













Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
ray schreef:Ik neem aan dat die kastjes voor alle serie 2 cx ‘en hetzelfde zijn,ik heb er geen.
Probeer wat specialisten,die hebben vast wel wat liggen.
Vorig jaar een cx gti aut. serie 2 gesloopt,complete airco is naar de sloop gegaan. Had ik maar ruimte gehad,was een harde auto met weinig km’s.
Succes met de inbouw.
Die nieuwe 22trs van verkuilm heeft volgens de foto ook airco,misschien heeft hij meer info over dat kastje.![]()
Gr Raymond
Ja alle serie 2 airco stuur doosjes zijn het zelfde.
Ook zoek ik nog de aircokabel die de van de relais onder de linkerkoplamp naar de ventilatoren van de radiator gaan en waar dus ook de schakeldraad van de aircokoppeling inzit.
Dit mag 1 zijn van een GTi(T) ik kan die passend maken voor de TRS.
Alternator blijkt ook niet meer te passen blijkt dat een 2.2 met airco een speciale alternator heeft betreft de ophanging, is nergens leverbaar komt zelfs niet voor in de onderdelen boeken van Valeo,Hella en de andere.
Gelukkig leverd Cx-Bassis deze nog wel (is dus besteld)maar de aircokabel en stuurkastje hebben ze ook niet.
De condensor die bij de set was had een geplooid/gescheurd uitgangpijpje , dit heb ik kunnen laten herstellen.
Ook een nieuwe condensor is nergens meer leverbaar enkel bij onze Duitse vrienden maar is daar wel extreem geprijsd
Dus moest iemand nog een gegarandeerd lekvrij exemplaar hebben ben ik geintreseerd…
Verder heb ik nog een nieuwe droger nodig en moet er 1 slang vernieuwd worden.
Daar ga ik nu achter informeren.
Ik zal verkluim even een pb sturen , misschien kan hij het type/merk/nummer aflezen in zijn CX ...
Ray,
als je nog eens een sloper (serie2) hebt met airco laat me dat maar weten
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Als je een onderdeelnummer hebt kun je het proberen bij citroville,we hebben wel serie 2 cx ‘en gesloopt met airco.
Vraag me niet wat er allemaal op voorraad ligt.
Gewoon alle cx specialisten mailen of bellen er zitten er hier genoeg in ned.,en er zijn een boel cx’ en gesloopt.
Gr Raymond
Het was een cx of niks














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
plaats airco control unit
Hier bevind zich het eerder vermelde “airco stuur kastje” nr 60 op de tekening.
Voor zover ik kan zien op de microfiche zou het Citroen onderdeel nr 92 521 060 zijn.
Weet iemand wat er vermeld staat op het onderdeel zelf?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Even een update voor de geintereseerden.
De nieuwe alternator (voor cx22 met airco) is ondertussen geleverd door CX-Basis en is de juiste
Voor de resterende onderdelen die ik nog miste leverde mijn zoektocht niets op
Uiteindelijk heb ik een 22 TRS met airco kunnen kopen die gaat dienen als donor, de wagen stond al jaren te koop met lekke koppaking wat door de stilstand geevolueert is tot een vast zittende/geroeste motor.
De CX is eigenlijk te goed voor te slopen waardoor de prijs ook tegen viel
Maar goed nu heb ik tenmiste alle missende delen waaronder de uiterst zeldzame aircokabelboom
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Misschien de auto doorverkopen, kan iemand anders er een motor (zonder airco hehe) inzetten en lekker doorknorren!
trxke schreef:Even een update voor de geintereseerden.
De nieuwe alternator (voor cx22 met airco) is ondertussen geleverd door CX-Basis en is de juiste
![]()
Voor de resterende onderdelen die ik nog miste leverde mijn zoektocht niets op
![]()
Uiteindelijk heb ik een 22 TRS met airco kunnen kopen die gaat dienen als donor, de wagen stond al jaren te koop met lekke koppaking wat door de stilstand geevolueert is tot een vast zittende/geroeste motor.
De CX is eigenlijk te goed voor te slopen waardoor de prijs ook tegen viel![]()
Maar goed nu heb ik tenmiste alle missende delen waaronder de uiterst zeldzame aircokabelboom
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
ernst23 schreef:Misschien de auto doorverkopen, kan iemand anders er een motor (zonder airco hehe) inzetten en lekker doorknorren!
hehe had ik ook al gedacht maar is dubbel werk voor mij, ach ja de rest van de onderdelen komen altijd wel van pas als je met 4 CX’n rijd he
Ben in iedergeval blij dat ik nu alle benodigde onderdelen heb.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Zo nog even een update:
De nieuwe originele droger is binnen en het originele drukkontakt is door de aircospecialist hierop gemonteerd, ook is er een nieuwe leiding gemaakt en heb ik 2 flesjes Esterolie klaarstaan.
De voorbije zondagen heb ik de airco uit de donor CX gedemonteerd,
het kachelhuis was in het verleden al eens voorzien van een nieuwe kachelradiator spijtig genoeg was hiervoor de zijkant open gesneden.
Gelukkig had ik het airco kachelhuis van bij Doro wat wel intact is met uitzondering op de bekabeling die doorgeknipt was.
Dus heb ik de bekabeling van het andere hierop gemonteerd en voorzien van een nieuwe kachelradiator op de klassieke manier.
Vervolgens heb ik het komplete instrumentenbord met boordplank,handschoenenkastje,zekeringkastje en middenkolom uitgebouwd om het aircokachelhuis in m’n CX te kunnen inbouwen.
Hier had ik een probleem met 1 bevestigingsbout van de boordplank die niet los ging en waarbij uiteindelijk een stuk van de bevestigingsflap van de boordplank is afgeboken.
Om de kans op rammelen hierdoor te vermijden heb ik het geheel dan maar vervangen door een goed exemplaar.
Een meevaller is wel dat alles probleemloos past en het aansluiten van de bekabeling gewoon plug & play is
Verder moest er ook een gat in het schutbord gemaakt worden voor de recirculatie van de lucht bij maximale airco.
Dit was echter een werkje van 2x niks omdat het gat standaard al voor geperst is en je het stukje plaatwerk er kan uithalen als je de 4 stukjes van 1.5cm die het paatje vasthouden doorknipt.
Zelfs de gaten voor de 3 bevestigingsbouten van het recirculatie luchtkanaal zijn ook standaard voorzien
Ook het gat voor de afvoer van het condenswater is standaard voorzien,je hoeft enkel de afsluitdop te verwijderen en het afvoerpijpje er in te duwen.
Wat mij wel verwonderd is de ongelofelijk slechte oplossing van Citroën om het condenswater te laten lopen in de holle ruimte van de bodem van de CX die moet gewoon weg rotten
Een meevaller is dat alles van de eerste keer werkt zoals het hoort
De volgende stap is nu het monteren van de compressor,alternator,condensor met 2 ventilatoren,droger de leidingen en de kabelboom voor de sturing van de vacumklepjes en de ventilatoren.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Je hebt hem natuurlijk latten vullen, waar? en welke koelvloeistof?
Ik denk dat de mijne ook bijgevuld moet worden.
Gr. Arno















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
In Hilversum zit Johan Street Design, die vult nog met R12 bij. Koelt veel beter dan R134.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Trxke en andere CX forummers ,
Ik heb altijd geleerd dat je een airco regelmatig moet gebruiken anders sneuvelt de airco ( bepaalde onderdelen , welke ? ) .
Als jij nu de onderdelen uit een sloper haalt hoe weet je nu dan zeker dat deze onderdelen alle goed zijn ?
Ik vraag dit omdat ik zelf bezig ben met het restaureren van een CX Prestige met airco . Deze Cx heeft heel lang stilgestaan en airco is dus lang niet gebruikt.
Wat kan ik dan zoal verwachten m.b.t. de airco , lees welke onderdelen
moet ik zowieso vervangen ?
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
De airco van mijn cx 22trs ook laten bij vullen bij Streetdesign in Hilversum. Met R12 dus. Ben er alleen nog niet helemaal uit of de airco nou goed is. Hij koelt wel in ieder geval, maar hoe koud moet ie zijn?
In ieder geval kun je in die oude airco’s beter R12 doen, de rest blijft behelpen.
Airco moet je af en toe gebruiken. Ander sneuvelt de afdichting, vooral bij de pomp.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
verkuilm schreef:Airco moet je af en toe gebruiken. Ander sneuvelt de afdichting, vooral bij de pomp.
Wat bedoel je met af en toe. Je gaat hem toch gebruiken als het warm is?
Gr. Arno
Ik gebruik de airco minimaal om de twee weken .
In de winter kun je eventueel snel de ramen ontwasemen .
In een van mijn xmmen vier jaar lang geen enkel probleempje en koelt als de beste en andere al 1.5 jaar geen problemen .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
CXArnomaat schreef:Je hebt hem natuurlijk latten vullen, waar? en welke koelvloeistof?
Ik denk dat de mijne ook bijgevuld moet worden.Gr. Arno
De airco is nog niet volledig geinstaleerd en kan dus nog niet gevuld worden.
Waarschijnlijk word hij gevuld met R413a het 1:1 vervang gas zoals bij m’n Prestige al gebeurd is.
Er is hier in Belgie niemand meer te vinden die nog airco’s vult met R12,en ik heb helaas de tijd niet om even tot in Hilversum of Rotterdam te rijden om hem daar te laten vullen.
markV624 schreef:Trxke en andere CX forummers ,
Ik heb altijd geleerd dat je een airco regelmatig moet gebruiken anders sneuvelt de airco ( bepaalde onderdelen , welke ? ) .
Als jij nu de onderdelen uit een sloper haalt hoe weet je nu dan zeker dat deze onderdelen alle goed zijn ?
Ik vraag dit omdat ik zelf bezig ben met het restaureren van een CX Prestige met airco . Deze Cx heeft heel lang stilgestaan en airco is dus lang niet gebruikt.
Wat kan ik dan zoal verwachten m.b.t. de airco , lees welke onderdelen
moet ik zowieso vervangen ?Groet ,
Mark
Een airco die inorde is zal volgens mij niet sneuvelen door te weinig gebruik, maar kan hierdoor wel zijn vulling (gedeeltelijk)verliezen.
Airco-onderdelen uit een sloper zijn altijd een risico zeker als de airco leeg was voor demontage, als deze nog werkende was ben je zekerder van de staat van de onderdelen.
Condensor en slangen kan je testen door luchtdruk op te zetten, droger moet je altijd een nieuwe voor nemen.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Zo nog even een stand van zaken:
Op de 2 voorbije zondagen heb ik de compressor, leidingen, condensor enz ingebouwd.
Ook heb ik een nieuwe droger gemonteerd.
Voor het plaatsen van de compressor moest de alternator gemonteerd worden op de cillinderkop i.p.v. op het blok ,dit betekende dat er een andere steun + alternator nodig was.
Links op de foto’s de standaard 22 alternator, rechts de airco alternator.
De olie van de compressor heb ik vervangen door Esterolie zodat het systeem kan gevuld worden met R134a ook alle O-ringen zijn vervangen door nieuwe groene exemplaren.
De compressor komt dus op de plaats waar de alternator vroeger zat, door deze verschuiving moets de waterpomp voorzien worden van een ander poulie om de riem van de alternator op te vangen.
Het plaatsen van de condensor op de radiator en daarop de 2 ventilatoren nam meer tijd in beslag dan ik had verwacht , dit omdat je het geheel in de wagen moet samenvoegen en vast vijzen.
Het leggen en aansluiten van de airco kabelboom en de airco slangen ging dan wel weer vlot.
Ook voor het plaatsen van de droger waren alle bevestigingsgaten en uitsparingen voorzien in de carroserie.
Sinds gisteren is de airco gevult met r134a en werkende
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.