Totaal aantal Berichten: 755
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
hallo,
Hoewel ik denk dat het niet uitmaakt toch maar even de vraag want ik krijg het zelf niet goed beredeneerd.
Maakt het bij plaatsing van een gastank uit waar die geplaatst wordt in een break. Het hydropneumatische systeem nivelleert natuurlijk de invloed van gewicht in de CX. Maar stel zo’n tank wordt in de lengterichting aan de linker- of rechterkant geplaatst? Dan heb je dat gewicht altijd aan die kant. Geeft dat extra slijtage in het veersysteem of is die mogelijkheid ook één van de vele voordelen van een hydro-Citroën en maakt het niks uit?
Groet,
Jeroen
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
volgens mijn maakt dat niet veel uit kwa veersysteem
maar mag de tank wel in de lengte richting geplaats worden ik heb wel eens zoiets gehoord dat dat niet meer mag maar weet dat niet zeker
citroenc2 schreef:volgens mijn maakt dat niet veel uit kwa veersysteem
maar mag de tank wel in de lengte richting geplaats worden ik heb wel eens zoiets gehoord dat dat niet meer mag maar weet dat niet zeker
Er moet achter de tank tegenwoordig nog een cm of 20 ruimte overblijven.
Voor de gewichtsverdeling maakt het niet zoveel uit of de tank aan 1 kant geplaatst is. Dat is bij een hydropneumaat niet anders.

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Tussen de rugleuning van de achterbank en de tank moet minimaal 10cm zitten. In de lengterichting is zowel qua regelgeving als technisch geen probleem. Ik heb mijn tank in de BX en de HY ook in de lengterichting aan de zijkant.
Heeft er iemand ervaring met gas op een 2.0 TGE motor?
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
patje74 schreef:Tussen de rugleuning van de achterbank en de tank moet minimaal 10cm zitten. In de lengterichting is zowel qua regelgeving als technisch geen probleem. Ik heb mijn tank in de BX en de HY ook in de lengterichting aan de zijkant.
Even een aanvulling, die 10cm moet ook aan de achterkant vrij blijven.
Bij montage van de LPG-tank in de lengte-as van het voertuig moet tussen LPG-tank en de achterbank en achterzijde van het voertuig 10cm. ruimte overblijven (soort kreukelzone).

Totaal aantal Berichten: 755
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Bedankt, die tussenruimten lijkt me geen probleem, het is een CX break Al met al is het gewicht van een gevulde tank dus te verwaarlozen. Ik kwam op het idee door al die auto’s die sporen door het asfalt trekken als ze eens goed beladen zijn of als er een caravan achterhangt. Nu weegt zo’n tank een stuk minder natuurlijk en heeft een hydropneumaat daar al helemaal nooit last van.
Groet,
Jeroen
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )