1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Zwitserse berglucht
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 07 maart 2007 09:53 PM

Vandaag een Zwitserse break automaat gekocht, een 2.5tri uit 1984. Nu zijn de Zwitsers blijkbaar erg zuinig op hun zuivere berglucht want deze CX is voorzien van allerlei (in Zwitserland) verplichte voorzieningen om de uitlaatgassen minder vuil te maken. Een zogenaamd système antipollution. Kent iemand alhier dit systeem zoals verplicht in Zwitserland aangebracht. Het lijkt in ieder geval een uitlaatgas hercirculatiesysteem zoals EGR. Ik kom in een bijgeleverd voertuigdocument de term pulsair tegen. Wat houdt dit precies in?
Op internet vind ik wel een Zweeds document over dit document maar mijn Zweeds is op zijn hoogst zeer matig te noemen http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/sb/g0-84-31.pdf

Groet,

Jeroen

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 08 maart 2007 01:02 AM
  [ # 1 ]

Re: Zwitserse berglucht

Heb je foto’s? Dat is nog een type 1 dus, vrij zeldzaam lijkt me!
Pulsair heb ik eerder van gehoord, bij BMW boxermotoren. Googlen leverde dit op:
http://www.amt.nl/web/show/id=47538/contentid=889/Schonere-uitlaatgassen-na-koude-start,-luchtinjectie-terug-van-weggeweest-(2000-01).html
Dat document komt me bekend voor, dat is er misschien ook wel in een wel te lezen taal….

baroen schreef:

Vandaag een Zwitserse break automaat gekocht, een 2.5tri uit 1984. Nu zijn de Zwitsers blijkbaar erg zuinig op hun zuivere berglucht want deze CX is voorzien van allerlei (in Zwitserland) verplichte voorzieningen om de uitlaatgassen minder vuil te maken. Een zogenaamd système antipollution. Kent iemand alhier dit systeem zoals verplicht in Zwitserland aangebracht. Het lijkt in ieder geval een uitlaatgas hercirculatiesysteem zoals EGR. Ik kom in een bijgeleverd voertuigdocument de term pulsair tegen. Wat houdt dit precies in?
Op internet vind ik wel een Zweeds document over dit document maar mijn Zweeds is op zijn hoogst zeer matig te noemen http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/sb/g0-84-31.pdf

Groet,

Jeroen

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 08 maart 2007 01:41 AM
  [ # 2 ]

dat systeem zat ook op de motor die nu in mn prestige ligt, die kwam oorspronkelijk uit een zwitserse pallas.

het systeem, ‘spuit’ verse lucht bij de uitlaatgassen en voert ook wat uitlaatgassen terug naar de inlaat, om zodoende aan de emissie eisen van zwitserland te voldoen.

Ik heb he er allemaal afgesloopt, en de extra gaten in het spruitstuk dichtgelast .

had er diverse fotos van, maar ben helaas na een systeemcrash alle 250 fotos van de restauratie kwijt

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 08 maart 2007 02:04 AM
  [ # 3 ]
PHoskam schreef:

dat systeem zat ook op de motor die nu in mn prestige ligt, die kwam oorspronkelijk uit een zwitserse pallas.

het systeem, ‘spuit’ verse lucht bij de uitlaatgassen en voert ook wat uitlaatgassen terug naar de inlaat, om zodoende aan de emissie eisen van zwitserland te voldoen.

Ik heb he er allemaal afgesloopt, en de extra gaten in het spruitstuk dichtgelast .

Ja, zoiets lijkt het te zijn. Waarom heb je het er afgesloopt trouwens. Vermogenverlies? Of waren er problemen mee?

De wagen komt waarschijnlijk in april op de weg. Vooralsnog wat standaard onderhoud, anti-roest behandeling en vervolgens naar de RDW. Foto’s heb ik wel beschikbaar maar moeten eerst wat kleiner ge"bit” worden. Ik heb hem overigens via Cxdunord gekocht. Hij heeft nog meer mooi spul staan waaronder twee breaks.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Mr DS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 401
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 08 maart 2007 02:23 AM
  [ # 4 ]

Hallo baroen;

Wat PHoskam schrijft klopt; ik heb zelf vorig jaar een GTi type 2 uit Zwitserland geïmporteerd en ook hier zat deze EGR achtige regeling op.
Bij mij was deze overigens al buiten werking gesteld.

Ik ben benieuwd naar de foto’s en naar de kleur en verdere uitvoering.
Veel succes met je nieuwe aanschaf.

Gert.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 08 maart 2007 11:36 AM
  [ # 5 ]

Die systemen geven inderdaad vaak storingen. Verder lijkt het me dat er wel wat extra weerstand in de uitlaat optreedt, dus enig vermogensverlies zou dan een logisch gevolg zijn.

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  
 
Mr DS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 401
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 08 maart 2007 12:02 PM
  [ # 6 ]

Zo’n systeem levert zeker vermogensverlies op; onder andere doordat de verbrandingsgassen gerecirculeerd worden. Dit betekent dat er een mengsel van uitlaatgas en verse lucht gebruikt wordt om de cylinders van vulling te voorzien. Dit is altijd slechter (voor het vermogen) dan een vulling met verse lucht al dan niet gecomprimeerd (turbo).

In mijn andere tak van sport, Cobra’s bouwen, zie je het zelfde fenomeen met de gebruikte V8 motoren, naarmate het bouwjaar jonger wordt, zitten er meer voorzieningen op om de motoren z.g. “lean burn” te maken. Bijvoorbeeld door EGR, veranderde eprom instellingen en ook door zuiver mechanische zaken als headers toe te passen die een restrictor hebben. Evil or Very Mad  Evil or Very Mad Zeer nadelig voor het vermogen dus.
Gelukkig is er bij zo een blok veel te winnen door die zaken er uit te halen en/of door een ander motormanagementsysteem toe te passen van b.v. Edelbrock. Mijn huidige 302 blok van standaard 225pk naar 430+ pk. de rollenbank zal het uitwijzen als de auto klaar is.

Gert

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 maart 2007 12:06 PM
  [ # 7 ]

Het zat ook op de SM voor de amerikaanse markt. Ging vaak stuk waardoor je uitlaat ging lekken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 maart 2007 12:26 PM
  [ # 8 ]

Een zuiver pulsair systeem voert geen uitlaatgassen naar de inlaat, maar andersom. Door extra verse zuurstof in de uitlaat bij de hete uitlaatgassen, kunnen de overblijvende benzinedampen na verbranding makkelijker naverbranden.

Je kan wel zien: als het aanzuigpijpje van het pulsair systeem naar de luchtinlaat van rubber is vind kan zeker geen uitlaatgasrecirculatie plaats.
Overigens kan er wel EGR plaatsvinden met een apart los systeem.

Het systeem maakt gebruik van de onderdrukgolven in de uilaat om lucht aan te zuigen. Dus precies nadat een uitlaat klep sluit zorgt de kolom voorstruwende lucht verderop in de uitlaat voor een onderdrukpuls achter de uitlaatklep in het uitlaatspruitstuk. Hier zitten precies de aanzuigbuizen van het pulsairsysteem.

In Nederland was het ook terug te vinden op de BX 16 TRI (1987/1989) en de BX 14 basis met TU carburateurmotor (rond modeljaar 1989 met enige uitloop naar 19990).

Zweden/Zwiterland waren sowieso redelijk veeleisend op het gebied van emissie eisen. Diesels moesten ook al vroeg voorzien worden van EGR en kat.

Leuke zweedse PDF. Letterlijk staat er

De volgende uitlaatgasreinigigingsvoorziening gebruikt:

- autmatische luchttoevoer naar uitlaatsysteem
- terugcirculatie van een klein deel uitlaatgassen naar inlaatsysteem (egr klep)
- verlaat/afgereremde toerentaldaling naar stationair.

Later worden de systemen beschreven. Er zit nondeju een EGR systeem van GM op gebeund!! Dit is overigens wel een apart systeem naast de pulsair.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 maart 2007 12:29 PM
  [ # 9 ]
bogaard77 schreef:

Het zat ook op de SM voor de amerikaanse markt. Ging vaak stuk waardoor je uitlaat ging lekken.

Mijn SM komt uit CH en was ook origineel van dit systeem voorzien. Meteen in de oud-ijzer bak gesmeten…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 maart 2007 12:46 PM
  [ # 10 ]
V2 schreef:

Misschien een hele domme opmerking van mij hoor, maar als dat pulsair-systeem juist lucht in de uitlaat laat als er een vacuum ontstaat doordat er een uitlaatklep dichtgaat, dan verbetert toch ook de doorstroming van de uitlaatgassen? Anders remt na elke klepsluiting de gas-stroming af, en moet het weer op gang worden gebracht als er weer een klep opengaat. Dit klinkt een beetje als het waste-gate-verhaal bij een turbo, maar dan wel wat anders natuurlijk Smile

Mijn stelling is ook dat pulsair in principe geen vermogen kost. Het kan natuurlijk nog wel kapot en dan ben je het natuurlijk ook liever kwijt dan rijk.

Alleen hierboven worden pulsair en EGR nogal eens door elkaar gehaald. EGR kost in pricinipe ook geen vermogen als het goed werkt zoals het ontworpen is. Helaas gaat dat niet altijd meer op bij oudere motoren waarbij alles niet helemaal meer volgens de fabriekstoleranties werkt.

Dan komen er toch teveel uitlaatgassen in de inlaat en dan begint het gesodemieter. Of het gaat gewoon stuk…

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 08 maart 2007 03:33 PM
  [ # 11 ]

Zodra ik de CX “echt” heb, zo begin april, zal ik eens wat foto’s nemen. Bij het bekijken gisteren had ik wel de indruk dat er meer systemen op zitten. Dus pulsair en EGR zal, als ik het hierboven allemaal goed begrijp, er allebei op zitten, van Opel Twisted Evil  nog wel…...

Zien jullie nog eventuele consequenties voor een eventuele LPG inbouw?

Jeroen

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Mr DS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 401
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 08 maart 2007 03:55 PM
  [ # 12 ]

@ baroen:

als je de systemen buiten werking stelt dan heb je geen problemen.

Er loopt ook een ander recent draadje over LPG, daar kun je met name over mijn 2500 GTi nadere info vinden.

Gert.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 08 maart 2007 04:48 PM
  [ # 13 ]

Hier staan enige foto’s. Op de eerste zijn voor de kenner afwijkingen te zien t.o.v. de standaard opbouw bij een 25i motor.  

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 08 maart 2007 04:54 PM
  [ # 14 ]

Mooi hoor Cool

Je hebt idd wel wat extra slangen en leidingwerk Wink

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 08 maart 2007 05:24 PM
  [ # 15 ]
Mr DS schreef:

@ baroen:

als je de systemen buiten werking stelt dan heb je geen problemen.

Er loopt ook een ander recent draadje over LPG, daar kun je met name over mijn 2500 GTi nadere info vinden.

Gert.

Hallo Gert,

ja die draad volg ik ook. Je stelt als ik alles buiten werking stel dan geen probleem. Maar als ik het zo laat als het is, verwacht je dan wel problemen?

Jeroen

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook