Ik koop de zwarte 2200 Pallas uit ‘76 over van Alcyone, aka Alex, als basis voor m’n volgende restauratie-project. Het zal naar schatting nog een jaar duren voordat ik er ook daadwerkelijk mee begin, omdat ik nu midden in de restauratie zit van m’n DS. Maar ik heb iig alweer iets moois in het verschiet zullen we maar zeggen.
Nu heb ik me nog 0,0 verdiept in CX-specifieke zaken en daarom heb ik ff een paar vraagjes over het 1 en ander.
-Er zit een dakraam in dat lekt en het zal zich nog moeten uitwijzen of er hierdoor niet ook onderhuids schade is aangericht. Van een dakraam ansich wordt ik echter wel gelukkig en ik vraag mij af wat degelijke alternatieven zijn voor het raam dat er nu in zit. Zou het originele raam uit de XM er b.v. in passen?
-Er zit nu een 4-bak in en ik heb begrepen dat deze motoren in principe alleen maar met deze bak geleverd zijn. ik heb echter de schurft aan 4-bakken en wil pertinent een 5-bak in deze dame. Is het mogelijk om een 5 bak op een 2200 te monteren en zo ja, wat brengt dit allemaal met zich mee, of ben ik gedoemd om er een compleet andere motor in te plaatsen, zoals een 2400?
-Ik ga haar zoals gezegd een jaar droog weg zetten tot de DS klaar is. Voordien ga ik iig alle roestplekken nog ff tot stoppen brengen met Hydrate 80 en Deox C van Bilthamber (roestomvormer en conserveringsmiddel). Mijn vraag is; zijn er voor de CX nog specifieke dingen waar je op moet letten wanneer je die voor langere tijd stalt?
-Bestaat er een goede electronische ontsteking voor deze motor?
Dat was het voor al eerst ff wat betreft de vragen. Mijn plannen met deze dame zijn, om haar weer helemaal naar showroom-staat te brengen in alle opzichten. Verder blijft ze zwart (was ooit origineel zilvergrijs ) en wil ik het complete interieur opnieuw bekleden met crème-wit leder icm dezelfde kleur alcantara, waarbij ik wat betreft het leder links en rechts wat Prestige elementen wil kopiëren.
Ik ben benieuwd naar de antwoorden op bovenstaande!
Animal triste post coitum






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Heel erg
- Dakraam: als er een origineel dakraam inzit, past een XM dakraam zeker niet.
- Versnellingsbak: Voor zover ik weet zijn de 2400 en de 2500 gewoon een opgeboorde 2200, dus als je daarvan een 5-bak zou vinden zou ik denken dat die in principe moet passen. Weet niet of ‘t wat uitmaakt of de donor injectie heeft of niet, hoewel je met injectie weer met allerlei sensoren zit. Als ik het goed heb is ‘t van origine een DS-motor, dus wellicht past ook een 5-bak daarvan.
- Wegzetten: kan niet meer bedenken dan je al gedaan hebt, droog dus en idd goed om de roestplekken nog te behandelen.

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Als de lekkage er al langer zit kun je er maar beter vanuit gaan dat er onderhuids roestschade zit. Dan kan het alleen maar meevallen. In het laatste nummer van het clubblad van de CX Club staat een “leuk” artikel over de gevolgen…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
beerpeet schreef:Als ik het goed heb is ‘t van origine een DS-motor, dus wellicht past ook een 5-bak daarvan.
Een DS bak gaat zekers niet passen. De DS motor ligt in de lengte in de auto, de CX motor ligt over dwars.
De Basis van het CX blok is idd gelijk aan dat van de DS, maar toch is het gietijzeren onderblok anders. Een DS blok kun je niet aanpassen en in een CX zetten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bij mijn 2000 kan ik er zo een 5-bak onder klussen. Dat past zonder gezeur, alleen even andere baksteun halen. Ik denk dat dat met de 2200 precies hetzelfde is.
En dat schuifdak. Na dat artikel in LCER heb ik inderdaad ook gezien wat een ellende dat is. Ik zou er niet aan beginnen eerlijkgezegd.
Het komt erop neer dat de bovenste dakplaat vervangen is vanaf beide A stijlen tot voorbij het schuifdak en dat er een nieuw ‘gat’ in geponst is voor het schuifdak. Dat lassen van de dakplaat moet je echt voorzichtig doen want anders krijg je bobbels en er was maar 1 iemand bereid dit te doen. Bij Garage Timmer Kosten, 3k. Dus niet echt rationeel als je het mij vraagt, maar dat zijn CX’en en hun eigenaren ook niet.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
T(h)ijs schreef:Dat lassen van de dakplaat moet je echt voorzichtig doen want anders krijg je bobbels en er was maar 1 iemand bereid dit te doen. Bij Garage Timmer
Kosten, 3k.
Mwah, bij garage Timmer kost alles minimaal 3k, vond ‘t ook wel typerend dat het stukje eindigde met ‘t mooiste van de klus: de factuur uitschrijven
fftopic
Beau Wouda heeft overigens ook bij z’n eigen CX de dakplaat op dezelfde manier vervangen, weet niet waarvoor hij zichzelf heeft aangeslagen
Tja, ik denk dat Henk V. ( de schrijver van het artikel ) vast wel bij Beau is geweest als lid van de technische comissie. Maar als je ziet hoeveel tijd hierin is gaan zitten kostte het op een andere plek ook wel 3k gok ik. Eniewee, over een paar jaar kun je weer opnieuw beginnen
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Onverbeterlijke hydrofiel dat je er bent De meeste mensen moeten er niet aan denken tijdens een restauratie alvast een nieuw restauratieproject klaar te zetten.
Dat je er in elk geval maar veel genot aan zult beleven!
beerpeet schreef:- Dakraam: als er een origineel dakraam inzit, past een XM dakraam zeker niet.
Het is geen origineel dakraam wat er nu in zit. Is het dan wel mogelijk, of zijn er andere deugdelijke alternatieven?
Toevallig heb ik gisteravond dat artikel van het dak nog onder ogen gehad bij een clublid. Ik ben vannacht maar meteen lid geworden en ik hoop dat ik dat blad dan ook nog krijg.
De tendens is dus dat een 5-bak zonder problemen zou moeten passen op een 2200. Is er misschien ook iemand die het 100% zeker weet?
@Thijs; heb je je aandrijfassen ook moeten vervangen om met die 5-bak te kunnen werken?
Ik heb in de openingspost nog ff een vraagje toegevoegd over electronische ontsteking….
Animal triste post coitum
mpostma schreef:Onverbeterlijke hydrofiel dat je er bent
De meeste mensen moeten er niet aan denken tijdens een restauratie alvast een nieuw restauratieproject klaar te zetten.
Dat je er in elk geval maar veel genot aan zult beleven!
Merci!! Het is echter nog veel erger dan je denkt… de 2 projecten die daarna komen heb ik namelijk ook al gedachte; beide hydropneumaten… Maar daarover over een paar jaar meer!
Animal triste post coitum
Alle benzine 5-bakken passen sowieso, je moet dan wel ook de aandrijfassen overzetten inderdaad. En aangezien je een smalspoor hebt moet dat dus liefst ook een 5-bak uit een smalspoor zijn, anders moet je weer assen gaan inkorten en whatnot
M.b.t. electronische ontsteking zie ik even snel niks in je openingspost. Maar 123 heeft het niet in ieder geval.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ik was nog ff bezig met aanpassen en zat en passant ff op de site van 123 te kijken Niet dus idd…
Maar zijn er misschien andere bedrijven die het wel gemaakt hebben?
Bedankt voor het uitsluitsel mbt de 5-bak!
Animal triste post coitum
AFAIK niet, maar voor 123 is het niet veel werk. De DS verdeler past zo op het blok. Hij moet enkel de andere kant op draaien en andere ontstekingscurve. Alleen de markt lijkt/is niet groot genoeg voor die mannen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
T(h)ijs schreef:AFAIK niet, maar voor 123 is het niet veel werk. De DS verdeler past zo op het blok. Hij moet enkel de andere kant op draaien en andere ontstekingscurve. Alleen de markt lijkt/is niet groot genoeg voor die mannen.
De verdeler van een 2400 Gti past ook en die is electronisch. Dat de curve niet geheel gelijk is maakt niets uit. Ik heb ze een aantal keren in een 2000/2200/2400 carbu geklust en dat werkte prima!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:T(h)ijs schreef:AFAIK niet, maar voor 123 is het niet veel werk. De DS verdeler past zo op het blok. Hij moet enkel de andere kant op draaien en andere ontstekingscurve. Alleen de markt lijkt/is niet groot genoeg voor die mannen.
De verdeler van een 2400 Gti past ook en die is electronisch. Dat de curve niet geheel gelijk is maakt niets uit. Ik heb ze een aantal keren in een 2000/2200/2400 carbu geklust en dat werkte prima!
Kijkaan, en das plug en play? Want dan ga ik zon ding zoeken.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
T(h)ijs schreef:waterman771 schreef:T(h)ijs schreef:AFAIK niet, maar voor 123 is het niet veel werk. De DS verdeler past zo op het blok. Hij moet enkel de andere kant op draaien en andere ontstekingscurve. Alleen de markt lijkt/is niet groot genoeg voor die mannen.
De verdeler van een 2400 Gti past ook en die is electronisch. Dat de curve niet geheel gelijk is maakt niets uit. Ik heb ze een aantal keren in een 2000/2200/2400 carbu geklust en dat werkte prima!
Kijkaan, en das plug en play? Want dan ga ik zon ding zoeken.
ja, plug and play. Maar let wel een beetje op, er schijnen twee typen verdeelkappen te bestaan en natuurlijk is er één bijna niet meer te vinden. Ik weet alleen niet precies meer welke…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste