












Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Omdat ik geen idee heb hoelang de Fluide-T al in de bak zit, en deze soms wat moeilijk in de 1 gaat, wil ik deze eens verversen.
Nu ben ik blijkbaar te weinig techneut voor de vraagbaak, want die zeggen simpel “Verwijder de 3 aftappluggen; 2 in het bakdeksel en 1 in het huis van de koppelomvormer”. Zonder plaatje…
Zelfde voor de vulopening trouwens.
Iemand een foto/uitleg hoe ik deze kan herkennen? En zijn het gewoon zeskantpluggen, of heb ik weer ‘s speciaal gereedschap nodig (zoals de 4-kant-inbus voor het motorcarter van de XM TD12 en V6)?
Groeten,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Edit… ik dacht dat het om een GS ging…. ops:













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Hey Patje, bedankt, die Haynes (Kluwer) heb ik uiteraard ook, nog niet aan gedacht. Ben benieuwd of de CX-C-matic zoveel op de GS-bak lijkt : Gezien de verschillen in “hoeveelheid bij verversen” (2-3 liter tegen 1.4 liter) vrees ik van niet, maar wie weet
Haha je was me alweer voor, geen probleem Patrick
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Uhm ik kan zelfs de peilstok niet 1-2-3 vinden en de Vraagbaak heeft daar ook geen uitleg/plaatje van. Zit die aan 1 van de vele bouten vast of heb ik een nieuwe bril nodig ops:
?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
de 1 gebruik ik nauwelijks alleen als de cx koud is , trouwens als ie koud is ,is het normaal dat het schakelen wat stoer gaat..
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Tja, dubio. Laatst ging de C-matic ook erg zwaar van 3 naar 2, ook na wat warmrijden. Soms met 2 vingers zo licht, soms alleen met harde hand - tis een ouwe troen he
. Eerst maar ‘s die peilstok vinden en kijken hoe ‘t met de olie staat, daarna eventueel eens verversen (kan in ieder geval geen kwaad, toch).
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Rogier Verhoef schreef:Tja, dubio. Laatst ging de C-matic ook erg zwaar van 3 naar 2, ook na wat warmrijden. Soms met 2 vingers zo licht, soms alleen met harde hand - tis een ouwe troen he
![]()
. Eerst maar ‘s die peilstok vinden en kijken hoe ‘t met de olie staat, daarna eventueel eens verversen (kan in ieder geval geen kwaad, toch).
tja weet niet ,heb hier voor 3 xm’s allemaal automaat gehad ( +/-200dkm) gaven alle 3 na het verversen.. kan ook toeval zijn natuurlijk en hoe het met de c-matic precies zit weet ik niet.. mijne schakelt goed en zolang dat zo is ververs ik niks ( ook ik weet niet waneer dit gebeurt is ,heeft nu 86.000 op de klok )...
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl





















Totaal aantal Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Tsja, het is volgens mij ook zo dat je meegroeit met het achteruitgaan van de bak, zodat je niet doorhebt dat de olie eigenlijk al vervangen had moeten worden. Het vervangen is de moeite niet en verschil is vaak goed merkbaar. De olie moet nogal wat functies vervullen (smeren, de auto voortdrijven in de koppelomvormer en druk opbouwen voor het schakelen).
Ik weet niet precies hoe het bij de CX zit, maar in de GS C-Matic zit geen peilstok voor zover ik weet. Daar vul je net zo lang bij door de bijvulplug tot het uit de niveauplug stroomt.
met goed schakelen bedoel ik wel schakelen met een vingertje he
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zo vanavond eens op onderzoek uitgeweest
Peilstok zit heeeel mooi verstopt onder het reservewiel, schuin onder de dwarstraverse in de motorruimte. Wie zoekt…
Olie die uit bak en koppelomvormer (3 pluggen!) kwam was bruingroen, wel nog waterdun. 2 liter FluideT erin, peilen, beetje bij, motor aan en schakelen van 3-vrij-3-vrij-etc., peilen, beetje bij, en klaar. Simpel, althans, als je die waterdunne FluideT een beetje beschaafd van het ontoegankelijke peilstokkie zou kunnen aflezen
Proefritje gemaakt en de bak lijkt inderdaad al minder vaak nukkig te zijn, binnenkort eens de koude start en een lange rit weer proberen. Heb helaas geen foto nog gemaakt van de peilstok-plek, zal ik nog ‘ns doen tijdens een check (kan iemand later de stok makkelijker vinden wellicht, aangezien de Vraagbaak alleen meldt dat je moet peilen ).
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005