










Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik heb een probleempje met mijn XM. Het gaat om een 2.1TD uit 1991 met 290000km. Als ik optrek vanuit lage toeren hoor ik duidelijk een rammel, ijzer op ijzer geluid zal ik maar zeggen. Het klinkt echt niet lekker, ik dacht dat het aan de bak lag, er lag ook ijzer slijpsel onderin. Nu heb ik de bak vervangen maar dit maakt niets uit! Zouden het de aandrijfassen kunnen zijn? Als ik het stuur helemaal omgooi en gas geef hoor ik namelijk geen knak geluiden. Alle hulp is welkom!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hoi,
Een beetje slijpsel zul je altijd wel in een versnellingsbak met een tonnetje of meer vinden, iedereen poetst wel eens de tandjes
Dat metalige gerammel is dus bij een bepaald toerental? dan zou ik de uitlaat eens nalopen, misschien hangt je hitteschild los, of misschien hangt je uitlaat net ergens tegenaan waardoor je dat geratel krijgt.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Re: XM ratelt tussen de 1000 en 1600 toeren
boukewerff schreef:Ik heb een probleempje met mijn XM. Het gaat om een 2.1TD uit 1991 met 290000km. Als ik optrek vanuit lage toeren hoor ik duidelijk een rammel, ijzer op ijzer geluid zal ik maar zeggen. Het klinkt echt niet lekker, ik dacht dat het aan de bak lag, er lag ook ijzer slijpsel onderin. Nu heb ik de bak vervangen maar dit maakt niets uit! Zouden het de aandrijfassen kunnen zijn? Als ik het stuur helemaal omgooi en gas geef hoor ik namelijk geen knak geluiden. Alle hulp is welkom!
Aandrijfassen liggen ook wel voor de hand. Echter: heb je de koppeling en drukgroep ook vervangen? Last but not least kunnen de hooflagers of axiale lagers versleten zijn. Maar in dat laatste geval zou het blok niet lang meer leven en aardig wat herrie maken.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Uitlaat het ik al nagekeken, daar rammelt niets. Koppeling inclusief druklager heb ik idd vervangen. De motor klinkt goed en het geluid lijkt ook meer van links te komen. Het is ook alleen als je rijdt. Als je stilstaand gas geeft dus niet.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
boukewerff schreef:Uitlaat het ik al nagekeken, daar rammelt niets. Koppeling inclusief druklager heb ik idd vervangen. De motor klinkt goed en het geluid lijkt ook meer van links te komen. Het is ook alleen als je rijdt. Als je stilstaand gas geeft dus niet.
Hmm, ik denk dan toch een aandrijfas.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Daar zit ik ook aan te denken maar hoe kan ik dit testen?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Als dat zo is dan moet je dat ook merken in stuurgedrag, denk ik. Toevallig had ik een geintje vorige week met m’n aandrijfas. Die liep vast op de snelweg! Ik moest het paard opnieuw temmen, zeg maar, dat was een aardige doodsangst. Je zou dus speling in een van de assen moeten constateren, lijkt me.
Ik hoop dat het gewoon resonantie is.
See, buy, fly C5 V6
xm_turbo schreef:Ik moest het paard opnieuw temmen, zeg maar, dat was een aardige doodsangst. .
Je pony zal je bedoelen…......
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
bxbressers schreef:xm_turbo schreef:Ik moest het paard opnieuw temmen, zeg maar, dat was een aardige doodsangst. .
Je pony zal je bedoelen…......
![]()
![]()
Hohooooo…huuuuh peerd huuuuh. Nee, ‘k ben blij dat we weer rijden hahaha! Heb dat hok nodig voor m’n werk. En als het over aandrijfassen gaat krijg ik ff rillingen haha. Ik denk dat het toch resonantie is, uitlaat o.i.d. Als het assen zijn moet je het ook merken in de bochten, lijkt me. Tokkelen enzo.
See, buy, fly C5 V6











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ja precies, dat tokkelen hoor ik dus niet. Echt helemaal niet dat is het gekke. En wat resonantie betreft, ik heb goed gekeken bij de bakwissel en echt niets gevonden. Ik ben wel redelijk technisch en kan eigenlijk, tot nu toe, alles zelf oplossen. Maar hier kom ik dus ff niet uit. Wel verdenk ik het tussenlager in de rechter aandrijfas. Die klonk niet helemaal lekker toen ik de as eruit had. Dit lager wil ik aanstaand weekend gaan vervangen. Maar ja dat is aan de rechter kant….
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
boukewerff schreef:Ja precies, dat tokkelen hoor ik dus niet. Echt helemaal niet dat is het gekke. En wat resonantie betreft, ik heb goed gekeken bij de bakwissel en echt niets gevonden. Ik ben wel redelijk technisch en kan eigenlijk, tot nu toe, alles zelf oplossen. Maar hier kom ik dus ff niet uit. Wel verdenk ik het tussenlager in de rechter aandrijfas. Die klonk niet helemaal lekker toen ik de as eruit had. Dit lager wil ik aanstaand weekend gaan vervangen. Maar ja dat is aan de rechter kant….
ALs je tripoide koppelingen (aan bakzijde) slecht zijn, dan merk je vaak wel wat in je stuur (rammelen of trillen of lawaai maken) maar het hoeft dan niet echt te trillen. Homokineten (aan wielzijde) zullen wel tokkelen in de bocht.
Ik vind het wel erg verdacht dat sturen invloed heeft op het geluid. Dat wijst toch echt wel op een kapotte as.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
In het stuur voel ik niets, wat wel nieuw is dat er een scheurend geluid te horen is als ik redelijk veel gas geef. Dat is pas na de bakwissel gekomen. Ik verdenk hiervan het tussenlager. Het gekke is alleen dat ik het alleen hoor bij rechtuit en nog meer bij links af slaan. Neem ik een bocht naar recht hoor ik helemaal niets. Maar dit hele verhaal speelt dus pas boven de 1600 toeren.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
boukewerff schreef:In het stuur voel ik niets, wat wel nieuw is dat er een scheurend geluid te horen is als ik redelijk veel gas geef. Dat is pas na de bakwissel gekomen. Ik verdenk hiervan het tussenlager. Het gekke is alleen dat ik het alleen hoor bij rechtuit en nog meer bij links af slaan. Neem ik een bocht naar recht hoor ik helemaal niets. Maar dit hele verhaal speelt dus pas boven de 1600 toeren.
Bij mij was het ook een paar weken aan de gang, maar meer een rammel. De ene keer erger dan de andere keer. Was de homokineet die aan z’n eind was. Zou hem idd maar even weer op de brug zetten. Wellicht tussen lager. Bij mij was het gek genoeg ook meer naar het links sturen…dus zou je ook zeggen dat het linkeras is…dus korte kant, dat scheelt
Heb toch ergens het idee dat het je homokineet is. Alleen vreemd dat bij zo’n laag toerental is.
See, buy, fly C5 V6











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik heb het tussenlager vervangen, het geluid is nu weg in de bocht. Maar het geluid bij lage toeren is er nog steeds. Blijven toch de aandrijfassen over….
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ik zit eigenlijk in een andere hoek te denken, ik heb ooit een (sl)opel Kadett GSI gehad (nooit verder vertellen hoor, moet aan m’n imago denken ) die ook bij een bepaald toerental een een dergelijk geluid liet horen.
Ik had hem zo gekocht, en na een paar weken trok ik het blok open om te kijken wat er zoveel herrie maakte en er bleek een drijfstanglager mee te lopen en af en toe, bij een bepaald toerental, kon je de speling horen. Bij het verhogen of verlagen van het toerental was het geluid verdwenen, maar de slijtage gaat natuurlijk wel door.
Bij dat blok was het vrij eenvoudig te checken via het carter, ik weet niet of dit bij deze blokken ook gaat, aangezien mijn dame al zo’n vijf ton probleemloos afgelegd heeft .
Misschien zijn er forummers die je daar meer over kunnen vertellen.
Zweven of sideways…..... that’s the question
Bekijk je motorsteunen eens goed, vooral die op de bak. Misschien kantelt ie zover dat ie bij een bepaald toerental ergens tegenaan komt.