Starter GTI TURBO (2)
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 10 maart 2007 02:23 PM

Hi allemaal,

Ik ben nu al een aantal jaar bezig met de cx en heb er al verschillende gehad.

Nu mijn vraag is als je een cx start klinken ze allemaal hetzelfde behalve de cx GTI turbo of het een 1 of 2 is maakt geen verschil het klinkt helemaal anders dan van een cx diesel of 2 liter of 2500

Ligt dit aan de Mitshubishi starter? Die in de GTI Turbo zit?

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 11 maart 2007 02:09 PM
  [ # 1 ]

Confused elke type motor klinkt anders

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 11 maart 2007 03:46 PM
  [ # 2 ]

Gaat hier om ‘t geluid van de startmotor. Om de topicvraag toch half te beantwoorden: ja, dat ligt aan de Mitsubishi-starter van de GTiT.

Deze schijnt technisch nogal anders in elkaar te zitten dan een doorsnee ducelier, bosch of valeo starter, waardoor ook ‘t specifieke geluid wordt veroorzaakt. Ben er ergens wel een keer een verhaaltje over tegengekomen, maar kan ‘t helaas niet terugvinden.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 maart 2007 04:01 PM
  [ # 3 ]

Re: Starter GTI TURBO (2)

bxsport schreef:

Hi allemaal,

Ik ben nu al een aantal jaar bezig met de cx en heb er al verschillende gehad.

Nu mijn vraag is als je een cx start klinken ze allemaal hetzelfde behalve de cx GTI turbo of het een 1 of 2 is maakt geen verschil het klinkt helemaal anders dan van een cx diesel of 2 liter of 2500

Ligt dit aan de Mitshubishi starter? Die in de GTI Turbo zit?

De startmotor van de GTI Turbo is voorzien van een vertragingskast. Dat geeft het geluid wat je beschrijft.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 12 maart 2007 01:00 AM
  [ # 4 ]

Re: Starter GTI TURBO (2)

Bedankt waterman! Dacht al dat het zoiets was,

Want ze hebben het echt allemaal!

waterman771 schreef:
bxsport schreef:

Hi allemaal,

Ik ben nu al een aantal jaar bezig met de cx en heb er al verschillende gehad.

Nu mijn vraag is als je een cx start klinken ze allemaal hetzelfde behalve de cx GTI turbo of het een 1 of 2 is maakt geen verschil het klinkt helemaal anders dan van een cx diesel of 2 liter of 2500

Ligt dit aan de Mitshubishi starter? Die in de GTI Turbo zit?

De startmotor van de GTI Turbo is voorzien van een vertragingskast. Dat geeft het geluid wat je beschrijft.

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 15 maart 2007 01:00 PM
  [ # 5 ]

Andere vraag: sinds ik een nieuwe accu heb, oktober vorig jaar, blijft af en toe de startmotor van m’n GTiT hangen. Dat heb ik eerder gehad met een accu die te weinig vermogen had (44 ampere), nu heb ik 55 ampere en dat had de vorige, overleden accu ook.

Met die overleden accu heb ik echter nooit startproblemen gehad.

‘t Gebeurt vooral als ‘t koud is (dus minder electrisch vermogen), de startmotor blijft dan in feite doorstarten terwijl de motor al loopt en houdt pas op als je nog een keer de contactsleutel doordraait naar starten.

Daarna is ‘t overigens meestal erg moeilijk opnieuw te starten, loopt de motor in eerste instantie op 3 poten en reageert stotterend op ‘t gas .

Diagnose? Slechte accu, startmotor bezig te overlijden of iets anders Confused:

waterman771 schreef:

De startmotor van de GTI Turbo is voorzien van een vertragingskast. Dat geeft het geluid wat je beschrijft.

Hoe werkt die trouwens, wat is de functie ervan?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 maart 2007 01:05 PM
  [ # 6 ]

Doorstarten kan ook komen door een gaar contactslot. Startmotor blijft bekrachtigd. Anders ‘hangt’ de solenoid-het relais bovenop je startmotor- en blijft de starter stroom krijgen.

vertragings kast is een extra tandwiel. Je startmotor kan daarom minder zwaar zijn en daardoor trekt ie minder stroom en start sneller.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 15 maart 2007 01:17 PM
  [ # 7 ]
bogaard77 schreef:

Doorstarten kan ook komen door een gaar contactslot. Startmotor blijft bekrachtigd. Anders ‘hangt’ de solenoid-het relais bovenop je startmotor- en blijft de starter stroom krijgen.

vertragings kast is een extra tandwiel. Je startmotor kan daarom minder zwaar zijn en daardoor trekt ie minder stroom en start sneller.

Dank, contactslot is nieuw (ehm, sinds 9 maanden ofzo), dan verdenk ik die solenoid, is die afzonderlijk te vervangen? (zit nu op m’n werk, kan niet gaan kijken…)Surprisedops:
Blijf ‘t alleen wel typisch vinden dat ‘t pas gebeurt sinds er een nieuwe accu in zit.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 maart 2007 01:20 PM
  [ # 8 ]

tsja,,  nieuw… als het optreedt even de dunne draad naar de startmotor onderbreken. Gaat ie door dan is het de solenoid (of iets anders dat blijft hangen). Stopt ie dan is het je contactslot…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 17 maart 2007 07:17 PM
  [ # 9 ]

Natuurlijk treedt ‘t dan niet meer op, tot nu toe niet iig… huh

Maar ‘t gebeurt sowieso maar eens in de zoveel weken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook