Hoi Technici,
Nu voor de 3e maal iets vreemds meegemaakt.
Wat is er an de hand. Mijn CX2000Super 1978 staat altijd binnen en vandaag haalde ik haar naar 3 maanden binnestaan weer naar buiten. Ze wilde niet starten, geen problem even de accukabels aan de Volvo Diesel en het is zo gepiept, net als voorgaande keren.
Een kilometer of vijf gereden, de laadstroom indicator op het dash kwam niet erg hoog, ongeveer tot net onder het midden maar dat kwam me niet hel erg vreemd voor. Thuisgekomen wilde ik de CX en keer proefstarten maar het bleef helemaal stil, op het gereutel van het klokje na….
Dit is nu de derde keer dat ik dit meemaak….wat kan er aan de hand zijn?
De v-snaar staat goed op spanning,, wanneer het de laadstroomindicator uitslaat en het lampje op het dash brandt niet dan neem ik aan dat de dynamo bijlaadt…..dus dat zou het ook niet kunnnen zijn.
Het oogje op de accu staat op zwart…dwz charge en niet op replace dus die lijkt me ook in orde….
Het vreemde is dat de accu na de rit helemaal gen sjoege gaf….niets…alleen de verlichting brande zwakjes
Wie weet raad….
Groet Bas
ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Heb je al met een voltmeter gekeken wat de spanning is over de polen van de accu als de motor loopt? Dan weet je of ie goed laadt.
Andere optie, misschien is de accu gewoon zo langzamerhand aan z’n eind? Hoe oud is ie?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik zou eerst de dynamo eens door laten meten. Misschien is de dynamo kaduuk of de gelijkrichter. Ik ken het elektrisch circuit niet goed genoeg om te weten of het lampje altijd brandt als er iets in het laadstroomcircuit niet goed zit. Brandt het lampi als je het contact aanzet?
Had je al gecheckt of er een lekstroom was?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Je geeft aan dat de indicator zwart is. Bij de meeste accu betekend dit dat ie bijgeladen moet worden. Als de accu goed is is de indicator groen. de indicator is eigenlijk niet meer dan een “accuzuurweger” je weet wel zo’n grote pipet. Als je het mij vraagt is je accu er gewoon aan.
Life is short !!!
Drive fast !!!




Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Je zou die accu eens een dagje aan de lader kunnen hangen. Als hij dan nog niets doet is de diagnose duidelijk, terwijl je bij een ineens fel ronddraaiende starter verder moet zoeken.
Corrosion sympa!
Accu stuk door te lang stilstaan, ook al geeft de wijzer de goede waarde aan.
Meet eens hoeveel volt de accu geeft, zonder de motor draaiend en met de auto draaiend.
Bij een toerental van 2500 en alle accesoires aan zoals lampen achteruitverwarming etc, moet de dynamo echt wel een voltage van 13.8 volt houden, zoniet dynamo stuk…..
groeten