Dashbord vernieuwen
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4695

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 02 maart 2007 12:19 AM

Mijn dashbord in mijn DS 3de neus laatste model(3 klokken) begint er lelijk uit te zien! Wat kan ik doen om dat weer mooi te krijgen? dus mooi zwart? of kan ik beter een okazie dach er in gooien? de zilverkleurige versiersels ,zijn ook haast allemaal vergaan + dat de linker luchtrooster kapot is. Er mankeren ergens een paar lamellen. is een dash 3de neus gemakkelijk te verwijderen? want naar het schijnt,het enig waar je gemakkelijk bij kan in een DS I.E. is het stuur Laughing

Profiel  

xm_addict
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 195

Gepost: 02 maart 2007 12:46 AM
  [ # 1 ]

Bedoel je het bovenste kunsttofgedeelte ? Was bij mij ook met niets, maar ook NIETS mooi te krijgen (Franse wagen, veel stof en zon). Ontvettende zeep, cockpitspray, was,... allemaal noppes. Ten einde raad geprobeerd met bandenreinger. Spul gaat schuimen, wordt na enkele minuten vloeibaar en dan nawrijven. Na 1 of 2 beurten eindelijk weer blijvende glans. Groen/gele spuitbussen te koop bij AUTO5. Uiteraard ook schitterend resultaat op de banden. Ook aan te bevelen voor hoedenplankbekleding. Voor wat betreft de luchtroostertjes. Even lichtjes schuren, een zeer fijn penseel, potje modelbouwzilver/chroom en een vaste hand geven een duidelijk merbaar verschil ! Ook het blauw grijze metalen gedeelte kan je een beetje bijwerken (lak vaak weg rond contactslot) door wat satijnmodelbouwlak (antraciet/zwart) te mengen tot je ongeveer de juiste tint hebt.

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 02 maart 2007 12:49 AM
  [ # 2 ]
xm_addict schreef:

Bedoel je het bovenste kunsttofgedeelte ? Was bij mij ook met niets, maar ook NIETS mooi te krijgen (Franse wagen, veel stof en zon). Ontvettende zeep, cockpitspray, was,... allemaal noppes. Ten einde raad geprobeerd met bandenreinger. Spul gaat schuimen, wordt na enkele minuten vloeibaar en dan nawrijven. Na 1 of 2 beurten eindelijk weer blijvende glans. Groen/gele spuitbussen te koop bij AUTO5. Uiteraard ook schitterend resultaat op de banden. Ook aan te bevelen voor hoedenplankbekleding. Voor wat betreft de luchtroostertjes. Even lichtjes schuren, een zeer fijn penseel, potje modelbouwzilver/chroom en een vaste hand geven een duidelijk merbaar verschil ! Ook het blauw grijze metalen gedeelte kan je een beetje bijwerken (lak vaak weg rond contactslot) door wat satijnmodelbouwlak (antraciet/zwart) te mengen tot je ongeveer de juiste tint hebt.

ik heb ooit ergens eens gehoord,dat er een speciale verf zou bestaan om het ganse dachbord opnieuw mooi te maken,maar kan niet meer zeggen wat en hoe!

Profiel  

alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 02 maart 2007 12:59 AM
  [ # 3 ]

Re: Dachbord vernieuwen

blooper1963 schreef:

Mijn dachbord in mijn DS 3de neus laatste model(3 klokken) begint er lelijk uit te zien! Wat kan ik doen om dat weer mooi te krijgen? dus mooi zwart? of kan ik beter een okazie dach er in gooien? de zilverkleurige versiersels ,zijn ook haast allemaal vergaan + dat de linker luchtrooster kapot is. Er mankeren ergens een paar lamellen. is een dash 3de neus gemakkelijk te verwijderen? want naar het schijnt,het enig waar je gemakkelijk bij kan in een DS I.E. is het stuur Laughing

Blooper, ik heb nog wel een setje roosters, radiobakje, randjes om de ventilatieknopjes en een asbak in goede staat met de zilveren randjes nog helemaal intact (rechter rooster iets minder) mag je zo hebben..

Groet

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7354

- SM 2.7 carb
Gepost: 02 maart 2007 01:09 AM
  [ # 4 ]

de no nonses oplossing Wink alles met elkaar fff een dagje vooruittrekken maar dan heb je ook wat Cool

klikkerdeklik

nou we toch bezig zijn: heeft iemand nog een mooi dashboard gedeelte liggen wat om de asbak/radiobakje heenzit Confused:

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012

Gepost: 02 maart 2007 01:21 AM
  [ # 5 ]

Krimplak is meer voor de oudere modellen van dashboarden.

Dashboard zelf (niet het bovenste kunststofdeel) kan je weer netjes krijgen door met een sponsje of stuk schuim in de zwarte (mat) verf te soppen en dit uit te wrijven op het dashboard. Geeft zeer goed resultaat.

Best is wel om alles te demonteren.
3 moeren ovenaan (links achter instumentenpaneel, midden achter radiobakje en rechts door gat van dashboardkastlampje) en dan nog wat schroeven onderaan. Natuurlijk eerst de schakelaars verwijderen en de stuurafdekplaten.

Profiel  

Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206

Gepost: 02 maart 2007 01:30 AM
  [ # 6 ]

Als de krimplak alleen iets verschoten is kun je de zaak makkelijk weer mooi maken.
Eerst dashboard goed ontvetten bv, met St Marc dit maakt de ondergrond direct geschikt om overheen te schilderen dus nooit schuren want hierdoor schuur je de kreukeltjes weg. Daarna met zijdeglans zwart eventueel iets wit aan toevoegen voor de ietwat grijze kleur. Lak verdunnen met terpentine dus zeker geen thinner. daarna met een klein rollertje (schuim of mohair) aflakken. Daarna is het weer als nieuw.

Martin

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 02 maart 2007 01:32 AM
  [ # 7 ]
citrods schreef:

Krimplak is meer voor de oudere modellen van dashboarden.

Dashboard zelf (niet het bovenste kunststofdeel) kan je weer netjes krijgen door met een sponsje of stuk schuim in de zwarte (mat) verf te soppen en dit uit te wrijven op het dashboard. Geeft zeer goed resultaat.

Best is wel om alles te demonteren.
3 moeren ovenaan (links achter instumentenpaneel, midden achter radiobakje en rechts door gat van dashboardkastlampje) en dan nog wat schroeven onderaan. Natuurlijk eerst de schakelaars verwijderen en de stuurafdekplaten.

welke verf kan je hiervoor dan aanraden? (soort)

Profiel  

citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012

Gepost: 02 maart 2007 01:35 AM
  [ # 8 ]

met gewone metaalverf heb ik dat gedaan. Merk weet ik niet meer, maar zal Trimetal of iets dergelijks geweest zijn.

Profiel  

Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1351

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 23 april 2012 12:42 PM
  [ # 9 ]

Geachte allen,

Mijn dasboard (1973, laatste type) heeft last van afbladderende verf, erg vervelend. Het gaat om de lange metalen vertikale strip waar o.a. ook het klokje inzit.
Ik was even aan het graven in oude forums (waaronder deze) Hebben meer mensen ervaring met het verven van het dashboard met een spons? Ik vind zelf die originele rimpellak wel erg mooi, maar als de ervaring slecht is met het zelf doen van deze klus met deze lak maak ik hem gewoon mat zwart.

Alstublieft uw ervaringen!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook