Roest chassisbalk
docitro
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102

Gepost: 10 januari 2007 12:49 PM

Mijn Cx heeft helaas rechts achter in een langsbalk een slechte plek zitten. Na wat gemorrel eraan viel er een gat van ongeveer 3 bij 3 cm. Sad Hij is hier overigens vorig jaar wel gewoon mee door de APK gekomen!
Maar officieel is dit toch afkeur?
Ik was van plan om eens een professionele anti-roestbehandeling uit te laten voeren, maar dan zullen dit soort slechte plekken eigenlijk eerst aangepakt moeten worden.

Mijn vraag is nu, kun je dit lassen? Ik heb zelf totaal geen ervaring met lassen, maar het lijkt me een lastig bereikbare plek. Het subframe/achterbrug hangt er namelijk onder. Ik heb op de foto even aangegeven waar de slechte plek bij mij zit (foto van mijn auto even niet mogelijk, want staat in stalling). Het gat zit in het zicht aan de zijkant van de balk, maar ook de onderkant van het U-profiel ziet/voelt krokant. Hier onder zit dus maar weinig ruimte tot aan het subframe.

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243

Gepost: 10 januari 2007 05:03 PM
  [ # 1 ]

foto?

als ik het goed begrijp is het de aansluiting van de kokerbalk op de ronde buis?
dit is inderdaad een k… plek.
het beroerder is dat er een aantal lagen over elkaar heen zitten daar.

met de bereikbaarheid moet je rekenen dat het weg en schoonslijpen vaak een groter probleem is dan het lassen.
wil ook wel een keer kijken, en als het weinig werk is ook wel helpen.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

docitro
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 10 januari 2007 08:12 PM
  [ # 2 ]

Voor de foto, klik op de link. Het is dus een foto van een andere cx, met nog gezonde kokerbalk, heb alleen het punt even aangegeven. Dit omdat mijn auto nu in de stalling staat.

Het zit dus op de aansluiting van twee plaatdelen.

Profiel  

trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1377

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 10 januari 2007 09:38 PM
  [ # 3 ]
docitro schreef:

Voor de foto, klik op de link. Het is dus een foto van een andere cx, met nog gezonde kokerbalk, heb alleen het punt even aangegeven. Dit omdat mijn auto nu in de stalling staat.

Het zit dus op de aansluiting van twee plaatdelen.

Ik heb al bij verschillende CX’n deze roestschade hersteld, je kan dit doen op 2 manieren.

Ofwel vervang je het verrotte deel van de balk door een op maat gemaakt exemplaar,dit is de beste manier maar daarvoor moet het subframe er onderuit .
Zo heb ik het gedaan bij m’n 22TRS feit is wel dat het subframe ook moest vervangen worden dus dat ging gelijk mee door.

Ofwel maak je een L die je langs 1 kant over de balk schuift vastlast langs de bovenkant en zijkanten en zet je een plaat over de andere kant die je ook boven en opzij vast last vervolgens las je de onderkant vast aan de L waardoor je dus een U krijgt die over de slechte balk zit.
Dit is goed te doen en proper af te werken uiteraard is de eerste manier beter.
Maar dit gaat wel zonder het chassis er onderuit te halen wel moet de benzinetank er onderuit.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 14 januari 2007 05:28 AM
  [ # 4 ]

voor de apk mag er per sectie een vierde deel van de opervlakte of de omtrek van de sectie verrot zijn, bij een eend betekent dat, dat er zowat een meter van je bodem plaat los mag liggen en dan word hij nog goed gekeurt,

dus dat gat van 3 cm is geen probleem.

neem eens contact op met de mannen van carprotec

http://www.caprotech.nl/

die repareren ook de slechte plek van jouw, en hun product is waanzinnig goed.

Profiel  

docitro
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 21 februari 2007 12:21 AM
  [ # 5 ]

Afgelopen weekend heb ik de Cx even opgehaald en de verotte plek waar ik een maand geleden over begon eens op de foto gezet.
Hier wat foto’s ervan:

En nog een tweede slechte plek in dezelfde balk verderop Crying or Very sad :

Ondertussen ben ik maar eens aan een lascursus begonnen, leek me wel nuttig Smile

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 21 februari 2007 12:25 AM
  [ # 6 ]

dat ziet er niet zo mooi uit Crying or Very sad

Profiel  

PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1130

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 21 februari 2007 12:29 AM
  [ # 7 ]

op je subframe zit ook al een flinke ‘roestpukkel’ Confused

Ik denk dat je erhet verstandigst aan doet om het subframe te verwijderen als je het netjes wilt maken, spreek uit ervaring Wink

Is dit de enigste rottigheid aan de auto ?

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  

docitro
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 21 februari 2007 12:46 AM
  [ # 8 ]

Ja precies onder het gat in de balk is ook het subframe aangetast.
Verder lijkt het subframe mij wel redelijk hard. Maar ik heb natuurlijk geen uitgebreide ervaring, want dit is mijn eerste en enige Cx.

Ik heb het afgelopen weekend alles eens uitgebreid bekeken en ontdekte verder in de wielkast rechtsvoor na wat peuteren ook twee rotte plekken,
boven in de wielkast 10 bij 15 cm:

En rondom de dop naar de dorpel toe (tenminste vroeger zat daar zo’n rubberen dop, hier was met wat bodenschutz tectyl een stukje blik voorgeplakt Shocked ):

De dorpels zien er zo door de openingen glurend wel goed uit. Linkerwielkast is goed evenals wielkasten achter.

Dan als laatste nog deze:

Dit is de bodem onder de voorstoelen ergens precies onder de langsligger van het subframe.

Toch meer rottigheid dan je bij een eerste vluchtige blik opmerkt helaas…

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 22 februari 2007 07:03 PM
  [ # 9 ]

shit is dat he? denk je dat je alles goed bekeken hebt en dan komt er nog meer tevoorschijn.
gebeurt mij ook vaak.

dat dichtgeplakte gat zou ik me niet zo’n zorgen om maken gewoon goed schoonmaken, antiroest en dan weer dichtplakken.

stukje bij de achterpoot is erg klote, wil je dat goed doen moet denk ik het chassis eronderuit.

de rest is volgens mij wel te doen, maar kijk eerst echt goed of er niet nog meer is.
als dit alles is valt het nog erg mee hoor.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

docitro
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 24 februari 2007 06:26 PM
  [ # 10 ]

Ja valt dan toch wel tegen, al is het natuurlijk nou ook weer niet zo dat het ineens allemaal hopeloos is.
Voor dat stukje bij de achterbrug leek mij de tip van trxke ook wel een optie:

Ofwel maak je een L die je langs 1 kant over de balk schuift vastlast langs de bovenkant en zijkanten en zet je een plaat over de andere kant die je ook boven en opzij vast last vervolgens las je de onderkant vast aan de L waardoor je dus een U krijgt die over de slechte balk zit.
Dit is goed te doen en proper af te werken uiteraard is de eerste manier beter.
Maar dit gaat wel zonder het chassis er onderuit te halen wel moet de benzinetank er onderuit.

Ik zat ook na te denken over een goede anti-roestbehandeling. Misschien daar eerst eens laten inspecteren, slechte plekken aanpakken en dan laten behandelen?
Dacht dan in eerste instantie aan een Dinitrolbehandeling bij Gosliga in Leeuwarden.

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten

Gepost: 25 februari 2007 05:48 PM
  [ # 11 ]

anti roest is pas aan de orde als het oude zeer weg is.
volgens mij kan goslinga je wel een goede lijst met aan te pakken plekken geven.
ben er zelf nooit geweest maar heb wel goede verhalen gehoord.

wat dinitrol betreft heb ik wisselende verhalen gehoord, maar het is ongetwijfeld veel beter dan niets doen.
ik heb zelf een praktijk test gedaan met insmeercompound van tenco.
ik had zelf ongeveer dezelfde plek onder het voorscherm als jij, daar heb ik een nieuw stuk ingelast.
dit stuk blanke plaat heb ik behandeld met insmeer compound, en het resultaat na de afgelopen pekel periode viel mij niet tegen.

het blik is nog puntgaaf

Profiel  

docitro
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 25 februari 2007 06:13 PM
  [ # 12 ]

Ik heb de verschillende onderwerpen over anti-roestbehandelingen al wat doorgelezen en dan kom je inderdaad verschillende ervaringen over dinitrol tegen.
Uit die bekende duitse test van verschillende producten kwam dinitrol als niet al te best uit de bus. Als je op die test af gaat zou je moeten kiezen voor Mike Sander’s fett. Maar ik ken geen bedrijf in de buurt die dat toepast.
Dat Tenco spul wordt zo te zien gebruikt bij boten als ik even google. Maar stopt dit ook al aanwezige roest?

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten

Gepost: 25 februari 2007 06:17 PM
  [ # 13 ]

het spul dringt in staal en ook in roest.
maar als het echt roestbrokken zijn zou ik er niet al te veel van verwachten.
maar dat geldt denk ik ook voor andere producten.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook