Nou de laatste tijd aan het rondkijken ben naar een cx viel het mij op dat er onder veel CXen TRX banden liggen…
vaak word daar ook mee “gepromoot”.
Wat zijn dat nou precies TRX banden?
Wie heldert mij dit even op?
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
TRX was een speciaal type dat Michelin voerde op bepaalde typen auto’s.
nogal uniek, met andere afmetingen dan normaal.
de diameter van de band, en de breedte, wijkt af van wat je gewend bent.
Zelfs de velgen zijn anders.
Daardoor zijn de banden trouwens ook duurder.
Veel mensen die vroeger TRX banden onder o.a. een Alfa of BMW hadden, zijn uit kostenoverwegingen afgestapt van hun TRX velgen/banden.
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
dus bij aanschaf van zo’n auto moet ik daar op letten ivm onderhouds kostenkosten….
tsja dat wordt dus geen burn-out…
een duidelijk antwoord van XTR over TRX
Ex BX 16v, Ex AX GTI
trx banden zijn opzich prima banden, maar zoals gezegd, super duur.
Gewone cx 14 inch lm velgen met michelin banden is veel beter. Die banden zijn trouwens ook duur, maar gaan fors langer mee.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nou, beter weet ik vrij zeker van niet… goedkoper zeker. TRX banden zijn fenomenaal. Helaas zijn ze nooit zo aangeslagen, daarom inderdaad extreem duur, maar kwa weggedrag, vooral in bochten zijn ze tamelijk bijzonder. Als ze niet zo achtelijk duur waren zou ik echt niet anders willen.
Overigens, de klassieke “turbo” velgen zijn er dus in TRX maat van 390mm… daar passen dus geen inch banden op.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
nee beter bedoel ik mee, betaalbaarder. TRX banden rijden inderdaad perfect, maar vondt het nogal hard slijten. Heb ook altijd het idee gehad dat de cx iets meer stuitert over korte hobbels met trx banden. Maar het plakt wel weer erg goed aan de weg
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Dat sneller slijten is me ook opgevallen. De prijs van grip denk ik maar. Als je het erg bont met CX Gti T’s dan gaat het erg hard ermee. En dat bij die prijs…. geen grap. Probleem is wel dat met andere banden je gelijk ook andere velgen moet vinden, en ik denk dat je dan liefst wel 16 inch ofzo zou willen… en dan wordt het weer lastig vinden en duurder, alhoewel evasion velgen en zelfs C8 schijnbaar goed op de CX passen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
de standard lichmetaal velgen van de cx zijn ook in 14 inch vinden, een gewone maat. Daar kun je dus meerdere merken voor kopen. Velgen zien er exact hetzelfde uit.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Simpele Ziel schreef:
tsja dat wordt dus geen burn-out…
Daar is een CX ook helemaal niet voor gemaakt Is een “dame”, weet je nog wel
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Was ook niet serieus bedoeld
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Was ook niet serieus bedoeld
Oooooohh…
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

verkuilm schreef:de standard lichmetaal velgen van de cx zijn ook in 14 inch vinden, een gewone maat. Daar kun je dus meerdere merken voor kopen. Velgen zien er exact hetzelfde uit.
Ik meende dat er van de turbo velgen geen inch varianten bestaan. de gti velgen geloof ik wel, in 14 inch… ben ook wel benieuwd of bijvoorbeeld 16 inches voor de evasion of C8 wel echt goed passen, dat zou de moeite van het overwegen waard vinden op mijn binnnenkort aan te schaffen TRD T2 als ie bij aankoop op TRX’en staat.
voor de gti turbo velgen is geen inch maar voorhanden.
Op een trd t2 zitten dezelfde velgen als op een gti.
En dan te bedenken dat op een cx gti en de trd t2 de trx een optie was…
Heb eigenlijk geen idee of 16 inch een beetje gaat passen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Nouja, mijn CX Gti uit ‘77 heeft gti velgen, maar wel in 14 inch maat… dus die bestaan zowiezo wel. 16 inch kwa grootte is geen probleem, alleen steek en ET zijn de mogelijke problemen. Due de Gti velgen zullen wel gewoon in 14 inch bestaan, scheelt niet zoveel met de 390 maat van de trx, maar ik meen dat de velgrand wel anders is? (weet ik niet zeker hoor). Maar de diameter van een 16 inch met een wat lage band moet wel gaan, sterker nog op CX-L zwerft er vold met 17 inch’s er onder. Het schijnt dat de alfa velgen van de 156 ook aardig passen.

Totaal aantal Berichten: 1377
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
een setje TRX banden te koop op ebay
Toevallig gezien op ebay een setje 190 hr390 TRX
Mijn duits is nu wel echt niet goed maar ik versta eruit dat het nog goede banden zijn.
Startbod 1 euro
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=40262&item=7982221069&rd=1
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Totaal aantal Berichten: 1724
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
het grootse verschil tussen TRX banden en gewone banden is de maatvoering, de diameter van normale banden is in Inches, terwijl de TRX diameter in mm wordt weergegeven.
Verder heeft de velg een apparte hiel, zodat de band er moelijk af kan lopen, (niet te verwaren met TRDX banden van Michelin) De maat van TRX banden is vergelijkbaar met 15 inches de wang is een stuk lager en de wegligging is veel beter, nadeel is dat een klein verschil in bandenspanning er al voor zorgt dat de auto scheef trekt.
Ik heb ooit een seen stukje geschreven over de TRX banden zal eens kijken op min oude computer of ik dat artikel nog kan vinden.
Michelin is niet de enige die deze MM banden levert ook Avon levert de MM banden, qua prijs doet het niet veel verschil.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115