Vanaf 70 km/u hoor ik een ligt “kloppend/ klapperend” geluid links voorin. Vanaf de 110 tot 140 km/u gaat mijn stuur ook behoorlijk trillen. Tijdens het remmen trilt er helemaal niets. Weet iemand wat dit evt. kan zijn?
Xsara Coupé VTR 2003, 2.0 HDI 90 PK
Pfoe!
Kan van alles zijn, zit de onderplaat onder de motor wel goed vast?
Wordt het erger of veranderd de klank in bochten naar links of naar rechts?
Trilt de pook tijdens optrekken?
Heeft het geluid verband met het soort wegdek?
onderplaat moet ik eens controleren, maar kan het stuur daarvan trillen?
is niet anders in bocht of dergelijken
de pook trilt tijdens gasgeven wel ja, niet extreem maar toch trillen
het wegdek heeft wel degelijk invloed lijkt wel ja
Xsara Coupé VTR 2003, 2.0 HDI 90 PK
Dit kan zo veel zijn….
Als je de koppeling in trapt en de motor stationair laat lopen, klopt ie dan nog?
Zo ja? zouden het je bandjes wel eens kunnen zijn… het het met pirelli 6000 al een keer gehad. bonbonkbonk….wat een @#@band!
Kan je niet van iemand een paar wielen lenen?
Ik heb ook een vermoeden dat dat het wel kan zijn. Als ik mijn koppeling in trap dan trilt m’n stuur door en hoor ik nog steeds gebonk. Het klinkt ook echt als iets wat vanuit de banden komt eigenlijk. Maar kan ik dat aan mijn banden zien? Dit zijn vrijwel nieuwe Michelin banden.
Xsara Coupé VTR 2003, 2.0 HDI 90 PK
O… nieuwe banden,
Mischien ben je gewoon een balanceergewichtje kwijtgeraakt.
Kan ook, er kan zoveel!
Voordat je straks je hele motor er uit laat lepelen, begin eens bij de bandjes
Nou, de bandjes zijn gebalanceerd. Hielp geen ene snars. Ben vandaag zelf maar ff gaan kijken of er ergens speling op zat of een lager kapot was ofzo. Heb twee zaken gezien:
- 2 mm speling op de aandrijfstang in de lengterichting van zowel linker als rechter wiel (weet niet of dat normaal is)
- paar kleine gaatjes in de uitlaat ongeveer halve meter voor de demper.
Kan een van deze dingen het trillen/ kloppen veroorzaken?
Xsara Coupé VTR 2003, 2.0 HDI 90 PK
dank je voor de tip, ga ik morgen meteen proberen
Xsara Coupé VTR 2003, 2.0 HDI 90 PK
peusjoo306 schreef:die speling in de as is vrij normaal, echter vrees ik dat de buitenste homokineet aan het overlijden is….
aleen de homokineet vervangen is bij een xsara niet mogelijk, dus je zit meteen gebonden aan een nieuwe as.
een tipje om te checken of de homokineet aan het doodgaan is,
pak een ruim parkeerterrein, zet je de auto in zijn 1 en ga nu rondjes draaien met flink gas in zijn 1 en stuur voledig uit…ga zo links rondjes maken, en ook rechts..een slechte kineet zal zo van zoch laten horen en zo is ook te checken welke kant het geluid nou werkelijk van daan komt.
succes
Ik heb inmiddels m’n rondjes gedraaid. Niets te horen gelukkig, moet ik toch naar andere oorzaak zoeken dan.
Xsara Coupé VTR 2003, 2.0 HDI 90 PK
Draagarmrubbers misschien?
Re: Trillend stuur kloppend geluid
mvanderpot schreef:Vanaf 70 km/u hoor ik een ligt “kloppend/ klapperend” geluid links voorin.
Ik vermoed je aandrijf as, heb exact hetzelfde gehad met mijn ZX.
Ijs schreef:Draagarmrubbers misschien?
Kan ik dit of een defect aan de aandrijfas controleren?
Xsara Coupé VTR 2003, 2.0 HDI 90 PK
Het probleem is eindelijk opgelost! De band linksachter was gaan “cuppen”, dit veroorzaakte ook het kloppende geluid en trillend stuur. Een bandenspecialist heeft nu de achterbanden voor erop gelegd, gezien de banden nog minimaal 15.000 km meekonden. Nu wel een hoop lawaai voorin, gezien het probleem alleen maar verplaatst is. Iig geen trillend stuur meer.
Xsara Coupé VTR 2003, 2.0 HDI 90 PK
Ja inderdaad, en trillen in het stuur word grotendeels veroorzaakt door de voorwielen en niet achter.
Ik kan alleen maar de volgende feiten op een rij zetten:
- Het bonkende geluid is verplaatst naar voren
- Ik heb zelf het cup-effect gezien en gevoeld op de band
- Het stuur trilt absoluut niet meer, het carrosserie trilt vooin nu wel
- De bandenspecialist heeft me verteld dat dit trillen en bonken nog wel een 3 à 4 duizend km. kan duren. De band slijt daarna, omdat ie op een aangedreven as zit, toch weer mooi recht af. (Dit wordt op diverse forums bevestigd!)
- Ik kan de band bij een specialist laten trimmen, uiteraard kost dit een hoop rubber (dus levensduur) maar dan is de band ook meteen mooi vlak
Voorlopig kijk ik het dus even zo aan, de banden hebben nog minimaal 15.000 km te gaan, dus ik vind het zonde om ze te vervangen.
Xsara Coupé VTR 2003, 2.0 HDI 90 PK