Hallo forum,
Ik heb reeds geruime tijd een paar problemen met mijn 1968 DS21 hydr
1)Rookt bij stationair draaien een beetje, als ik dan bij het (groene) stoplicht wegrijd voel ik me schuldig daar de auto achter me in rook opgaat.
een paar weken geleden het uitlaatspruitstuk eraf moeten halen (STartmotor) bij cylinder No 2 was de uitlaatpoort zwart.
Iemand een oplossing? Alleen kleppen-klepgeleiders (=cylinderkop vernieuwen) of complete motor?
2) de carburateur, als hij (zij) koud is behoorlijk problemen met doortrekken, kom in de 4e geen heuvel op, het gaspedaal gaad ergens in het midden plotseling zwaarder dan daarvoor, dan na 10 - 20 minuten gaat het intrappen van het gaspedaal plotseling weer normaal en hij trekt weer goed op, alsof opeens de 2e trap van de carburateur erbij komt.
Carburateur vervangen ? of is het eenvoudig te verhelpen
Bij voorbaat mijn dank aan de specialists
Léon












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
1) Waarschijnlijk klepseals gaar. Hoeft je kop er niet voor af. Soms is het handig om de kop meteen te reviseren daar hij toch bijna aan de beurt was…
2) Tweede trap verkeerd afgesteld. Te strak. hapt ie in de venturie.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Da’s snell bedankt!!
bogaard77 schreef:1) Waarschijnlijk klepseals gaar. Hoef je kop er niet voor af.
Klepseals je bedoelt die “plastic” tonnetjes die om de klep, onder de klepveren zitten? hoe kun je die vervangen zonder de “Kop” eraf te halen?2) Tweede trap verkeerd afgesteld. Te strak. hapt ie in de venturie.
, goed mogelijk ja, dit weekend even kijken waar ik dat kan verstellen
bogaard77 schreef:1) Waarschijnlijk klepseals gaar. Hoeft je kop er niet voor af
Bogaard, hoe vervang jij de seals met kop er op? Ik moet dat ook gaan doen, heb wel een idee, maar graag advies van iemand die dat al gedaan heeft.
Ik dacht: lange tuimelaar as los halen door kopbouten er uit te draaien ( rest kopbouten laten zitten), tuimelaars er af en as weer terug monteren zonder tuimelaars, cylinder in hoogste stand, met perslucht druk door bougiegat persen ( zodat klep blijft zitten), met speciaal gereedschap klepveer demontage, seal vervangen en alles weer monteren. etc.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Egbert schreef:bogaard77 schreef:1) Waarschijnlijk klepseals gaar. Hoeft je kop er niet voor af
Bogaard, hoe vervang jij de seals met kop er op? Ik moet dat ook gaan doen, heb wel een idee, maar graag advies van iemand die dat al gedaan heeft.
Ik dacht: lange tuimelaar as los halen door kopbouten er uit te draaien ( rest kopbouten laten zitten), tuimelaars er af en as weer terug monteren zonder tuimelaars, cylinder in hoogste stand, met perslucht druk door bougiegat persen ( zodat klep blijft zitten), met speciaal gereedschap klepveer demontage, seal vervangen en alles weer monteren. etc.
in 1 keer goed! Je mag een prijs uitzoeken!
Ik denk dat je de kleppen helemaal los kan stellen zodat de stoterstang eruit kan en dan heb je achterover getuimeld net gemoeg ruimte om de klepveer te verwijderen. Hoeven de kopbouten niet los.
Ik heb een bougie verbouwd zodat ik er luchtdruk op kan zetten. Zorg wel voor een goede kompressor want als door druk verlies de klep een heel klein beetje zakt (of omdat je er op drukt), verlies je ineens alle druk en flikkert ie in je cylinder!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
. ..
hebben die dingen wellicht met elkaar te maken?
lijkt me logisch.
Wellicht staat je choke half dicht, als je dan doortrapt wordt deze open gedrukt door een mechanisme, kan wellicht de tegendruk op je pedaal verklaren.
Bij te veel choke heb je teveel benzine, slechte verbrandinge rook en zwarte aanslag in in je uitlaat enzo.
.komma
Ik heb in ieder geval probleem 2, de hangende 2e trap opgelost, was inderdaad de afstelling (bedankt Bogaard77).
Wilde dit weekend eens gaan kijken of ik mijn dame het roken kan afleren middels de aangegeven methode….... heb aber eerst een klein ander probleempje op te lossen, incontinentie, een lekke slang in koelsysteem heeft alles mooi met koelvloestof ondergesproeid, daar mijn koelvloeistof groen is dacht ik natuurlijk eerst aan LHM, hoofdleiding… ik heb geluk…
bogaard77 schreef:
Ik denk dat je de kleppen helemaal los kan stellen zodat de stoterstang eruit kan en dan heb je achterover getuimeld net gemoeg ruimte om de klepveer te verwijderen. Hoeven de kopbouten niet los.
Ik heb een bougie verbouwd zodat ik er luchtdruk op kan zetten. Zorg wel voor een goede kompressor want als door druk verlies de klep een heel klein beetje zakt (of omdat je er op drukt), verlies je ineens alle druk en flikkert ie in je cylinder!
Ik heb vandaag de klepseals vervangen zoals je het hebt aangeraden ( ivm roken alleen de inlaten gedaan):
Als je de klep helemaal terug stelt, dan kan inderdaad de stoterstang er uit ( bij een paar net niet, klep iets indrukken en het gaat wel).
Dat op druk brengen gaat goed en dan zit de klep mooi vast. even een tik met de hamer op de klepveerschotel, zodat hij los gaat zitten. Dan met klepveer gereedschap indrukken en de spietjes eruit. Met de zuiger boven in, hoef je niet bang te zijn dat de klep er in valt, hij kan maar een paar mm naar beneden ( wel zorgen dat de krukas niet kan draaien met die perslucht er op). Om bij klep 2 en 3 voldoende ruimte te krijgen de carb eraf gehaald.
Als je de perslucht er even afhaalt, kan je de speling van de klepgeleiders testen. 1,2 en 3 waren goed. 4 heeft duidelijk wat speling en daar was de seal ook versleten. Tja als het roken niet over is of snel terug komt betekent dat dus alsnog koprevisie.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Kleine toevoeging op goed verhaal: voor de beginners
Gebruik een kunststof hamer dan wel koper. Beslist geen staal. (Bedoeling is de klep (spie) te laten schrikken)
Sla recht op de klepsteel anders kan de klep krom raken. Zal met kunststof hamer iets veiliger zijn.
Zorg dat de gaten van de kop richting blok goed dicht zijn. Een klepspie kan eruitschieten als je er met een hamer op tikt en gemakkelijk in een dergelijk gat het blok in vallen. (Doek over de kop heen leggen, magneet gebruiken).
Mijn idee van klep seals bij een DS motor is dat de werking vrij tijdelijk zal zijn gezien de warmte die dit type blok genereerd. Klep seals worden dan vrij snel hard waardoor de werking verdwijnt. Heb tot op heden geen klepseals gezien die nioet hard worden. Speling in een klepgeleider moet je echt meten. Als je voelt dat er speling op zit is hij gruwelijk ingesleten. Wil je niet bang maken maar heb dat uit ervaring.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Viton klepseals worden niet hard.
BTW, Dit is geen reparatie voor beginners….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Klopt dat dit niet voor beginners is vandaar ook iets dieper in de materie. Andere kant iemand die iets voor de eerste keer doet is uiteindelijk een beginner. Zal dus goede leermeester moeten hebben voor begeleiding. Iemand die iets dergelijks nog nooit gedaan heeft weet nu dat er meer bij komt kijken












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DEESSE50 schreef:Klopt dat dit niet voor beginners is vandaar ook iets dieper in de materie. Andere kant iemand die iets voor de eerste keer doet is uiteindelijk een beginner. Zal dus goede leermeester moeten hebben voor begeleiding. Iemand die iets dergelijks nog nooit gedaan heeft weet nu dat er meer bij komt kijken
Eens. “dont try this at home!”
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Op verzoek van Hydro hier een plaatje van het zelfgemaakte gereedschap om de klepveer te lichten. Nu ik het gereedschap zo bekijk, weet ik niet meer zeker waar ik hem aan vast gemaakt heb.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Heerlijk zo’n werkbank!
Een soort stilleven met die leesbrilletjes erbij!
Die foto kunnen we opsturen naar Weekers..
De echte hobbyist…




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Haha, mooi stilleven inderdaad.
Bedankt Egbert, het is inderdaad even puzzelen hoe je het hebt gedaan, maar het geeft een idee.
Hydro
Elle va comme les pompiers!




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Vandaag gekocht op Citromobile: een klepveer spanner om klepveren te kunnen demonteren zonder de kop te demonteren! Zie foto. Het was de laatste…
De verkoper had zelfs ook een nippel die je in het bougiegat kunt schroeven om perslucht er op te zetten.
Hydro
Elle va comme les pompiers!