Ik heb al op het forum gezocht en heb her en der wat info kunnen vergaren over de aanschaf van een cx. Binnenkort verhuisd mijn bx naar zeeland (als het goed is) en ben me eens langzaam aan het oriënteren. Ik zit nog te dubben tussen een reëele aankoop (klein en zuinig) en een aankoop vanuit het hart. Een hobbyauto heb ik al, een eventuele cx zal de dagelijkse auto worden…...en ik ken mezelf erg goed (gelukkig) en ik neig meer naar mijn hart
Maar wat ik eigenlijk hier mis is een “sticky” waarin duidelijk de alom bekende dingetjes die een CX minder aantrekkelijk maken staan omschreven.
Waar moet ik op letten. Ik zou graag met een “checklist” in de hand naar een CX willen gaan kijken. Hydraulisch heeft een bx weinig geheimen meer voor me, zal voor een cx niet zo heel veel verschillen, maar het gaat me meer om de andere technische dingetjes en de plaatsen waar zich vooral veel roest vormt.
Misschien een ideetje?
Zou iemand me een lijstje willen maken? Waar op te letten en vooral de specifieke dingen waarom ik hem/haar beter kan laten staan.
Mijn interesse gaat in eerste instantie vooral uit naar de latere modellen (type 3?)
Marc
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Re: aankooptips CX
marx-7 schreef:Mijn interesse gaat in eerste instantie vooral uit naar de latere modellen (type 3?)
[mieren**kmode]Type 3 is Serie 2[/mieren**kmode]
Waarom men ‘t bij CX’en over serie 1 of 2 heeft en bij BX’en over type 1/2/3 lijkt me best een aardig (onzinnig) discussietopic, megoed
Aankooptips zijn in verschillende topics voorbijgekomen, daarnaast is er de sticky van Sans-Pareil, maar ‘t lijkt me idd een goed idee om een en ander ‘s bij elkaar te vegen.
Re: aankooptips CX
beerpeet schreef:[mieren**kmode]Type 3 is Serie 2[/mieren**kmode]
![]()
Van mij mag je mierenn**ken peet
Op CX gebied ben ik een redelijke leek. Ik weet dat er verschillende series en tussen-series zijn.
Wat ik inderdaad eigenlijk bedoel is gewoon een handig lijstje met de verschillende punten opgenoemd zonder daarvoor het hele forum door te spitten. (wat overigens best een leuke bezigheid is )
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Kijk even in het FAQ van CX Club Nederland.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:Kijk even in het FAQ van CX Club Nederland.
ok, dat had ik inderdaad nog niet gedaan
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Eigenlijk moeten we die een keer hier online zetten in het starttopic. Deze vraag komt zovaak voorbij, iets voor een verloren uurtje.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
carrosserie/chassis = de roestduivel
1: wielkasten achter
2: wielkasten voor
3: plaat onder radiateur
4: accubak
5: dorpels van voor tot achter
6: de “ski’s” (2 platte staaldingen die van voor tot achter lopen)
7: de bumpersteunen achter
8: alles dat bedekt wordt met kunstof panelen
9: kofferdeksel
10: voorranden motorkap
11: onderzijde en binnenkant deuren
12: vloer onder voeten bestuurder
13: in geval van schuifdak - vooral de hele voorzijde van het dak van binnen
technisch:
1: leidingwerk, vooral vanwege roest
2: electrische installatie, hoe meer gadgets hoe meer potentiële problemen
3: fuseekogels etc., remmen, handrem
Kortom, gewoon heel erg goed kijken naar elk detail van de auto.
Liefst voor je een CX koopt ermee naar een vertrouwde “specialist” of “leen” iemand met technische expertise van bijv. de CX-Club.
Een proefrit zegt erg weinig, of zelfs niets, want ook een CX met totaal verrotte fusees en dat soort zaken ‘drives like a dream’.
Goed navragen wat er zoal in de afgelopen 1,5-2 jaar aan de auto is gedaan met betrekking tot groot onderhoud, liefst met bonnenbewijs.
Wat voor auto zoek je?
Een 2 liter is wat traag natuurlijk maar zijn er in hele leuke uitvoeringen te vinden en zijn goedkoper in de aanschaf.
Een 2.2 is een ondergewaardeerde keuze en kan ook in hele mooie uitvoeringen gevonden worden.
Deze 2 zijn sowieso het zuinigst, en kunnen beide het eenvoudigst evt. op gas rijden.
De 2.5 is natuurlijk het meest divers in z’n uitvoering, van gewoon 2.5 tot GTi, tot GTi Turbo 1 en 2.
Denk ook aan de bandenkeuze, GTi Turbo’s met TRX van Michelin gooi je niet zomaar 4 banden onder, da’s een erg dure hobby.
Het aanbod is enorm momenteel, maar de prijzen zijn niet objectief bepaald. Je kunt een heel mooie goede CX kopen voor €1400 als je rustig zoekt en een particulier vindt die er echt vanaf wil, terwijl je voor dezelfde auto bij een handelaar/specialist zo 3500 kwijt kunt zijn.
Goed opletten tijdens je zoektocht en de bereidheid te investeren in langdurige betrouwbaarheid direct na aanschaf zijn het devies.
Merci!
Ik ben al aan het printen…..deels had ik die punten al gevonden. Komt er op neer dat er in elk geval een put/brug moet zijn.
Ik ga me eens rustig orienteren. Ben ook niet bang voor een CX met een paar “puntjes”. Gelukkig ben ik zelf redelijk handig en is er expertise in de familie/vriendenkring op Citroen gebied. Mag ook wel als je een DS, een Traction hebt gerestaureerd en momenteel een Chapron aan het bouwen bent, dus dat lukt wel, zie: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=173236&highlight=chapron . Een Cx heeft ie nooit gedaan, vandaar…...Het gaat me er om dat de basis in elk geval goed is.
En inderdaad…..keuze is er wel .....mijn gedachte gaat uit naar een simpele 2 liter van de laatste bouwjaren.
Maar eerst de bx een sch*p onder zijn h*l verkopen
De RX zal nooit of te nimmer gaan…
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Als ie dan maar niet roest. Dan is de basis goed, beter een harde CX waar technisch wat gaar aan is dan andersom.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!