectiecomputer komt dan uit op een openingscyclus van >100%.
Maar goed, dat is een beetje off topic. Vwb de map sensor testen, ik ga daar denk ik toch het advies van TRXke opvolgen, maar of ie het doet moet toch eenvoudig door te meten zijn, aangezien de weerstand van het ding moet veranderen als er drukverschil optreedt, dat moet met een multimeter en wat draadjes en misschien wat klemmetjes ook wel lukken denk ik.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 10-01-2006
- CX Prestige Gti turbo II
Nu een aantal dagen verder heb ik het probleem op kunnen lossen, het bleek de luchtmassameter (op de luchtfilter) te zijn deze had dooie puntjes op het printje!
Alleen de turbo druk meter werkt nog steeds niet, wat ik wel weet is dat deze in orde is en spanning krijgt, als ik de zwarte stekker los maakt van de ontstekingsmodule gaat de turbo meter even bewegen met andere woorden de verbinding is goed naar de ontstekingsmodule alleen komt de meter niet tot de middenstand, ik vraag me af hoe de turbo druk gemeten word is dat die luchtdruksensor wat achter het kachelinlaathuis zit? Als ik deze los maakt terwijl de motor loopt hoor ik de motor erop reageren ik vermoed dat deze sensor met de injectiecomputer samenwerkt! Een cx specialist uit Herpt heeft in zijn werkboek gebladerd en dacht dit probleem parallel staat met het probleem staat met mijn buitentemperatuur meter want deze werkt de verkeerde kant op (massa probleem?) als het warmer buiten wordt wordt het kouder volgens de display, de vraag is wie weet hier meer over of heeft deze probleem wel eens bij de hand gehad?
Ik kom als het mee zit zondag naar Heusden hoop daar wat techneuten aan te treffen..
CX Prestige gti turbo 2 (‘85)
C5 Exclusive V6-24 (‘05)
Jumper 3.0 HDI (‘12)