1 van de 2
 1 2 Volgende > 

XM ratelt tussen de 1000 en 1600 toeren
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1185

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 27 februari 2007 02:45 PM

Ik heb een probleempje met mijn XM. Het gaat om een 2.1TD uit 1991 met 290000km. Als ik optrek vanuit lage toeren hoor ik duidelijk een rammel, ijzer op ijzer geluid zal ik maar zeggen. Het klinkt echt niet lekker, ik dacht dat het aan de bak lag, er lag ook ijzer slijpsel onderin. Nu heb ik de bak vervangen maar dit maakt niets uit! Zouden het de aandrijfassen kunnen zijn? Als ik het stuur helemaal omgooi en gas geef hoor ik namelijk geen knak geluiden. Alle hulp is welkom!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 27 februari 2007 03:00 PM
  [ # 1 ]

Hoi,

Een beetje slijpsel zul je altijd wel in een versnellingsbak met een tonnetje of meer vinden, iedereen poetst wel eens de tandjes Laughing
Dat metalige gerammel is dus bij een bepaald toerental? dan zou ik de uitlaat eens nalopen, misschien hangt je hitteschild los, of misschien hangt je uitlaat net ergens tegenaan waardoor je dat geratel krijgt.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 27 februari 2007 03:01 PM
  [ # 2 ]

Re: XM ratelt tussen de 1000 en 1600 toeren

boukewerff schreef:

Ik heb een probleempje met mijn XM. Het gaat om een 2.1TD uit 1991 met 290000km. Als ik optrek vanuit lage toeren hoor ik duidelijk een rammel, ijzer op ijzer geluid zal ik maar zeggen. Het klinkt echt niet lekker, ik dacht dat het aan de bak lag, er lag ook ijzer slijpsel onderin. Nu heb ik de bak vervangen maar dit maakt niets uit! Zouden het de aandrijfassen kunnen zijn? Als ik het stuur helemaal omgooi en gas geef hoor ik namelijk geen knak geluiden. Alle hulp is welkom!

Aandrijfassen liggen ook wel voor de hand. Echter: heb je de koppeling en drukgroep ook vervangen? Last but not least kunnen de hooflagers of axiale lagers versleten zijn. Maar in dat laatste geval zou het blok niet lang meer leven en aardig wat herrie maken.

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten

Gepost: 27 februari 2007 03:10 PM
  [ # 3 ]

Uitlaat het ik al nagekeken, daar rammelt niets. Koppeling inclusief druklager heb ik idd vervangen. De motor klinkt goed en het geluid lijkt ook meer van links te komen. Het is ook alleen als je rijdt. Als je stilstaand gas geeft dus niet.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 27 februari 2007 03:14 PM
  [ # 4 ]
boukewerff schreef:

Uitlaat het ik al nagekeken, daar rammelt niets. Koppeling inclusief druklager heb ik idd vervangen. De motor klinkt goed en het geluid lijkt ook meer van links te komen. Het is ook alleen als je rijdt. Als je stilstaand gas geeft dus niet.

Hmm, ik denk dan toch een aandrijfas.

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten

Gepost: 27 februari 2007 03:33 PM
  [ # 5 ]

Daar zit ik ook aan te denken maar hoe kan ik dit testen?

Profiel  

xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 841

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 28 februari 2007 12:46 AM
  [ # 6 ]

Als dat zo is dan moet je dat ook merken in stuurgedrag, denk ik. Toevallig had ik een geintje vorige week met m’n aandrijfas. Die liep vast op de snelweg! Ik moest het paard opnieuw temmen, zeg maar, dat was een aardige doodsangst. Je zou dus speling in een van de assen moeten constateren, lijkt me.
Ik hoop dat het gewoon resonantie is.

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  

bxbressers
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 498

Gepost: 28 februari 2007 12:55 AM
  [ # 7 ]
xm_turbo schreef:

Ik moest het paard opnieuw temmen, zeg maar, dat was een aardige doodsangst. .

Je pony zal je bedoelen…...... Evil or Very Mad  Laughing  Laughing

BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop

Profiel  

xm_turbo
> 800 berichten

Gepost: 28 februari 2007 01:05 AM
  [ # 8 ]
bxbressers schreef:
xm_turbo schreef:

Ik moest het paard opnieuw temmen, zeg maar, dat was een aardige doodsangst. .

Je pony zal je bedoelen…...... Evil or Very Mad  Laughing  Laughing

Hohooooo…huuuuh peerd huuuuh. Nee, ‘k ben blij dat we weer rijden hahaha! Heb dat hok nodig voor m’n werk. En als het over aandrijfassen gaat krijg ik ff rillingen haha. Ik denk dat het toch resonantie is, uitlaat o.i.d. Als het assen zijn moet je het ook merken in de bochten, lijkt me. Tokkelen enzo.

See, buy, fly C5 V6

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten

Gepost: 28 februari 2007 01:42 AM
  [ # 9 ]

Ja precies, dat tokkelen hoor ik dus niet. Echt helemaal niet dat is het gekke. En wat resonantie betreft, ik heb goed gekeken bij de bakwissel en echt niets gevonden. Ik ben wel redelijk technisch en kan eigenlijk, tot nu toe, alles zelf oplossen. Maar hier kom ik dus ff niet uit. Wel verdenk ik het tussenlager in de rechter aandrijfas. Die klonk niet helemaal lekker toen ik de as eruit had. Dit lager wil ik aanstaand weekend gaan vervangen. Maar ja dat is aan de rechter kant….

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 28 februari 2007 02:00 AM
  [ # 10 ]
boukewerff schreef:

Ja precies, dat tokkelen hoor ik dus niet. Echt helemaal niet dat is het gekke. En wat resonantie betreft, ik heb goed gekeken bij de bakwissel en echt niets gevonden. Ik ben wel redelijk technisch en kan eigenlijk, tot nu toe, alles zelf oplossen. Maar hier kom ik dus ff niet uit. Wel verdenk ik het tussenlager in de rechter aandrijfas. Die klonk niet helemaal lekker toen ik de as eruit had. Dit lager wil ik aanstaand weekend gaan vervangen. Maar ja dat is aan de rechter kant….

ALs je tripoide koppelingen (aan bakzijde) slecht zijn, dan merk je vaak wel wat in je stuur (rammelen of trillen of lawaai maken) maar het hoeft dan niet echt te trillen. Homokineten (aan wielzijde) zullen wel tokkelen in de bocht.

Ik vind het wel erg verdacht dat sturen invloed heeft op het geluid. Dat wijst toch echt wel op een kapotte as.

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten

Gepost: 28 februari 2007 11:32 AM
  [ # 11 ]

In het stuur voel ik niets, wat wel nieuw is dat er een scheurend geluid te horen is als ik redelijk veel gas geef. Dat is pas na de bakwissel gekomen. Ik verdenk hiervan het tussenlager. Het gekke is alleen dat ik het alleen hoor bij rechtuit en nog meer bij links af slaan. Neem ik een bocht naar recht hoor ik helemaal niets. Maar dit hele verhaal speelt dus pas boven de 1600 toeren.

Profiel  

xm_turbo
> 800 berichten

Gepost: 28 februari 2007 12:45 PM
  [ # 12 ]
boukewerff schreef:

In het stuur voel ik niets, wat wel nieuw is dat er een scheurend geluid te horen is als ik redelijk veel gas geef. Dat is pas na de bakwissel gekomen. Ik verdenk hiervan het tussenlager. Het gekke is alleen dat ik het alleen hoor bij rechtuit en nog meer bij links af slaan. Neem ik een bocht naar recht hoor ik helemaal niets. Maar dit hele verhaal speelt dus pas boven de 1600 toeren.

Bij mij was het ook een paar weken aan de gang, maar meer een rammel. De ene keer erger dan de andere keer. Was de homokineet die aan z’n eind was. Zou hem idd maar even weer op de brug zetten. Wellicht tussen lager. Bij mij was het gek genoeg ook meer naar het links sturen…dus zou je ook zeggen dat het linkeras is…dus korte kant, dat scheelt Laughing
Heb toch ergens het idee dat het je homokineet is. Rolling Eyes Alleen vreemd dat bij zo’n laag toerental is.

See, buy, fly C5 V6

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten

Gepost: 16 maart 2007 05:21 PM
  [ # 13 ]

Ik heb het tussenlager vervangen, het geluid is nu weg in de bocht. Maar het geluid bij lage toeren is er nog steeds. Blijven toch de aandrijfassen over….

Profiel  

Ronker
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139

Gepost: 22 maart 2007 11:38 PM
  [ # 14 ]

Ik zit eigenlijk in een andere hoek te denken, ik heb ooit een (sl)opel Kadett GSI gehad (nooit verder vertellen hoor, moet aan m’n imago denken Laughing ) die ook bij een bepaald toerental een een dergelijk geluid liet horen.
Ik had hem zo gekocht, en na een paar weken trok ik het blok open om te kijken wat er zoveel herrie maakte en er bleek een drijfstanglager mee te lopen en af en toe, bij een bepaald toerental, kon je de speling horen. Bij het verhogen of verlagen van het toerental was het geluid verdwenen, maar de slijtage gaat natuurlijk wel door.
Bij dat blok was het vrij eenvoudig te checken via het carter, ik weet niet of dit bij deze blokken ook gaat, aangezien mijn dame al zo’n vijf ton probleemloos afgelegd heeft Very Happy .
Misschien zijn er forummers die je daar meer over kunnen vertellen.

Zweven of sideways…..... that’s the question

Profiel  

abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682

Gepost: 23 maart 2007 02:14 PM
  [ # 15 ]

Bekijk je motorsteunen eens goed, vooral die op de bak. Misschien kantelt ie zover dat ie bij een bepaald toerental ergens tegenaan komt.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook