Schiet me nog iets te binnen (beschouw het als een tip voor als andere dingen morgen niet lukken): kan je het ding niet dichtsmelten ? Een stuk metaal heet stoken en er op duwen en zo het ventieltje/buisje dicht drukken.
Schijt aan originaliteit.
Dat dichtsmelten heeft wellicht zin.
Ik ga straks als ik weer wakker ben meteen eens kijken wat ik ermee kan doen.
Ook zit ik te denken om de thermostaatdeksel van mijn Digit af te halen. Dan neem ik mijn fiets mee in de trein naar Breda om dan naar m’n stalling te fietsen en de thermostaardeksel daar mee te nemen.
Dit is een foto van hoe de metalen thermostaatdeksel eruit ziet bij het 159A-blok, welke lijkt te passen op een 16TZI-blok: klik!
Oftewel; nog een hoop te doen…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Lelijke Eend schreef:Schiet me nog iets te binnen (beschouw het als een tip voor als andere dingen morgen niet lukken): kan je het ding niet dichtsmelten ? Een stuk metaal heet stoken en er op duwen en zo het ventieltje/buisje dicht drukken.
Dichtsmelten gaat waarschijnlijk niet werken. Plastic van dit onderdeel is zeer waarschijnlijk een thermoharder. Betekent dat het hoge temperaturen en druk kan weerstaan, maar dat het verbrandt in plaats van smelt wanneer je het verhit boven zijn grenswaarde.
dichtsmelten kan je vergeten, dat kan de druk heus niet aan.
zet er lekker een ander huis op, al het andere kost een hoop tijd en levert frustraties op, waarna je er toch een ander thermostaathuis op moet zetten.
succes!! en houdt moed!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Ik had met Alcyone ook al de diverse mogelijkheden van dichtsmelten besproken en was al tot de conclusie gekomen dat dat niet ging werken.
Nu vertrek ik zo per trein naar Brabant om daar te kijken bij mijn stalling.
Als alles goedgaat, zit er vanmiddag weer een goed thermostaatdeksel van kunststof op mijn BX en kan ik weer rijden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:IK had met Alcyone ook al de diverse mogelijkheden van dichtsmelten besproken en was al tot de conclusie gekomen dat dat niet ging werken.
Nu vertrek ik zo per trein naar Brabant om daar te kijken bij mijn stalling.
Als alles goedgaat, zit er vanmiddag weer een goed thermostaatdeksel van kunststof op mijn BX en kan ik weer rijden.
Sjees allemachtig. Dat niemand meer inde buurt iets heeft liggen?
Nja, succes ermee in elk geval!
Tsja…..je moet soms VERRE reizen maken om BX te kunnen en ook blijven rijden….vertel me niks
Hopelijk heb je het vandaag weer voor elkaar, Wouter.
Vanmiddag gaat je stadgenoot (Knäckör) naar Breda! Dat scheelt wellicht weer een treinkaartje?
Bovendien: met jouw geluk krijg je waarschijnlijk ook dat je fiets een lekke band krijgt of dat de ketting eraf loopt?
Mocht dat laatste gebeuren mag je me altijd bellen om je op het station op te halen, hoor!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Hehe, Oudelut zit niet ver van de pech die ik vandaag weer heb gehad….
Ik ga zo slapen en heb niet eens meer zin om het over die klote-BX te hebben, maar zal toch even een korte opsomming doen, om er morgenavond weer op terug te komen.
- vanmiddag met fiets en al naar Gilze-Rijen gegaan.
- uiteraard 30 min bij Vught stilgestaan wegens een seinstoring.
- in de miezerregen naar Molenschot gefietst.
- mooie kunststof thermostaatdeksel weten te scoren van een Progress (nogmaals dank!!)
- voor de gein ook maar de metalen thermostaatdeksel van de Digit meegenomen (je weet maar nooit…..... )
- wereldreis terug naar Hilversum.
- om 21.00 uur eindelijk tijd gehad om aan de klus te beginnen.
- nieuwe kunststoffen thermostaatdeksel gemonteerd.
- slang eraan vast gemaakt.
- slangenklem aandraaien.
- KRAK!
- wat…?
- oftewel 2 thermostaatdeksels in 2 dagen gesloopt….
- gelukkig nog de metalen van de Digit als reserve, dus die maar gemonteerd.
- Systeem ontlucht en testritje maken maar.
- Na zo’n 15 km viel de BX ineens stil….
- op slechts 500 m van het tankstation was de LPG-tank al weer leeg (dagteller gaf 315 km aan…), dus dat werd een heel eind duwen. Op benzine rijdt dit kreng niet meer, ondanks de nieuwe bougies en bougiekabels, maar de LPG-specialist heeft er mooi voor gezorgd dat ie niet meer op benzine rijdt.
En in Hilversum is op zondagavond geen enkel benzinestation open waar je nog LPG-kunt tanken. Zelfs benzine is bizar schaars hier in Hilversum.
Dan maar een taxi gebeld die me naar huis heeft gebracht…
De BX staat nu dus zielig alleen bij het tankstation te wachten. Pas morgenochtend om 8 uur is er weer iemand aanwezig. Ik moet dan met de fiets daar naartoe, dan tanken en dan als een gek naar m’n werk scheuren, want ik moet nog een nieuwe collega inwerken…
The story continues, maar om nou te zeggen dat ik blij word van het “karakter” van deze BX…..
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX






















Totaal aantal Berichten: 3844
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
hoeveel pech kun je hebben…...
mpostma schreef:Sja, van je buren moet je het maar hebben.
@Martijn. Ik zat met Wouter op MSN ook al te foeteren op de kwaliteit van dit soort constructies. Vroegah had je gewoon fijn een alu huisje met een boutje met inbus. DAT breekt niet zo snel af, met die plastic zooi kun je er weer op wachten. dik 3 ton en meer dan 10 jaar of niet.. Dat bewegende slijtage onderdelen kapot gaan met de kms: OK, maar dit soort statische prullaria mag gewoon niet zo makkelijk kapot gaan.
Ow, volgens mij gingen die alu dingen juist altijd lekken omdat ze scheurden bij de ontluchtingsnippel?
Als ik me al bezondig aan zoiets als het losdraaien van een kunststof nippel die het al zo lang heel lekker warm gehad heeft dan overdonder ik ‘m voor die tijd wel met een overdosis WD40, en dan nog bedenk ik me 10x voordat ik ‘m aanraak. Als het ook maar enigzins anders kan (bijv een slang die in de buurt zit loskoppelen) dan doe ik dat. Maar zo te zien had Wouter die keuze niet.
Ich bin ein Breaker
Sja, achteraf klinkt dat wel logisch.
Al moet ik er wel bij vermelden dat dit de allereerste keer is in de 130.000 km dat ik BX’en rijd, dat ik iets heb gedaan aan het koelsysteem. Eens moet de eerste keer zijn en zo leer je maar voort…
(<—sarcastisch lachje)
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Sja, achteraf klinkt dat wel logisch.
Al moet ik er wel bij vermelden dat dit de allereerste keer is in de 130.000 km dat ik BX’en rijd, dat ik iets heb gedaan aan het koelsysteem. Eens moet de eerste keer zijn en zo leer je maar voort…![]()
(<—sarcastisch lachje)
Eh, ja, ik heb ook mijn lesje wel geleerd om tot deze “wijsheid” te komen, al is niet alles daarvoor gebaseerd op autoos maar andere apparatuur; dat houdt het probleem vaak wel wat “beperkter” van omvang…
Nouja, succes met het oprapen van de scherven. Bedenk je trouwens ook dat een niet-ontluchte verdamper ook tot stilvallen kan leiden.
Ich bin ein Breaker
Sja, daar zeg je me wat…
De auto heeft minstens 15 minuten stationair gedraaid. Bij de thermostaat kwam al gauw wat koelwater naar buiten dus daar heb ik alles goed vastgedraaid.
Bij de radiateur viel weinig te beleven.
Alle slangen werden goed warm, ook beide slangen naar de verdamper toe.
Daarom ben ik maar dat proefrondje gaan rijden met bovenbeschreven afloop.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX





















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Allemaal kleinigheidjes… maar wel vervelende kleinigheidjes!
Werkt jouw LPG tankmeter trouwens niet goed?
We moeten maar eens uitzoeken waarom ze het niet meer op benzina doet.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY