2 van de 2
 < Vorige 1 2

breedspoor-smalspoor prestige
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6515

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 14 maart 2007 10:27 PM
  [ # 16 ]

De indruk die ik uit La CX de mon pere krijg (p. 76, ik heb de uitgave met de serie 2 op de voorkant) is dat de brede voorschermen het mogelijk maakten bredere banden te monteren. Dus het lijkt me dan goed mogelijk dat de eerste breedspoor-CX-en nog met de oude schermen geleverd werden.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  

trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1377

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 14 maart 2007 11:42 PM
  [ # 17 ]
bxsport schreef:

oke morgen maak ik er een fototje van

hi kris is het jouw al opgevallen bij mijn prestige?

Ja ik denk dat jij een breedspoor met smalle wielkasten hebt.
Volgende keer dat je komt zullen we de spoorbreedte eens meten dan weten we het zeker.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  

CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 15 maart 2007 11:55 AM
  [ # 18 ]

Is geen geknutsel hoor!

Dit is het overgangstype waarbij de auto al wel het brede spoor had, maar nog de smalle schermen. Is naar ik meen enkele maanden geleverd, in ieder geval eind 80.  Je kunt met behulp van het Orga-nummer achterhalen wanneer de CX gebouwd is.
Laatst een CX prestige mee opgehaald (die van CX-fanatic) en die heeft ook smalle schermen en breed spoor.

Als je goed kijkt ziet het er een beetje vreemd uit, net alsof er iets niet klopt, maar ik vind het wel grappig….

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959

Gepost: 15 maart 2007 11:58 AM
  [ # 19 ]

Er gaat inderdaad wat dagen bij me Smile Mysterie opgelost!

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  

cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1412

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 15 maart 2007 02:47 PM
  [ # 20 ]

Citroën heeft de spoorbreedte vergroot om bij de snellere CX’en minder onderstuur te krijgen en de wieluitslag met de toen in opkomst zijnde bredere banden (waaronder TRX’en) aanvaardbaar te houden. Om de TRX’en niet buiten de wielbakken te laten steken, bouwde men de voorschermen uit. Er lag echter nog een voorraad aan oude schermen, die opgemaakt moest worden. Dit liep tot en met de meiproductie van 1981. Ik sluit niet uit dat er in die tijd al GTI’s zijn afgeleverd met brede schermen, terwijl de overtollige voorraad oude exemplaren over de minder sportieve versies werden verdeeld. Maar dat is slechts een vermoeden.

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  

bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 15 maart 2007 06:32 PM
  [ # 21 ]

ja dat vermoed ik ook want een vriend van me heeft een cx prestige van 1981 februari en die heeft al wel de brede wielkassen

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  

cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1412

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 17 maart 2007 12:54 AM
  [ # 22 ]

Weet je dat zeker? Mijn Prestige is namelijk geproduceerd op 14 mei 1981 en heeft nog de vlakke voorschermen.

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  

bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 17 maart 2007 11:57 AM
  [ # 23 ]

Jep ben er zeker van volgens orga nummer toch…. ik denk dat er echt geen regelmaat zit .... ze namen gewoon wat er nog in de rekken stond denk ik….. franse filosofie…

Profiel  

2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641

Gepost: 18 maart 2007 09:38 PM
  [ # 24 ]

Grappig topic dit…

Ik heb altijd begrepen dat de verandering naar breedspoor te maken had met de in productiename van de CX 2.0 met 5-bak… de renault motor.
Kortom dat de 5-bak de reden voor verbreding was aangezien uiteindelijk alle modellen een 5-bak zouden krijgen en het handiger was om het te standaardiseren.
Dat het hier een prestige betreft lijkt mij daarom ook niet zo vreemd omdat de prestige een geheel andere auto is (net zoals de break) vergeleken met de “gewone” berline.
Er zit tenslotte een flink deel middenin de auto gelast.
Binnen de inderdaad wel vaker voorkomende “overgangsrituelen” binnen Citroën lijkt het me dus ook wel aannemelijk dat de fabriek waar de prestiges (of breaks) werden geassembleerd een aparte aanvoer van voortreinen hadden en dus langer hebben doorgeassembleerd met de “oude” smalspoor voorkant.

Voorzover mijn centimes in het beroemde zakje…

Profiel  

bxsport
> 2000 berichten

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 18 maart 2007 11:17 PM
  [ # 25 ]

Tja op voortreinen verschilt de prestige niet met andere cx’n het is alleen het achterframe dat verschilt met een gewone cx en zelfs met een break omdat dat nogeens versterkt is… de lijn van de prestiges was een aparte lijn in Aulnay waar de cx werd gemaakt volgens mij is de voortrein gelijk met alle andere cx’n alleen eht opzetten van smalle spatborden is een “raar” gegeven.

Profiel  

CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 20 maart 2007 02:53 AM
  [ # 26 ]

Ik heb altijd begrepen dat de verandering naar breedspoor te maken had met de in productiename van de CX 2.0 met 5-bak… de renault motor.

Ik kan me niet voorstellen dat dit de reden geweest is, want ik heb een athena met zo’n motor èn 5-bak en smalspoor, en die doet het prima Wink
Ik denk dat het eerder met de bredere wielen van de snellere cx’en te maken heeft. Ik weet overigens niet wanneer de automaatbakken gekomen zijn, maar hier kan ik me ook nog wel iets bij voorstellen.

Overigens is het voordeel van smalspoor wel dat ze een aanzienlijk kortere draaicirkel hebben, en over het algemeen wat minder “log” aanvoelen. Hiervoor een breedspoor 2 liter gehad, nu dan een smalspoor en die lijkt toch duidelijk wat wendbaarder…..
Daarbij vind ik smalle schermen wat eleganter, maar het is natuurlijk allemaal een “Question de goût” en smaken verschillen gelukkig…..

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6515

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 20 maart 2007 11:11 AM
  [ # 27 ]

Douvrin-motor was er ook eerder dan de brede schermen, dus dat klopt inderdaad niet. Als LCDMP geen onzin bevat dan is het kunnen monteren van andere banden de oorzaak.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959

Gepost: 20 maart 2007 11:37 AM
  [ # 28 ]

De verbreding van de spatborden was o.a. voor de TRX’en op de GTi’s. Maar waarom het breedspoor zelf? Wat is daar de reden van geweest, ook betere wegligging voor TRX’en?

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  

bxsport
> 2000 berichten

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 20 maart 2007 02:51 PM
  [ # 29 ]

wat ik heb kunnen opmaken liggen breedspoor cx en iets beter op de baan en vooral het monteren van trx banden liggen aan de oorzaak automaat is er geweest vanaf juli 1980 dus deze was er ook voor de brede schermen… langs de andere kant op de gewone cx lag een 195 trx band en op mijn prestige de iets grotere maar originele 195/70XVS14 dus dat is dan toch hetzelfde van breedte….en de banden komen er juist niet uit

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook