en kom net thuis en alles is weer op, het koelwater dan..
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
EH Autoservice schreef:Hey Roy , het zit je niet mee zeg .......
![]()
Kachelradiateur is natuurlijk een lekker simpel verhaal : terug naar de specialist en onder garantie nogmaals late vervangen
![]()
gr. Edgar .
dat was ook de bedoeling maar hoe kan een nieuwe in ene keer weer kapot gaan door druk?
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
hoe kan een nieuwe in ene keer weer kapot gaan door druk?
Beschadigd tijdens de montage of foute plaatsing van O-ringen.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Jan-hendrik schreef:hoe kan een nieuwe in ene keer weer kapot gaan door druk?
Beschadigd tijdens de montage of foute plaatsing van O-ringen.
dat kan natuurlijk maar hoe zit het dan met het afslaan,bokken en schokken, hoge temperatuur??
voor de rest loopt de xm op moment ook een slordige 1 op 5 temp. sensor ook defect? dat ie constant in zijn koude start zit?
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Het lijkt erop sterk op dat de kachelradiator inderdaad niet goed is aangesloten of kapot is gegaan tijdens aanbrengen. Er ontbreekt dus koelvloeistof in het systeem (ligt op de mat ), er zit dus nu lucht in het systeem, daardoor krijg je een hogere temperatuur, gaat de temp sensor de verkeerde info geven en weet de computer niet of ze warm of koud is (klinkt als te koud), waardoor je verbruik compleet in de war is (lees, de computer denkt een koude motor, dus rijk mengsel, dus hoog verbruik). Dit zijn allemaal geen rare niet-voor de hand liggende gevolgen van een niet-goed ontlucht watercircuit….
Klinkt mij als een lekkende afsluitring van de leidingen bij de nieuwe kachelradiator, óf, inderdaad een beschadigde radiator door lompe montage. Beiden zijn een garantieklus lijkt me.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Het lijkt erop sterk op dat de kachelradiator inderdaad niet goed is aangesloten of kapot is gegaan tijdens aanbrengen. Er ontbreekt dus koelvloeistof in het systeem (ligt op de mat
), er zit dus nu lucht in het systeem, daardoor krijg je een hogere temperatuur, gaat de temp sensor de verkeerde info geven en weet de computer niet of ze warm of koud is (klinkt als te koud), waardoor je verbruik compleet in de war is (lees, de computer denkt een koude motor, dus rijk mengsel, dus hoog verbruik). Dit zijn allemaal geen rare niet-voor de hand liggende gevolgen van een niet-goed ontlucht watercircuit….
Klinkt mij als een lekkende afsluitring van de leidingen bij de nieuwe kachelradiator, óf, inderdaad een beschadigde radiator door lompe montage. Beiden zijn een garantieklus lijkt me.
kachelradiateur wordt zowiezo onder garantie vervangen ,de rest wachten we gewoon even af wordt morgen vervolgd
zo is het wel op moment zoals je hierboven beschrijft..
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
V6 ontlucht vanzelf omdat het tankie het bovenste punt is
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
V6 ontlucht vanzelf omdat het tankie het bovenste punt is
Dat zal best zo zijn. Het systeem ontlucht zichzelf na verloop van tijd, maar vult zichzelf niet bij. Niet voldoende koelvloeistof in het systeem veroorzaakt plaatselijk hoge temperaturen met alle gevolgen van dien. En dat was ook wat ‘malle pietje’ schreef. Hij is echt dus zo mal nog niet
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Jan-hendrik schreef:V6 ontlucht vanzelf omdat het tankie het bovenste punt is
Dat zal best zo zijn. Het systeem ontlucht zichzelf na verloop van tijd, maar vult zichzelf niet bij. Niet voldoende koelvloeistof in het systeem veroorzaakt plaatselijk hoge temperaturen met alle gevolgen van dien. En dat was ook wat ‘malle pietje’ schreef. Hij is echt dus zo mal nog niet
ja goed maar ik neem toch aan dat de xm het aangeeft waneer te weinig kvs ?? tenminste dat doet ze wel als alles op de mat naast me ligt dus waarom niet als je hebt bijgevuld en ontlucht?
dop eraf flink bijvullen en goed warm laten worden.. dan dop er weer op.. lijkt mij
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
waarom niet als je hebt bijgevuld en ontlucht?
Ik zou wel eens willen weten, waarom . . .
Ja, ik ook. Kijk, je vult het systeem. Doet de dop er op en denkt: nou dat is voor elkaar. Misschien wel, misschien niet. Je hebt het vullen gedaan bij stilstaande motor, dat spreekt vanzelf. Je start de motor en laat hem even draaien. Stoppen en voorzichtig het niveau in de vloeistof tank controleren. Bijvullen indien nodig. Je kunt ook proberen de motor in bedrijf te houden met de dop van de tank er af. Bijvullen wanneer nodig. Is de thermostaat al open geweest? Dat weet je niet zeker (zeg maar). Dus proefrit maken. Lekker zweven over de hollandse wegen. Even niet denken aan nare dingen. Thuis gekomen weer het niveau checken. Hee, er kan weer wat bij. En nu moet het goed zijn
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Jan-hendrik schreef:waarom niet als je hebt bijgevuld en ontlucht?
Ik zou wel eens willen weten, waarom . . .
Ja, ik ook. Kijk, je vult het systeem. Doet de dop er op en denkt: nou dat is voor elkaar. Misschien wel, misschien niet. Je hebt het vullen gedaan bij stilstaande motor, dat spreekt vanzelf. Je start de motor en laat hem even draaien. Stoppen en voorzichtig het niveau in de vloeistof tank controleren. Bijvullen indien nodig. Je kunt ook proberen de motor in bedrijf te houden met de dop van de tank er af. Bijvullen wanneer nodig. Is de thermostaat al open geweest? Dat weet je niet zeker (zeg maar). Dus proefrit maken. Lekker zweven over de hollandse wegen. Even niet denken aan nare dingen. Thuis gekomen weer het niveau checken. Hee, er kan weer wat bij. En nu moet het goed zijn
nee ... doe het zo draai de dop eraf om het zaakje weer bij te vullen. slinger de motor aan en laat hem flink warm worden en laat de kvs er lekker over heen stromen totdat alle lucht er zowat uit is en draai dan de dop er op. het teveel gaat er nog wel uit via de overloop en mijn dokter van de troens zit ruim 100 km verderop dus thuis check ik het nog een keer na
nou wordt het ingewikkeld
maar goed… morgen ga ik heen en horen jullie meer !!
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Er gaat niet altijd een lampje branden als er te weinig in zit. De ontluchtingsnippel van de radiator van mn vorige 2.0i comfort was oud en lek, waardoor de motor bij bedrijfstemperatuur koelvloeistof verloor. Dat gaat niet zo heel hard maar na 8000km bleek dat de radiator echt wel leeg was. In de file op de A1 werd de boel te heet en bleek dus dat er niets meer in de radiator zat….Geen lampje of wat dan ook dat gebrand had.
Met andere woorden, niets is zo relatief in het leven als de vanzelfsprekendheid van logica bij een citroen!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Mijn broertje heeft dan van die kachelradiator ook gehad met zijn XM, Hij kreeg toen het advies om een massakabel aan te leggen en hij heeft nooit meer last gehad van een lekkende kachelradiator.
Overigens is dit een zwak punt van de XM. In de mijne heeft de kachelradiator het 4 jaar uitgehouden en toen ging ie weer kaduuk.
Het ruimteschip op de weg
marcelwijnands schreef:Mijn broertje heeft dan van die kachelradiator ook gehad met zijn XM, Hij kreeg toen het advies om een massakabel aan te leggen en hij heeft nooit meer last gehad van een lekkende kachelradiator.
Overigens is dit een zwak punt van de XM. In de mijne heeft de kachelradiator het 4 jaar uitgehouden en toen ging ie weer kaduuk.
Dit klopt dit heeft de xantia ook gehad omdat bij bepaalde kachelradiateurs metaaldeeltjes verliezen die elektronisch geladen werden vandaar de massakabel rechtstreeks van je dynamo naar koets en/of chassis..
maar goed vandaag dus heen geweest en kachelradiateur weer vervangen, was zo lek als een mandje op meerdere plekken, ook zat de gewone radiateur verstopt met roestwater en metaal
dus die ook maar vervangen..
stappen motor schoongemaakt ivm het stationaire toerental dat uitviel wat helaas niet mocht baten weet iemand waar ik het schokken moet zoeken? temp problemen zijn weer verholpen en de kop is nog goed
wel draait mijn koelfan maar in een stand en dat is de normale maar waarom doet mijn turbostand het niet? zit er wel in.. en heeft het ook ooit gedaan..
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Met je koelven bedoel je neem ik aan de kachelventilator in de auto? Die heeft wel een turbostand maar dat brandt als eerste door…
Dat bokken kan met een hoop te maken hebben, maar ligt eraan ‘hoe’ hij bokt. BOkken bij rijden of stationair lopen zou je bijvoorbeeld ook in benzine toevoer kunnen zoeken, een smerige filter, een ranzige ontsteking, een haperende benzinepomp, etc…Ecu resetten zou hierin ook weer kunnen helpen…...
Succes!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!