1 van de 29
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

Ijs zijn XM 2.1 TD (Bi-Xenon / Foto @ P29)
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 19 februari 2007 12:39 AM

Nu ik mijn bx weg doe is het tijd voor een XM, uiteraard moet dit een diesel worden ivm met km’s (LPG is geen optie). Dan houd je nog 2 opties over:

- Turbo D12 - Type 2
- 2.5 TD - Type 2

Dit zal mijn eerste (duurdere auto) worden, het gaat hier ook om meer geld en wil me huiswerk graag goed doen voordat ik iets ga kopen.

Wat ik weet van de 2.1 TurboD: Betrouwbare motor, redelijk zuinig maar versnellingsbak kan niet tippen aan 2.5 of V6.

wat ik weet van 2.5 TurboD: Staat bekend om temperatuur problemen, lekke koppakking en constructurele fouten in cylinderkop. Bergen koppel, goeie versnellingsbak, fijne reisauto, minder zuinig verbruik.

Ik heb in beide auto’s gereden, de 2.1td 96’ was voorzien van schuifdak 2 ton op de teller, NAP gecontrolleerd en staat bij dealer. Moest wel voorzien wonder van nieuwe distri en apk, maar dat kon allemaal geregeld worden. Auto reed goed, turbo was prima inorde en alles was droog en roestvrij. Echter was de auto vrij optieloos: geen airco en leer. Een SX versie dus.

De 2.5 TD 96’ vandaag was erg indrukwekkend, de eigenaar had er voor 4500 euro aan rekeningen bij van het vervangen van de cylinderkop door een splinternieuwe exemplaar, nieuwe nokkenas, nieuwe oliekoeler, distri, spanrollen, waterpomp, middenstuk nieuwe uitlaat. De auto reed heel veel, de airco was werkend, de bekleding zag er goed uit. Ook het lakwerk. Was tevens voorzien van nieuwe APK. Wat mij wel opviel is lichte roestvorming onder de voordeur links en het ABS lampje dat vertoonde dat ABS niet functioneerde.

Wat is slim, wat is verstandig? Mag je met deze 2.5 aannemen dan kop problemen tot het verleden behoren? is de ABS problematisch (sensoren schoonmaken?)

De 2.1 trekt mij aan ipv met de meer simpelere en betrouwbare motor techniek en opties. Maar mijn gevoel gaat voor de 2.5, maar loop ik daar op leeg?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 19 februari 2007 12:47 AM
  [ # 1 ]

Re: Aanschaf XM 2.5 TD Exclusive

Ijs schreef:

Wat ik weet van de 2.1 TurboD: Betrouwbare motor, redelijk zuinig maar versnellingsbak kan niet tippen aan 2.5 of V6.

Wat bedoel je met “kan niet tippen aan”?

2.1 Turbo D12/2.5 Turbo D12/V6/Turbo CT hebben constructief dezelfde bak.

Alleen de ongeblazen diesel en de lichtere benzinemotoren hebben de BE3 bak uit de BX/Xantia/etc.

Misschien dat de 2.5 kabelschakeling heeft en een hydraulische koppeling waardoor het wat fijner gaat.

Profiel  

XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 844

Gepost: 19 februari 2007 01:00 AM
  [ # 2 ]

Ik heb een type I 2.1 TurboD gehad en later een type II 2.5 TurboD. Mijn gevoel bij beide auto’s was prima, type II voelt steviger aan.
In jouw geval maakt dat niet, aangezien ‘t beide keren om een type II gaat. Ik geloof wel dat je qua onderdelen (uitlaat oa.) bij de 2.5 stukken duurder uit bent. Ook had mijn 2.5 destijds koelingsproblemen. Verbruik van de 2.5 viel mij ook vies tegen: met de pittige rijstijl die ik toen had verbruikte hij 1:10. Als ik er op terugkijk: De 2.1 gaf meer een kick omdat de turbo later inschakelde, bij de 2.5 heb je constante turbo. (En ‘t scheelt ook nog wat in de wegenbelasting).

Citroënloos

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3215

Gepost: 19 februari 2007 01:19 AM
  [ # 3 ]

Ik denk dat je de voor en nadelen zelf al praktisch hebt opgesomd, dus dan is het gewoon kiezen. De 2.5 is een risico-exemplaar (hoewel gezegd wordt dat gereviseerde motoren geen problemen meer vertonen) maar rijdt formidabel en is meestal goed uitgerust met veel extra’s en de 2.1 TD is een stuk trager maar betrouwbaarder en zuiniger. Mocht je zelf willen sleutelen, dan kan ik er nog aan toe voegen dat vrijwel alles wat onder de kap van de 2.5 moet gebeuren een flinke klus is; het zit daar goed vol.

Succes bij het maken van je keuze!

Animal triste post coitum

Profiel  

Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542

- AX GT injection ph1
Gepost: 19 februari 2007 02:12 AM
  [ # 4 ]

en hier ook : Gefeliciteerd met je 19e verjaardag ijs Laughing  clap

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 19 februari 2007 02:21 AM
  [ # 5 ]

Een 2.5TD zal je, net als mijn v6.24, hoge garagerekeningen opleveren…
Onderdelen zijn al stervens duur, zoals je ws ook wel kan zien aan de bijgeleverde rekeningen. Dure auto, dure onderdelen redeneert citroen…
Verder klinkt het allemaal goed. ABS sensoren zijn een bekend probleem.
Zijn ook redelijk prijzig die dingen en gaan vaak kapot.
Bedoel je roestvorming op de deur zelf?
Zo ja, dat is een bekend type1 kwaaltje. Vroege type2’s of type2’s waar na schade een type1 deur in is gehangen hebben het ook. Nieuwe deur lost het probleem op.

Veel succes met je keuze Wink
Als ik je advies mag geven zou ik voor de 2.1TD gaan. De rekeningen vallen mij ook tegen van de v6.24. Zoals serge zegt: de kap zit heel vol. Bij mij kost iets simpels als bougies vervangen ook al iets van 100 euro…

Xsara_Coupe

EDIT: en nog gefeliciteerd!

Profiel  

stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2230

Gepost: 19 februari 2007 03:48 AM
  [ # 6 ]

een 2,5 td is weer heel snel te bewonderen in onze verkooprubriek.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten

Gepost: 19 februari 2007 12:09 PM
  [ # 7 ]
stoterstangen90 schreef:

Is dit bedoeld als sarcasme? Rolling Eyes

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 19 februari 2007 12:15 PM
  [ # 8 ]
Ijs schreef:
stoterstangen90 schreef:

Is dit bedoeld als sarcasme? Rolling Eyes

Very Happy Een (sarcastisch) grapje is toch niet verboten?

Profiel  

rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1162

Gepost: 19 februari 2007 12:16 PM
  [ # 9 ]

Bij een 2.5 heb je een risico t.a.v. die cylinderkop; op het Duitse Citroën forum zijn er pagina’s vol geschreven, waarschijnlijk omdat zij daar sneller geconfronteerd worden met hoge koelwatertemperaturen. Zoek daar eens ( link ).

Trouwens: thermisch verkeerd geconstrueerd of gewoon domme oplossingen gekozen?

a) een oliekoeler die zijn warmte aan het koelwater afgeeft?
(ja ik weet dat dat normaal is bij vele Cit’s en op zich handig om de olie sneller op te warmen).

b) een tussenkoeler die zijn warmte aan het koelwater afgeeft??

De meest duurzame oplossing volgens de Duitsers is het monteren van:
- een (lucht/lucht) tussenkoeler van een 2.1 en
- een externe olie/luchtkoeler die de warmte aan de rijwind kwijt kan, liefst met thermostaatregeling. ( link ).

Met een 2.1 bespaar je je een hoop gedoe; alleen een XM ZONDER airco staat natuurlijk nog sneller in de verkooprubriek.. (:wink:)

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten

Gepost: 19 februari 2007 01:55 PM
  [ # 10 ]

Ja iedereen heeft het over een constructie fout, maar weet nog steeds niet wat deze precies inhoud.

Er zijn een aantal dingen die ik heb gehoord:

- De coating van de koelvloeistof reservoir aan de binnenkant laat los en vervuild de kvs kanalen waardoor de temperatuur oploopt.

- Het blok is gebasseerd op de 2.1 en is opgeboord waardoor het blok eigenlijk ‘getuned’ is en dunnere wanden zou hebben?

- Koppakking zou niet gemaakt zijn voor zulke krachten of 2.5 liter..?

- Motor is te vol gebouwd waardoor warmte moeilijk kan worden afgevoerd?

Ik weet niet wat er van waar is maar wie weet kan iemand mij daar wat duidelijkheid in schaffen, ik zal ook eens kijken op dat duitse forum rb!

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3215

Gepost: 19 februari 2007 02:13 PM
  [ # 11 ]

Hier:  http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=174553&start=0  is een uitgebreide draad over de koelingsproblemen van de 2.5.

Animal triste post coitum

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten

Gepost: 19 februari 2007 02:34 PM
  [ # 12 ]

Oke het blijft echter bij speculaties maar de coating over ‘troep’ in het kvs reservoir kan een oorzaak zijn, ook evt thermisch belasting bij lage toeren en het het circuit dat eigenlijk te klein zou zijn voor zo’n grote motor. Ik begin nu wel te twijfelen bij de koop van een 2.5TD Rolling Eyes

Profiel  

rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1162

Gepost: 19 februari 2007 02:44 PM
  [ # 13 ]
Ijs schreef:

Ja iedereen heeft het over een constructie fout, maar weet nog steeds niet wat deze precies inhoud.

Er zijn een aantal dingen die ik heb gehoord:

- De coating van de koelvloeistof reservoir aan de binnenkant laat los en vervuild de kvs kanalen waardoor de temperatuur oploopt.

- Het blok is gebasseerd op de 2.1 en is opgeboord waardoor het blok eigenlijk ‘getuned’ is en dunnere wanden zou hebben?

- Koppakking zou niet gemaakt zijn voor zulke krachten of 2.5 liter..?

- Motor is te vol gebouwd waardoor warmte moeilijk kan worden afgevoerd?

Ik weet niet wat er van waar is maar wie weet kan iemand mij daar wat duidelijkheid in schaffen, ik zal ook eens kijken op dat duitse forum rb!

- De motor is niet verwand met de 2.1. De XU(D)-reeks kon gewoon niet zover worden opgeboord.

- Volgebouwd? Ja het is druk, maar dat is het bij een ZPJ(4) of ES9 ook. Voor zover ik weet hebben die geen enkele last met de thermische huishouding.

Door die tussenkoeler en oliekoeler die beide hun warmte afgeven aan het water krijg je natuurlijk al meer belasting op de hittehuishouding van dat koelwater. Daar zitten grenzen aan en wanneer de grens overschreden wordt gaat de zwakste shakel als eerste, de koppakking dus en daarna volgt de kop al snel. Gezien het feit dat temperaturen van meer dan 100 graden ‘als normaal’ worden gezien bij een 2.5 zal dat uiteindelijk ook consequenties voor de kop hebben.

Oftewel: Zorg dat het koelwater op 90 graden blijft en je hebt waarschijnlijk nergens last van. Het is alleen de vraag wat er bij de vorige eigenaar is gebeurd qua ‘gebruik’ en onderhoud.

Overigens vraagt ‘men’ (i.c. op dat Duitse forum) zich af of er wel een aangepast kop is en zo ja vanaf wanneer. Die zou in 1998 beschikbaar zijn gekomen en dan hoop je dat indien een kop van een pre-‘98 exemplaar gesneuveld is, deze vervangen is door een post-‘98 type.
Het is alleen vervelend dat er wat geroepen wordt en er geen ORGA-datum danwel een onderscheid in onderdeelnummers bekend is.

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten

Gepost: 19 februari 2007 02:51 PM
  [ # 14 ]

De 2.5TD die ik kan kopen heeft een nieuwe(!) cylinderkop, nieuwe nokkenas, nieuwe oliekoeler, koppakking, nieuwe thermostaat(en huis), nieuwe distri, spanrollen, waterpomp, koelvloeistof en olie (en filter).

Een nieuwe kop zou toch wel moeten betekenen dat deze van die euvel af is, het gaat hier toch om een paar duizend euros en wil liever niet een (verhoogd) risico nemen.

Profiel  

beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546

Gepost: 19 februari 2007 02:59 PM
  [ # 15 ]

nog veiliger;

-een 2.1 D 12V zonder turbo.

Heb er ooit 1 gehad waar ik 2 ton mee heb gereden (jaja, in de tijd dat ik auto’s langer dan 3 jaar reed!!) Die kocht ik bij 180.000.
Ze kunnen vaak zonder problemen 5 ton mee.
Nadeel, langzaaaaaaaaaaaaaaaam in optrekken, maar toch een top van 175 per uur. En zuinig,, niet normaal, 1 op 17 is eenvoudig haalbaar dus met een 80 liter tank kom je eenvoudig naar Barcelona.
Zoek er 1 met opties, en je hebt voor jaren een zeer prettige auto.

Profiel  

1 van de 29
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook