



















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Momenteel is onze belgische premier in de ban van de Al Gore tax op alles wat vervuilend is moet meer tax betaald worden…
Nu vroeg ik me af hoe vervuilend is een cx tegenover laat ons zeggen een xantia met een 1.9 diesel.
Nu onze trd2 is helemaal motorisch gereviseerd nieuwe gereviseerde cillinderkop injectoren en gloeibougies radiator en nog meer van dat alles en alleen bij het starten rookt die wat daarna niets meer, ook niet op de autostrade waar je soms audi’s die nog geen 10 jaar zijn ziet roken wanneer ze inhalen. ik heb achter onze cx gereden en niets van dat alles.
Dus nu vraag ik me af of die echt veel vervuilender is dan zo’n rokende golf of audi
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Re: hoe vervuilend is een cx TRD2
Op zich ben ik voor het principe ‘de vervuiler betaalt’, maar dan wel per km. Iemand die veel km op diesel rijdt moet meer betalen dan iemand die weinig met een CX GTi rijdt hehe.
Maar ff on-topic: Als de verstuivers gereviseerd zijn en nieuwe gloeibougies ben je volgens mij al ver. In NL doen ze een roetmeting, daat kun je wel het een en ander aflezen. Gebeurt dat niet in België? Maar dan is er ook die zwavellucht die niet gezond is. Ook al verkeert je CX motorisch in nieuwstaat, het lijkt me dat een moderne common rail diesel minder slecht is voor het milieu. Iemand van de CCCN is bezig te informeren of er een after-market roetfilter is dat pas te maken is op een CX. Heb nog geen resultaat gehoord.
bxsport schreef:Momenteel is onze belgische premier in de ban van de Al Gore tax op alles wat vervuilend is moet meer tax betaald worden…
Nu vroeg ik me af hoe vervuilend is een cx tegenover laat ons zeggen een xantia met een 1.9 diesel.
Nu onze trd2 is helemaal motorisch gereviseerd nieuwe gereviseerde cillinderkop injectoren en gloeibougies radiator en nog meer van dat alles en alleen bij het starten rookt die wat daarna niets meer, ook niet op de autostrade waar je soms audi’s die nog geen 10 jaar zijn ziet roken wanneer ze inhalen. ik heb achter onze cx gereden en niets van dat alles.
Dus nu vraag ik me af of die echt veel vervuilender is dan zo’n rokende golf of audi
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

























Totaal aantal Berichten: 6351
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Dat zijn inderdaad leuke spullen voor ruim 1800 euries
Ook hier op de wegen zie ik menige leasebak met een enorme
zwarte pluim uit de uitlaat .
Vaak zijn het leasebakken die zowat nagelnieuw zijn , naar mijn idee komt daar veel meer troep uit ( zeker met 50dkm per jaar ) dan een wat
oudere en veeel mooiere CX TRD2 .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
er is al precies zo’n topic?
een jaar oud weliswaar, maar nog steeds relevant.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=169495&highlight=roetfilter
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
dat auto rijden niet goed is voor het milieu geloof ik wel.
maar met mijn simpele verstand kom ik tot de volgende ideeen:
een diesel cx gebruikt niet heel veel brandstof voor zn gewicht.
hij rookt ook minder dan de gemiddelde andere diesel (roetmeting is bijna nooit een probleem in tgensteling tot bijvoorbeeld opel).
dat oudere auto’s meer vervuilen dan modernere denk ik ook, maar zou je de extra vervuiling kunnen wegstrepen tegen de vervuiling van het vernietigen van een oude auto en het produceren van een nieuwe?
ik rij voorlopig in elk geval gewoon door
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Nieuwe info vanaf CXNL yahoo:
Levenslang roetfilter Bosch
4 Maart 2005
De verwachte snelle groei van de toepassing van roetfilters in
personenauto’s – oorspronkelijk door het Franse PSA (Peugeot/Citroën)
als oplossing voor de uitstoot van roetdeeltjes door de voor het overige
inmiddels aardig ‘schone’ moderne dieselmotoren en door vooral de Duitse
auto-industrie slechts aarzelend geaccepteerd – heeft Bosch ertoe
gebracht zelf met de productie van partikelfilters te beginnen.
Op die manier kan de systeemleverancier zijn OE-klanten een volledige
‘keten’ met alle emissiegerelateerde componenten en systemen aanbieden:
hogedruk directe inspuiting door middel van common rail of
pompverstuivers; het partikelfilter, en de bijbehorende sensors ter
bewaking van de uitlaatgaskwaliteit. Het gaat om een nieuw type filter
voor zowel OE- als aftermarkettoepassingen, dat uit gesinterd metaal is
opgebouwd in plaats van keramiek.
Het nieuwe ontwerp van het filter leidt volgens Bosch tot een zeer
gelijkmatige opname van roetdeeltjes, die weer tot gevolg heeft dat de
temperatuurverdeling tijdens het regenereren gelijkmatiger is. De
speciale vorm zorgt er volgens Bosch ook voor dat er ruim voldoende
opslagcapaciteit is voor alle deeltjes die zich tijdens de gemiddelde
levensduur van een auto in het filter ophopen, bij een tegelijkertijd
hoge graad van filtratie-efficiëntie. Dit betekent dat het filter
normaliter geen onderhoud of vervanging tijdens de levensduur van de
auto behoeft.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”