Afslaan CX 2000
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 30 mei 2007 12:55 PM

Het volgende probleem doet zich regelmatig voor bij mijn CX 2000 (oude - DS - motor).

De motor valt soms (bij sterk afremmen, bijvoorbeeld in een file of voor een stoplicht) zomaar ineens uit, geen horten en stoten maar een vrije val naar 0 toeren per minuut. Bij opnieuw starten loopt ze vervolgens weer als een zonnetje.
Ook het ‘omgekeerde’ is het geval: bij het afzetten van de motor hobbelt deze vaak nog even door voordat ze daadwerkelijk uitgaat (de sleutel is dan bij wijze van spreken al uit het contact).

Er is niet echt een peil op te trekken, want het gebeurt ook net zo vaak niet. Maar irritant is het wel.
Overigens loopt ze stationair/stilstaand verder prima en ook rijdend heb ik geen last van stotteren, vermogensverlies o.i.d.

Carburateur is al een paar keer schoongemaakt, bougies, verdelerkap zijn vorig jaar vervangen. Niet verband houdend met deze klacht, die zich toen overigens al wel voordeed. Maakt dus geen verschil. Een andere sensor voor het stationair toerental (of hoe dat ding ook moge heten) op de carburateur bood geen uitkomt (maakte het probleem alleen maar erger).

Wat kan het nog zijn? Zondag weer een sleuteldag van de CX Club dus het zou fijn zijn als ik tegen die tijd iets meer weet over mogelijke oorzaken…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 30 mei 2007 01:26 PM
  [ # 1 ]

Ik heb op benzine hetzelfde probleem, maar dan zelfs bij gas loslaten op bijvoorbeeld een afrit op de snelweg. Ik wijt het aan de stationairloop die bij mij op benzine niet goed is. Maar volgens Waterman771 kreeg hij de auto of op benzine, of op gas lekker lopend. En dan boeit benzine mij minder natuurlijk, moest ik dan op benzine moeten rijden trek ik de choke altijd een beetje uit dan heb ik nergens last van.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 30 mei 2007 06:37 PM
  [ # 2 ]

Even een vraagje?

Zit er op de retourleiding van de brandstof een terugslagklep? Ik heb m’n gasinstallatie vorige week namelijk omgebouwd, en kwam dit klepje tegen waarvan ik niet wist waar het voor diende.

Toen ik naar de gasboer ging om het LPG systeem af te laten stellen eens gevraagd naar dit klepje. Die vertelde me toen dat dit klepje ervoor dient om bij sterk afremmen te voorkomen dat de brandstof via de retour weer terug in de carburateur komt. Als dat gebeurt krijgt de motor namelijk even een mengsel van benzine en LPG. Dan zal die afslaan…. Ondanks dat er een benzineafsluiter zit staat de pomp natuurljk wel steeds te pompen bij een carburateur CX.

Mocht dit klepje er niet zitten, of wellicht niet werken zou ik het hier eens in zoeken…..

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 31 mei 2007 07:29 PM
  [ # 3 ]

Ook ik heb bij de CX 2000 exact hetzelfde “probleem”. Bijna of helemaal afslaan bij (met name) sterk afremmen. In 3000 kilometer is het nu één keer gebeurd, tijdens de proefrit voor aankoop 3 keer. Geen pijl op te trekken dus. Mijn ID heeft het trouwens ook.

Ik moet nog kijken, maar zou voor het moment willen gokken dat het vervroegingsmechanisme in de ontsteking soms wat blijft hangen ofwel “niet snel genoeg is”.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 01 juni 2007 02:33 PM
  [ # 4 ]

Het zal ‘m wel in de Freeks zitten.  Very Happy

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 01 juni 2007 03:40 PM
  [ # 5 ]

Very Happy
Eens kijken of het ophoudt als ik de CX op naam van mijn vrouw zet…?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 juni 2007 03:59 PM
  [ # 6 ]

Ik weet niet of de cx’en waar jullie het over hebben allemaal op LPG lopen, maar als dat zo is dan nog even de volgende tip om het afslaan van de motor te verhelpen.

Achter de voorbumper, voor de radiateur zit bij de oude modellen met de 2000-2200-2400 carbu motoren een luchtinlaat. Deze buis/slang gaat naar het luchtfilter. Deze moet je voor het goed rijden op LPG verwijderen. Het schijnt namelijk zo te zijn dat er door deze buis te veel druk in het inlaat traject komt te staan, waardoor de toevoer van LPG wordt gehinderd bij het de- accelereren. Bij de CX van Thijs heb ik deze buis al weg genomen. Het afslaan van die auto zal dan ook wel door iets anders veroorzaakt worden.

Succes!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 01 juni 2007 04:28 PM
  [ # 7 ]

voor de goede orde, ik rij NIET op LPG…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 01 juni 2007 05:00 PM
  [ # 8 ]
Mulder schreef:

voor de goede orde, ik rij NIET op LPG…

Ik denk ook dat daar het probleem ligt Wink

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 01 juni 2007 05:05 PM
  [ # 9 ]

De titel van dit topic was toch niet: help, mijn kofferbak is te klein…? Wink

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 juni 2007 05:09 PM
  [ # 10 ]

Motor die aan blijft na uitzetten contact is of een dicht gekoold blok, of je contactslot is gaar. Het opeens afslaan kan meer oorzaken hebben. Te lage vlotter niveau, Heel vroege ontsteking, krappe kleppen,

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 01 juni 2007 05:16 PM
  [ # 11 ]

Contactslot lijkt me niet, want het is echt niet meer dan nog even wat gesputter en geplof, het is niet dat de motor niet reageert op het contact.
En wat de andere zaken betreft ben je mij vrij snel kwijt. Ik ga in ieder geval de stekkers en de bedrading eens nalopen, die tip kreeg ik van de TC van de CX Club:

Kan het zijn dat er misschien in de electrische aansluiting van de stationair sproeier spoel (welke het stationair benzinekanaal afsluit wanneer het contact woordt afgezet en zo het nadieselen voorkomt) een onderbreking zit Draden die ergens langs lopen willen nog wel eens doorslijden of onderbroken geraken.
Kijk ook even naar de stekkers van de bedrading naar de motor. Een matig contact kan bij het nemen van een bocht of het afremmen (dan beweegt de stekker) de stroomtoevoer naar de spoel onderbreken.

Sleutelevenement gaat overigens niet door dus blijft uw gouden tips spuien…  Wink

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 juni 2007 05:19 PM
  [ # 12 ]

Ok. idd ook bedrading naar bobine goed checken en de zekeringen ff nalopen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook